להפוך משבר להזדמנות - המציאות המורכבת בעולם הנדל"ן לא משפיעה על פעילותה של א.ד.מ בוני ישראל

חברות יזמות ובנייה מתמודדות עם לא מעט אתגרים ומשברים. החל מקשיים כלכליים עקב עליית הריבית, דרך מחסור בכוח אדם עקב המצב הביטחוני ועד לתאונות עבודה. ביקשנו ללמוד כיצד בחברת א.ד.מ בוני ישראל, מתמודדים בהצלחה עם כל אלה ועוד

אמיר אלעזרא . צילום: יח"צ

בשיתוף א.ד.מ בוני ישראל

המציאות העכשווית בישראל היא אחת הקשות ביותר שידע עולם הנדל"ן המקומי. הריבית הגבוהה במשק והמלחמה במספר חזיתות גרמו לכך שחברות יזמיות וחברות בנייה רבות נמצאות  תחת עננת אי ודאות כבדה.

לא מדובר רק בחברות שקודם לכן ביצעו מינוף גבוה עבור רכישה של קרקעות וכעת מרגישות את הרוח החמה נושבת מכיוון הבנקים השונים, אלא גם חברות הנאלצות לשלם הרבה יותר כסף מאחר ועלויות  חומרי הגלם עלו בצורה משמעותית, וגם מי שהפעילות שלהן השתתקה לחלוטין בגלל מחסור בכוח עבודה של פועלים.

ברגע אחד מאז פרוץ המלחמה, נפער בור בכמות עובדי הבניין בישראל. כמעט כ- 100 אלף פלסטינים הפסיקו את עבודתם בישראל, דבר שגרם למחסור חמור ולאי עמידה בלוחות הזמנים של מסירת פרויקטים והתחלות בנייה.

אולם לצד חברות רבות הנמצאות בסחרור כלכלי מסוכן או מי שהגיעו אל נתיב ללא מוצא, יש מי שלמרות הקשיים הרבים פועלים כרגיל. אחת מהן היא חברת א.ד.מ בוני ישראל העוסקת בייזום ומתמחה בניהול ובנייה של פרויקטים בתחום הנדל"ן למגורים ולמסחר.

"יש סיכון שאינך יכול להרשות לעצמך לקחת, ויש סיכון שאינך יכול להרשות לעצמך לא לקחת"

מבחינת אמיר אלעזרא, אחד משלושת בעלי א.ד.מ בוני ישראל, גובה הריבית במשק הוא בסופו של יום פרמטר אחד מיני רבים כאשר בודקים את הכדאיות והאם נכון וכיצד להיכנס אל פרויקט נדל"ן גדול.

בזכות מה שהוא מכנה "שמרנות מאפשרת", מרווחי ביטחון שהחברה שלו לוקחת ומאפשרים לה לנוע קדימה בזהירות, ביעילות ובעיקר באחריות מלאה על מצב החברה ושמירה על כספם של הדיירים. על כך הוא מסביר:

"ההיסטוריה מלמדת כי שוק הנדל"ן יכול להיות שוק אכזרי. וככזה, הוא טומן בחובו עליות אך גם ירידות, בדיוק כפי שקורה בתקופה האחרונה וב-2023 בפרט. לכן לפני שאנחנו נכנסים לפעילות של פרויקט חדש אנחנו לוקחים מספר רב של מקדמי בטיחות. כך שגם במציאות קשה, עדיין נוכל לתפקד כרגיל ויתרה מכך - להפוך את הקושי להזדמנות.

לדוגמה, בניתוח פרויקט חדש אנו מניחים הנחה של ירידה ריאלית במחירי הדיור הקיימים היום בשוק, מוסיפים גם התייקרות שיכולה לצוץ בכל הנוגע לעלות ביצוע פרויקט, סיכוני חקיקה פוטנציאליים שעלולים להשפיע,  החמרה למול תחזיות הריבית של בנק ישראל ועוד.

