מגפת תאונות הדרכים – סטטיסטיקה עקובה מדם

שנת 2024 מסתמנת כשנה עקובה מדם גם בכבישים כאשר על פי הנתונים חלה עלייה חדה במספר התאונות ובמספר ההרוגים והנפגעים. מהי מפת הדרכים של תאונות הדרכים?

בשיתוף אימפקט שירותי הפקה

205 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024, זאת לעומת 169 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 21%, ועוד אלפי פצועים שיישארו בדרגות נכות שונות.

על פי נתוני עמותת "אור ירוק" במהלך שנת 2024 התרחשו עד כה 188 תאונות דרכים קטלניות, בהן נהרג לפחות אדם אחד, זאת לעומת 151 תאונות דרכים קטלניות בתקופה המקבילה בשנת 2023.

הנחת המוצא של רובם כי הדרך לפיצוי כספי היא פשוטה ומהירה, אלא שהנחות לחוד ומציאות לחוד, ויש דרך ארוכה, וכך גם זמן ארוך עד לקבלת הפיצוי הכספי.

לדברי עו"ד יוליה שנקר ישנם סוגים שונים הנכנסים תחת אותה הגדרה משפטית של תאונת דרכים. "אנחנו מכירים", היא מפרטת, "תאונות דרכים 'רגילות' שבמסגרתן רכב פוגע ברכב אחר, או רכב שפוגע בהולך רגל. לעומת זאת, מה שרבים לא יודעים, הוא שיש תאונות דרכים כמו למשל בן אדם שנוסע בתוך אוטובוס והאוטובוס עוצר בפתאומיות ואדם נופל ונפצע – זאת תאונת דרכים גם כן.

במקרים אחרים, גם אדם שיוצא מהרכב, ותוך כדי היציאה הוא נפצע – ייחשב כמי שנפצע בתאונת דרכים. אפילו אדם שסוגר את הדלת של הרכב על האצבעות שלו, זו גם תאונת דרכים, גם אם הרכב לא מונע. יש מקרים רבים שיש לבחון אותם האם בעצם מדובר בתאונת דרכים או אם לאו ובהחלט כדאי לבדוק זאת. גם רוכבי אופניים וקורקינטים שנתקלים ברכבים, אפילו אם הם חונים, יש אפשרות לבדוק האם מדובר בתאונת דרכים. רכב שחונה שלא כדין למשל, או רכב שמפריע לתנועה, יכול להיות שהמקרה הזה ייחשב כתאונת דרכים".

- מה הם הפרטים הראשוניים שחייב הנפגע לקבל?

עו"ד שנקר: "לרוב, אם מדובר על תאונה שהיא לא תאונה קשה, כזו שהנפגע אינו מסוגל לתקשר, חשוב לקחת צילום של ת"ז של הנהג הפוגע, צילום של הרכב הפוגע, כלומר מספר הרישוי של הרכב. אם אין במקום מספר פוליסה של הרכב הפוגע גם זה לא נורא.

בעצם, אנחנו זקוקים לפוליסת ביטוח חובה שלנו ברוב המקרים. אני ממליצה מאוד לצלם את המסמכים הקיימים – פוליסת ביטוח של הפוגע, ת"ז של הנהג הפוגע, רישיון נהיגה של הנהג הפוגע, ורצוי לצלם בזירה אם זה מתאפשר מבחינה רפואית".

- את מי תובעים במקרה של תאונת דרכים?

עו"ד יוליה שנקר: "זה מתקשר למה שנאמר קודם. אנחנו תובעים את פוליסת ביטוח החובה של הרכב שלנו, במקרה שבו אנחנו נוהגים ברכב ורכב אחר פוגע. אם אנחנו הולכי רגל ורכב פוגע בנו, או כשאנחנו נוסעים על קורקינט/אופניים ורכב פוגע – אנחנו תובעים ביטוח חובה של רכב פוגע. אם אנחנו באוטובוס ונפגענו, נתבע את ביטוח החובה של האוטובוס. מרבית האוטובוסים, ובפרט הציבוריים, מבוטחים בביטוחי חובה, יודעים לאתר את ביטוח החובה של האוטובוס גם למקרה שהנפגע עצמו לא יודע לאתר אותו".

תאונה, צילום: envato

- האם יש חשיבות למי אשם בתאונה?

עו"ד יוליה שנקר: "אין עניין לאשמה בתאונות דרכים. בתאונות דרכים, גם במידה והנהג חצה את הכביש במקום שאסור, הוא לא נשאל לצורך תביעה לנזקי גוף, מי אשם בתאונה, והאם יש צורך להפחית פיצוי בגלל שעשית משהו לא בסדר. גם במידה והנהג גרם לתאונה בצורה רשלנית ולא במתכוון, ופגע ברכב שנסע לפניו, גם אז מגיע לאותו נהג פיצוי בגין נזק גוף שנגרם לך, ובלבד שהתביעה היא נגד פוליסת הביטוח של אותו הנהג".

- כיצד יש להתמודד עם חוקרים פרטיים המופעלים על ידי חברות הביטוח?

