להיפרד מהקופסה: הצתת תהליכי חדשנות בתעשייה המסורתית

עדי גולדשטיין, מייסדת Anker Group, מייצרת חדשנות בחברות תעשייתיות על ידי יצירה וניהול של תהליכי חדשנות בתוך החברה, ופיתוח מוצרים עתידיים. זאת בהובלה משותפת עם המנכ”ל ובהתאמה לצרכי השוק המשתנים. גולדשטיין: “הקונספט ‘לחשוב מחוץ לקופסה’ שייך לעולם הישן. בעולם החדשני, המשתנה תדיר, אנחנו צריכים להמציא את הקופסה מחדש בכל רגע”

עדי גולדשטיין. צילום: גיא הכט

בשיתוף Anker Group

בשנות ה-20 של המאה ה-21, העולמות המופרדים של חברות התעשייה וחברות ההייטק הולכים ומתאחדים, כשהדבק המאחה המאחד ביניהם, הוא מרכיב החדשנות.

בעשורים האחרונים, הפכה החדשנות לכוח המניע החזק ביותר, הדוחף ומאיץ חברות אל פסגת ההצלחה. חברות שלא משכילות לאמץ תהליכי חדשנות, נותרות מאחור. ועם זאת, חברות התעשייה עדיין מתמודדות עם אתגרים לא פשוטים בתהליכים אלו ומרביתן מתקשות להקים חטיבות ייעודיות של מחקר ופיתוח ולברוא חדשנות מבית.

עדי גולדשטיין ראתה זאת מקרוב. “לאחר שהשתתפתי והובלתי מספר רב של ניסיונות הטמעת חדשנות, למדתי לזהות איך נראה תהליך מוצלח כזה ושקדתי על אפיונו והפיכתו למתודה ייחודית המשפיעה על כל הארגון”.

כמנהלת תהליכי פיתוח חדשניים בשנים האחרונות בתפקידים בכירים, האחרון שבהם כסמנכ”לית פיתוח ואסטרטגיה, התמחתה עדי גולדשטיין בזיהוי הזדמנויות, שותפויות אסטרטגיות ומוצרים חדשים, וצברה מומחיות ייחודית בחדשנות מוצרית.

בשנה האחרונה ייסדה את קבוצת הבוטיק Anker Group, המלווה והופכת שותפה מלאה למנכ”לים של חברות תעשייה ומסייעת להם בהבנת השוק, זיהוי טרנדים ואפיון הצרכים העתידיים בשוק שבו הן פועלות, בהובלה וניהול משותף של תהליכי פיתוח מוצרים חדשניים, ייעודיים לצרכים אלו.

“אנו עובדים עם חברות התעשייה, הלקוחות שלנו, החל מהצתת הניצוץ הקריאטיבי של החברה, דרך פיתוח מוצרים חדשים שיקדמו את העסק שלהם קדימה, בדרך ייחודית וחדשנית”, אומרת עדי גולדשטיין.

מה כולל התהליך שאתם מבצעים עם הלקוח – החברה התעשייתית?

“זה מתחיל בהיכרות מעמיקה ונרחבת עם החברה – להבנת הפעילות שלה, המוצרים, תהליכי הייצור, ועוד. אנחנו חוקרים וממפים את הטרנדים הקרובים בתעשייה שבה החברה פועלת, מזהים את הצרכים העתידיים הקרובים, מקיימים סיעור מוחות בתהליך מתודי ייחודי ואז מגבשים את אסטרטגיית פיתוח המוצר, תוכנית מפורטת למוצר החדש של החברה ולמשאבים הדרושים.

“לאחר הרכבת תוכנית עבודה אסטרטגית מפורטת לנתיב הייחודי של החברה לחדשנות, אנו מעבירים את רעיון המוצר עד ליישום שלו בעזרת המומחים הרלוונטיים והמשאבים שיכולים להועיל בצורה הטובה ביותר ולהניע את החברה קדימה”.

אילו מהלכים חשובים ופורצי הדרך ביצעת בשנה האחרונה?

“בשנה האחרונה הקמתי את החברה שלי, חברת בוטיק, אשר מתמחה ביכולת לעורר ולהצית את הצד היצירתי של חברות איתם אנחנו עובדים. זו בעצם ההבטחה שאנו נותנים - למצוא בתהליך ייחודי סינרגטי משותף עם הלקוח את הדרך שבה הוא יוכל לבצע מהלכים חדשניים - שיובילו למוצרים חדשניים. כשהלקוח הוא המומחה לתחומו, אנו מעצימים יחד את החוזקות וההבנה של היעדים הפנים ארגוניים והעתידיים, כאלו שיניבו ביצועים עסקיים חיוביים לטווח ארוך.