לקיחת ההנחות הללו נועדה למטרה עיקרית אחת - לצמצם בצורה משמעותית את ההשלכות והנזקים שעלולים להיווצר מהתממשות הסיכונים הקיימים כיום בכל חברה בתחום הנדל"ן. זה מאפשר לנו כחברה להרגיש מאוד בנוח בהחלטות מכוונות צמיחה שאנו מקבלים, כאשר אנו מקבלים אותן. חשוב לומר שזה דורש היכרות מאוד מעמיקה עם השוק שבו אתה חי כיזם – אבל משבר הוא כר פורה לקבלת החלטות שכאלו.

כדי להגן על הדיירים, אנו דואגים כי כל הכספים שהם משלמים על חשבון הדירה מובטחים בהתאם להוראות חוק המכר, לכן אנחנו מנפיקים לדייר ערבות בנקאית אשר נועדה לשמש כביטוח ועירבון לכסף שהרוכשים מעבירים לדירה החדשה".

מחסור בפועלי בניין? קושי בביצוע הפרויקט? תלוי את מי שואלים

ענף הבנייה בישראל נמצא במצוקה קשה מאחר וגם כשבעה חודשים לאחר תחילתה של מלחמת חרבות ברזל, עדיין לא נמצא פתרון שיכול למלא את החסר של 100 אלף פועלים פלסטינים שעבדו קודם לכן ברחבי ישראל.

במקרה "הטוב" המחסור של פועלים מוביל להתייקרות משמעותית בביצוע הפרויקט, כאשר מחיר של פועל סיני עלה כמעט ב-100% ליום עבודה, ובמקרה הפחות טוב לעצירת העבודה באתר הבנייה. נכון לתחילת שנה כ- 39% מאתרי הבנייה היו סגורים לחלוטין במה שיוביל בסבירות גבוהה לעיכוב במסירה של דירות חדשות,  ובמקרי קיצון אף לקריסה של פרויקטים.

התחלות וגמר בנייה – סיכום שנת 2023,

בחוכמה רבה בחברת א.ד.מ בוני ישראל הצליחו לדלג מעל המכשול הזה, מאחר והם מקפידים תמיד להסתכל מספר צעדים קדימה, ממש כמו במשחק שח-מט.

דוד בן שלום בעלים נוסף בחברת א.ד.מ בוני ישראל, מרחיב על הנקודה הקריטית הזו: "הבידול שלנו כחברה משאר המתחרים קשור במספר רב של גורמים, אחד מהם הוא היכולת שלנו לאפשר רציפות עבודה בכל הפרויקטים ללא שום תלות במצב הביטחוני השורר בארץ, זאת מאחר ואנחנו גם הבעלים של תאגיד עובדים זרים בתחום הבניה אשר מעסיק עובדים מאסיה ואירופה. המשמעות היא שגם כאשר יש סגר בשטחים עקב מצב בטחוני – האתרים שלנו ממשיכים לעבוד. ניתן לראות עד כמה זה קריטי לאור התקופה האחרונה שבמסגרתה אנו עדים לקשיים בהגדלת מכסת העובדים הזרים אשר מגיעים מחו"ל.

כמו כן, מאחר ואנחנו גם החברה היזמית וגם הקבלנים המבצעים את העבודות בשטח, באמצעות חברה קבלנית הנמצאת בבעלותנו, אנו מבטיחים התאמה מושלמת בין תכנון הפרויקט לביצוע ושליטה מלאה בכל שלבי הפרויקט מהפרט הקטן ביותר ועד לתוצר המוגמר באיכות ללא פשרות".

דוד בן שלום צילום: יח"צ,

אצל א.ד.מ בוני ישראל בטיחות הפועלים נמצאת במקום הראשון

לפי נתוני משרד העבודה, בשנת 2023 נהרגו כ- 44 פועלי בניין בישראל. מדובר בעלייה של כ- 90% משנים קודמות, וזהו שיא שלילי עצוב וכואב מאז שנת 2019.

כמו כן רק מתחילת שנת 2024 נהרגו בתאונות עבודה בישראל כ- 23 בני אדם, חלקם הגדול בעבודות בנייה כאלה ואחרות. מדובר במספרים שקשה מאוד לקבל, מאחר ומאחורי כל נתון עומדים אנשים ומשפחות שאיבדו את יקיריהם.

