האם אנחנו לפני מבול של הליכים בהוצל"פ?

רשות האכיפה והגבייה סיכמה את שנת 2023 בעלייה של 5% במספר התיקים שנפתחו לגבייה לעומת השנה הקודמת. זאת, על אף תקנות החירום שנקבעו לאחר ה-7 באוקטובר, דבר המרמז על משבר כלכלי שצפוי להתעצם לאחר סיום המלחמה

בשיתוף אימפקט שירותי הפקה

בשנת 2023 נרשמה עלייה בפתיחת תיקים בהוצאה לפועל, מה שעשוי להצביע על משבר כלכלי, כך עולה מנתוני רשות האכיפה והגבייה.

העלייה בפתיחת התיקים בהוצאה לפועל כנגד חייבים נבלמה בסוף שנת 2023 בשל תקנות החירום שהוצאו עם פרוץ המלחמה ולא אפשרו פתיחת תיקים כנגד חייבים. פרט נוסף שמפרסמת רשות האכיפה והגבייה הוא כי החוב במרבית התיקים נמוך מ-50 אלף שקל.

מהנתונים של רשות האכיפה והגבייה עולה כי בשנת 2023 נפתחו מעל 303 אלף תיקים חדשים כשמדובר בעלייה של 5% לעומת השנה הקודמת.

העלייה במספר התיקים על אף תקנות החירום שנקבעו לאחר ה-7 באוקטובר, מנבאות כי המבול עוד לפנינו. שכן, בשלב זה טרם נפתחים הליכי גבייה נגד חיילים, אנשי מילואים ומפונים.

משכך, לפי אורי ולרשטיין, מנהל רשות האכיפה והגבייה, "אחרי המלחמה יתכן מבול של הליכים בהוצאה לפועל".

לדברי עו"ד אסף בן חור, המייצג בהליכי חדלות פירעון, גם כיום ניתן לפתוח תיקי הוצאה לפועל, אף שבהליכי גבייה, כמו עיקולים, יש הקלות לאוכלוסיות מסוימות.

- עד מתי יימשכו ההקלות?

עו"ד בן חור: "יש רבים שעדיין במילואים, רבים שמפונים מהצפון ומהדרום – מי שלא חזרו לשגרת חייהם ועבורם יש פטור, כרגע עד סוף השנה, בתקווה שתהיה חזרה לשגרה לאחר מכן. כאמור, כבר כיום מתנהלים הליכים ולא צריך להמתין שהמלחמה תסתיים ויהיה חידוש הליכים למי שלא זכאי לפטור. לגבי תיקי מזונות למשל, אף פעם לא נעצרה הגבייה, אך אנחנו צופים שהמסה הקריטית של 70-80 אחוז של בעלי חוב ולא של מזונות ושל פטורים, שם יהיה מבול של הליכים וכדאי מאוד להתכונן לכך מעכשיו".

מהדוח של רשות האכיפה והגבייה עולה ש90 אחוז מהחייבים הם פרטיים וסכום החוב נמוך מ-50 אלף שקל. לדברי עו"ד בן חור, אלו שני נתונים משמעותיים מאוד. "לצורך העניין", הוא מסביר,92% מהחייבים הם פרטיים. כלומר, שמרבית התיקים מתנהלים נגד אזרחים ולא נגד חברות ועסקים. זהו אבסורד גם מבחינה סטטיסטית. לגבי סכומי החוב יש הקלות. כאשר מדובר בחוב מתחת ל-50 אלף שקל ולא ניתן לבצע הליכים כמו עיכוב יציאה מהארץ, שבוטל לאחרונה, הוצאת מעוקלים בסכומים נמוכים, יש הבדלים בהחלט".

מטבעות, צילום: envato

עוד נתון מעניין שעולה מהדוח של-72 אחוזים מהזוכים, הנושים יש ייצוג משפטי של עורך דין, לעומתם רק ל-23 % מהחייבים יש ייצוג. "בהחלט יש יתרון לייצוג של עורך דין בתחום הזה", מבהיר עו"ד בן חור. "תאגיד או גוף מסוים תובע באמצעות עורך דין ואדם שאיננו מיוצג גם לא מכיר את כללי המשחק ובסוף הוא תשלם הרבה יותר. כאשר יש ייצוג לחייבים, פעמים רבות אנחנו מצליחים להפחית את החוב בצורה משמעותית. אנחנו מגיעים להסדרים טובים, אבל אזרח מן השורה לא מכיר את החומר על בוריו, את חוק הריבית או את מנגנון ההוצאה לפועל, חוקים ותקנות שיכולים לסייע לו לסיים את החוב בצורה מהירה וקצרה יותר".

- מה מומלץ למי שמוצא עצמו בקשיים כלכליים?

עו"ד אסף בן חור: "העשור האחרון היה טוב לחייבים בנושא החקיקה והתקנות והרגולציה של ההוצאה לפועל ובאופן שבו גובים חובות מאנשים.

יש את חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שזה בקצה השני, אך לפניו יש תקנות הוצל"פ שמאפשרות להתנגד לחוב בתוך 30 ימים, יש הקלות בנושא חייבים משלמים – מי שמקפיד לשלם את החוב זכאי ל-25%הנחה בריבית של ההוצל"פ וזה משמעותי מאוד. יש הרבה מאוד אפשרויות לסגור את החוב בלי לגרור אותו הרבה מאוד שנים".

בשיתוף אימפקט שירותי הפקה

כדאי להכיר