מי זכאי לקצבת נכות כללית?

המוסד לביטוח לאומי משלם קצבת נכות למי שנפגעה יכולת ההשתכרות שלו והעומד בתנאים הרלוונטיים. עו"ד לינוי אולניק, מומחית למימוש זכויות רפואיות, על הצעדים הנדרשים לקבלת הסיוע

בשיתוף אימפקט שירותי הפקה

עם כניסת 2024 נרשמה עליה של 10 אחוז בקצבאות נכות כללית, כאשר נכון להיום קצבה כזו מעניקה סכום של 4,291 שקלים. מי זכאי לקצבה הזו? כיצד הוא מקבל אותה?

ואיך המצב הביטחוני משפיע על כל הנושא הזה? על כך במאמר הבא.
לדברי עו"ד לינוי אולניק, מומחית למימוש זכויות רפואיות, מרבית אזרחי המדינה השתנו מאז ה -7 באוקטובר, ובתוכם אלפי אנשים שנפגעו פיסית ונפשית.

"הייתה תקופה", היא פותחת, "שבה אנשים התביישו להגיד שנפגעו בצורה כלשהי, למעט נפגעי נובה והעוטף. יש נתח נכבד באוכלוסייה שנמצא בקרב הנפגעים ולא פנה או פונה כי הוא מתבייש. אלה אומרים לעצמם 'מי אני, שלא נשרף לי הבית, לא חדרו לי מחבלים לבית שאבקש סיוע'. אותם אנשים לא מעיזים לפנות לביטוח הלאומי וממה שאני רואה זה נוגע בשכבות רבות של האוכלוסייה".
אף שהעלייה בגובה קצבת הנכות נכנסה לתוקף זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה, הרי שאין קשר בין שני הדברים.

"העלאת הקצבה היא מתוכנית שנתית, רפורמה בהעלאת הקצבאות. העלאה תוכננה מראש. אני הייתי מצפה לראות העלאה נוספת לאור המצב. כאזרחית הייתי רוצה לראות שמחזקים את המערך הזה של הסיוע. בסופו של דבר זה פוגש את כולם, וזה לא רק תושבי הדרום. אדם שהיה חולה במחלה, ופתאום באה התופת הזו – זה בטוח מאיץ את ההתדרדרות במצבו הבריאותי ולחלוטין מדובר בטריגר עצום להתפרצויות של מחלות, החמרה של מחלות".

עו"ד לינוי אולניק, צילום: יח"צ

- מהי קצבת נכות כללית?

עו"ד אולניק: "נכות כללית זה מושג מעט מתעתע, הביטוי 'כללי' ניתן כי הקצבה מכסה הכל. הרעיון הוא חלק מאיזה תוכנית של הקניית זכויות לחולים. המדינה לא מעניקה לזכויות לאדם חולים, למעט מקרים מאוד מסוימים שזה בעיקר נפגעי עבודה – הכרה באירוע או נפגעי פעולות איבה. הרוב המוחלט של הזכויות מוענקות בגלל ההשפעה של המצב הרפואי על התפקוד.

נכות כללית, צילום: envato

"נכות כללית באה לענות על הפגיעה של האדם ביכולת ההשתכרות. אדם שסובל מבעיה כלשהי, ברמה מסוימת, בתנאים מסוימים, וזה אומר למדינה – שכתוצאה מהמצב הבריאותי הכללי נפגעה היכולת. כל פגיעה תיבחן ויקבעו אחוזי נכות ביחס לכל פגיעה. כל רופא קובע אחוזי נכות בתחומו – אורתופד, פסיכיאטר וכו', בסוף מחברים את כל האחוזים ביחד כאשר צריך להגיע לסף של 40%, כשאחד הליקויים הוא לפחות 25%. נציין כי בהרבה נכויות קטנות לא תמיד פשוט להגיע ל-40%.

אחרי שנקבעת הנכות השלב הקריטי והחשוב הוא קביעת דרגת אי הכושר. כלומר, באיזו מדיה כל הבעיות הרפואיות הללו משפיעות על היכולת של האדם לקום בבוקר ולצאת לעבוד".

לפי עו"ד אולניק, יכולים להיות מצבים שבהם נקבעו לאדם 80% נכות אבל במקביל 0% באי כושר עבודה משום שהוא מסוגל לצאת ולעבוד. מצד שני יכול להיות אדם שנקבעו לו 40% נכות אבל אחוזי אי כושר גבוהים. בהתאם לנתונים הללו נקבעת הקצבה".

"יש מקרים", ממשיכה עו"ד אולניק, "תלוי במצב הרפואי, שהתובע צריך להתייצב ל-3 ועדות רפואיות לצורך קביעת הנתונים הללו, תלוי בתחומים הרלוונטיים. ההתנהלות הזו יכולה להיות מתישה ומטרטרת ולפעמים יש תחושה שהעובד מפסיק לעבוד בעבודה ומתחיל לעבוד בלהיות חולה".

- ניתן לערער על ההחלטה?

עו"ד אולניק: "אם מדובר על דרג ראשון אז ניתן לערער. כאשר מדובר בדרג שני, כלומר בוועדת ערר, אז לא ניתן. יחד עם זאת ניתן להגיש בקשה נוספת בגין החמרה במצב. בנוסף, חשוב לדעת שניתן להגיש את הבקשה עד לגיל זקנה, גיל 67 אצל גברים ו-65 אצל נשים. המבחן השני שחשוב וקריטי הוא מבחן ההכנסה. אחת הטעויות הרווחות היא שלא תמיד יש טעם להגשת הבקשה. אדם שמשתכר מעל 7,522 שקלים בחודש לא יקבל דבר. במקרה הטוב ידחו אותו ובמקרה הרבה הוא יעבור ועדות ודיונים ורק אז יקבל את הסירוב".

מי זכאי לקבלת קצבת נכות, צילום: pixabay

- האם חובה לקבל ייצוג של עורך דין לצורך קבלת הקצבה?

עו"ד אולניק: "לפעמים אפשר בהחלט לפעול לבד, ולא מעט אנשים פונים אלי ואני אומרת להם שבמקרה הזה, הם יכולים באופן עצמאי. יש מקרים אחרים, דווקא אלה שסובלים ממגוון רחב של בעיות רפואיות שלא יודעים את החיבורים ולפעמים גם מוטעים בגלל הצוות הרפואי שמטפל בהם. במצבים השכיחים, כאשר אדם ברגע האמת שבו הוא צריך להציג את כל הבעיות והתסמינים, אולי זה מלחץ, פחד, תעוקה, המצב הרפואי שלו, המילים מתבלבלות, והוא לא מצליח להגיד את זה בצורה הנכונה. עורך דין, במקרים אלו, בהחלט יכול לסייע וגם להוות את ההבדל בין קבלת הקצבה לבין דחיית התביעה".

משרד עו"ד אולניק לינוי עוסק במימוש זכויות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות, חברות הביטוח וגופים נוספים.

המשרד מתמחה בתביעות בתחומים נכות כללית, נכות מעבודה, פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות, ניידות, ילד נכה, ביטוח סיעודי ועוד.

בשיתוף אימפקט שירותי הפקה

כדאי להכיר