דוד בן שלום מוסיף ומסביר מה הם עושים כדי להבטיח בטיחות מלאה באתרי הבנייה שלהם: "תאונות עבודה באתרי בנייה הפכו למכת מדינה, וקיים יחס ישר בין הצמיחה בקצב הבנייה ובכמות וגודל הפרויקטים לכמות תאונות העבודה המתרחשות בהם. מאיץ נוסף לכמות התאונות הינו לוח הזמנים הקצר שהיזם מחויב בו לסיים ולמסור את הפרויקט. באתרים שלנו אנו עושים את כל המאמצים על מנת לצמצם ככל האפשר את מקרי תאונות העבודה על ידי נהלים מאוד ברורים. 

כדי להבטיח את בטיחות העובדים באתרי הבנייה, יש ליישם מספר אמצעי בטיחות. אמצעים אלה כוללים אספקת ציוד מגן אישי, הכשרה וחינוך נאותים לעובדים, פרוטוקולי בטיחות לטיפול בחומרים מסוכנים ונהלי תגובה לשעת חירום.

לכן אנו מספקים ציוד הגנה אישי חיוני להגנה על העובדים מפני מפגעים שונים הקיימים באתרי בנייה. מדובר בכמה סוגים נפוצים של ציוד מגן אישי המשמשים בבנייה הכוללים קסדות קשיחים, משקפי מגן, אטמי אוזניים, כפפות, וסטים והכי חשוב ציוד עבודה בגובה. כיום רוב התאונות באתרי בנייה קורות מנפילה מגובה רב.

בנוסף אנחנו מקיימים ימי הכשרה וחינוך החיוניים גם הם כדי להבטיח שהעובדים שלנו יבינו את הסכנות הפוטנציאליות הקיימות באתרי בנייה וכיצד להפחית אותן. תוכניות ההכשרה המקיפות הללו לבטיחות כוללות הדרכה על זיהוי סיכונים, הערכת סיכונים, נהלי עבודה בטוחים ושימוש נכון בציוד הגנה אישי. בנוסף כל העובדים עוברים הערכת סיכונים יסודית לפני תחילת העבודה, והם מקבלים הדרכות ריענון קבועות כדי לחזק את הבנתם בנהלי הבטיחות השונים. המודעות אותה אני מעבירים לעובדינו עוזרת לאכוף את ההוראות, ולוודא שהעובדים תמיד יפעלו מתוך מחשבה על הסכנות שאורבות להם.

בסופו של יום - אם העובדים לא יודעים מה מצופה מהם, אז אני יודע שבתור מנהלים לא עשינו את מה שמצופה מאיתנו. במקרה של תאונה או מצב חירום באתר בנייה, תגובה מהירה ויעילה היא קריטית. לכן אנו מפתחים נהלי תגובה לשעת חירום ומוודאים כי כל העובדים מכירים אותם. נהלים אלה עשויים לכלול תוכניות פינוי, הוראות עזרה ראשונה ופרוטוקולי תקשורת להתראה על שירותי חירום".

כמו כן ולא פחות חשוב מכל הכשרה כזו או אחרת – בחברת א.ד.מ בוני ישראל דוגלים ביישום מדיניות של קווי תקשורת פתוחים בין עובדים למנהלים ובין העובדים לבין עצמם. באתר שבו העובדים חוששים לדבר על סכנות ופחדים, או לא שואלים שאלות כי הם לא רוצים להסתבך, קשה מאוד לשמור על בטיחות בבנייה לאורך זמן. פועלי הבניין, לרוב, הם הראשונים להיתקל בסכנות או לשים לב לבעיות, ובעלי החברה רוצים ליצור מצב בו הם לא שומרים את המידע הזה לעצמם אלא מציפים כל בעיה של בטיחות באתר. יצירת אווירה פתוחה, הכוללת משובים קבועים ועידוד לדבר על כל חשש שעולה, הופכת את מקום עבודתנו לבטוח יותר עבור כולם.

כך שמטרת החברה היא לעצב תרבות של בטיחות, שהיא עמוד השדרה של כל מיזם בנייה מוצלח.

בשיתוף א.ד.מ בוני ישראל

כדאי להכיר