עו"ד יוליה שנקר: "זה נכון שחברות הביטוח מפעילות חוקרים פרטיים, אך חשוב לדעת כי הן לא עושות זאת סתם. חברות הביטוח יפעילו חוקרים בשני מקרים: מקרה אחד שנסיבות התאונה היו מוזרות, או שחברת הביטוח חולקת על נסיבות התאונה שהמבוטח סיפר עליהן. במצב כזה מפעילים חוקר ביטוח שמגיע למבוטח, למעורבים נוספים ובודק כיצד התרחשה התאונה.

סיבה נוספת להפעלת חוקר פרטי היא כשמגיעים לשלב שבו הנפגע מקבל אחוזי נכות, כשהוא נפגע בצורה קשה, וחברת הביטוח מזהה שיכול להיות שהיא תיאלץ לשלם סכומים גבוהים ולכן מופעלת חברת חקירות. לרוב, הדבר קורה כבר בתהליך, בשלב שבו הנפגע הגיש את התביעה לביהמ"ש, עוה"ד לרוב נותן הנחיות למבוטחים, לנפגעים, לא לשתף פעולה עם חוקרי ביטוח.

זאת, משום שגם אסור לחברת הביטוח לפנות באופן ישיר לנפגע שהוא מייצג. אין צורך להיבהל מכך, אך בהחלט צריך להיזהר ולהיות מודעים לכך. לחשוב ולנסות להבין למי כן מוסרים פרטים ולמי לא ולא למסור פרטים לכל אחד. אם יש חשש, פשוט לפנות לעו"ד המייצג ולפתור את העניין".

- האם ניתן להגיע לפשרה מול חברת הביטוח?

עו"ד שנקר: "למעשה, רוב רובם של תיקים של תאונות דרכים מסתיימים בפשרה. בין אם זה בפשרה שהיא לפני הגשת התביעה לביהמ"ש, לרוב בתיקים פשוטים או קטנים, תיקים שמסתיימים בפשרה גם אחרי הגשת התביעה לביהמ"ש, זו גם אפשרות שהיא מאוד מקובלת. רוב רובם של התיקים מסתיימים גם לאחר שהתביעה הוגשה בפשרה. אחוז מאוד קטן של תיקים מתנהלים עד להכרעה ולמתן פסק דין. מדוע זה כך? כאשר הנפגע לא מקבל את הצעת הפשרה או כאשר חברת הביטוח סבורה שהצעת הפשרה גבוהה מדי ולא מקבלת אותה. יכולות להיות גם סיבות נוספות לכך. למשל, אם חברת הביטוח טוענת שכלל לא התרחשה תאונה או שלא התרחשה בצורה שבה הנפגע מתאר אותה ושזו לא תאונת דרכים, גם מצב שכזה עשוי להוביל לניהול התיק עד הסוף".
עוד מוסיפה עו"ד שנקר, כי ניהול התיק גם כאשר הוא אינו מתנהל ביהמ"ש לוקח זמן רב.

"לאחרונה ההליכים נמשכים אף יותר, הן בגלל עלייה במספר תאונות הדרכים ועומס בשל כך על חברות הביטוח ומשרדי עוה"ד והן בשל העומסים המוכרים על מערכת בתי המשפט. התיקים מתנהלים זמן ממושך. תיק תאונת דרכים, בממוצע, מתנהל בין שנתיים ל-4 שנים וזה במקרה הטוב. זאת משום שמגישים דרישה לחברת הביטוח, או את התביעה לחברת הביטוח, רק לאחר שנה מיום התאונה – משום שהמצב הרפואי מתגבש רק במועד זה. כאשר מדובר בתאונה קטנה, מספר פניות לקופ"ח, או פניה חד פעמית לחדר מיון, אז אולי ניתן לסיים מוקדם יותר, אך השאר מתנהלים זמן רב".

- כמה עולה ייצוג משפטי בתביעות בגין תאונות דרכים?

עו"ד יוליה שנקר: "הליווי עצמו הוא ללא עלות ללקוח. העלות היא בעצם בסוף התיק. הליווי של התיק, הליווי של נפגע בתיק תאונת דרכים הוא בעצם משולם בסופו של ההליך. התשלום בגין שכר טרחת עורך דין הוא באחוזים מהסכום שמקבל הנפגע. האחוזים הללו מוגבלים בחוק ומחולקים בהתאם לשלבים. כרגע, החוק מדבר על 8% בתוספת מע"מ במקרה שהתיק מסתיים לפני הגשת תביעה לביהמ"ש, 11% לפני מע"מ, אם התיק הוגש לביהמ"ש והסתיים בפשרה, או 13% בתוספת מע"מ אם התיק אכן מתנהל עד לפסק הדין. יש גם אגרת משפט שהנפגע משלם בתחילת הדרך, אך למעשה חברת הביטוח מממנת את הכל – בסופו של ההליך היא משלמת את שכר הטרחה, הוצאות וגם את אגרת המשפט".

עו"ד יוליה שנקר משמשת כיו"ר ועדת נזיקין של מחוז מרכז בלשכת עורכי הדין, יו"ר ועדת פיצוי לנפגעי תאונות דרכים ויו"ר ועדת קליטת עליה של מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין. במסגרת תפקידה בלשכת עורכי הדין מרכזת עו"ד שנקר השתלמויות מקצועיות, ערבי וימי עיון, כנסים מקצועיים ומרצה בפני עורכי דין וארגוני עובדים שונים.

בשיתוף אימפקט שירותי הפקה

כדאי להכיר