“על מנת שתהליך חדשנות יצליח, חשוב שיעשה בניהול והובלה של דמות מקצועית חיצונית - אמר את זה יפה באקמינסטר פולר (פילוסוף ומעצב שהיה גם ההשראה של סטיב ג׳ובס). הוא טען ששינוי אמיתי משמעותי בחברות חייב להיות באמצעות מישהו שהוא ״ארכיטקט על״, שמוביל את התהליך, בראייה מולטי-דיסציפלינרית, אובייקטיבית ולא מוטה למומחיות בכיוון מסוים. וזה משהו שקשה מאוד להשיג בניהול פנימי בלבד.

“אני מגיעה כדמות ניהול חיצונית מעולמות ״העיצוב  הכולל״, מחוץ לעולם המדע, מחוץ לפוליטיקה הפנים ארגונית. בכך, אני אוספת נתונים ומסיקה מסקנות המחזקות ומעצימות את ה-DNA של החברות ומזהה יחד איתן את האפשרויות החדשניות שלהם. אני מביאה איתי נקודת מבט חדשנית היוצרת עם החברה ״יש מאין״ ואת אזור הבריאה החדש שלהם, המוצר החדש”.

מהם ההישגים המשמעותיים ביותר בשנה האחרונה?

“ניהול פיתוח פרויקטים חדשניים של מפעל קוסמטי בפריפריה. שיתוף פעולה עם צוות של כימאים, מהנדסים ואנשי תפעול, זיהוי טרנדים משיקים והתאמתם לאסטרטגיה ולמוצרים של החברה.

בנוסף, הובלנו תהליך מיפוי טכנולוגיות, רעיונות וטרנדים בעולם המלונאות עבור רשת בינלאומית. לפני כשישה חודשים, פנתה אלי מנכ”לית הרשת והציעה לי להשתלב בחברה כזרוע חדשנות חיצונית במטה שלהם בארץ.

“המטרה הייתה למצוא פוטנציאל לבידול וייחודיות בשנים הקרובות. כדי לפצח את הבידול הנכון להם, ביצענו מיפוי מקיף ועמוק של טכנולוגיות, רעיונות, וטרנדים בעולם המלונאות. זהו תחום מרתק ומלא טרנדים שונים ומשונים, תלויי תרבות, מיקום וצרכים שונים. האתגר היה להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל לבידול וייחודי בהתאם ל-DNA  של החברה, המיקומים הספציפיים, תוכניות השיווק והתוכניות העסקיות של החברה.

“הישג משמעותי נוסף היה ניהול מוצר תוכנה חדשני עבור חברת סטארט-אפ, עם רעיון מבריק וייחודי. בעבודה המשותפת שלי עם מנכ”ל החברה והשדרה הניהולית שלו, הבנו שדרושה יותר גמישות רעיונית ועסקית, והוחלט שדרישות המוצר המקוריות צריכות להשתנות כדי למצוא התאמה טובה יותר לשוק”.

מהם ההזדמנויות והאתגרים הניצבים בפני הענף שלכם בימים אלו?

“אני אתחבר לשאלה זו דרך משפט של תאודור לוויט שהיה כלכלן ופרופסור- Creativity is thinking up new things. Innovation is doing new things’.  המשפט מזקק בעיני את התובנה שהרבה חברות תעשייתיות רוצות שינוי ומחפשות איך לעשות חדשנות, אך בעצם לא מספיק לדבר ולרצות ואפילו להשקיע משאבים. חברות עדיין נכשלות בחלק של ה-Execution הוא מורכב וקשה. לי יש את היכולת להיות המנוע החדשני לחברה איתה אני עובדת”.

כיצד מתמודדים עם אתגרים אלו? ומה הפתרונות?

“אני מגיעה לחברה מהמקום המבצע והמוציא לפועל ביחד עם הלקוח. הגישה הזו היא מהותית בעשייה שלי, יש בי בעירה פנימית ורצון להביא את הערך שלי לחברות ובכך להשפיע על העשייה שלהם. הכי קל בעיני לחברות זה לשלם כסף לעוד יועץ. מה שאני מציעה הוא תהליך משותף, ממש סינרגטי עם הלקוח, כשאני מביאה איתי את המומחיות שלי. אני מייצרת עם החברה את התנועה והזרימה החדשה בארגון מהמקום של המצאה והתחדשות היוצרת גם אנרגיה אנושית מחודשת. אני רותמת את האנשים לעשייה משותפת, מזהה ומטפלת בהתנגדויות שעולות מהשטח, מזהה  את ההזדמנות המוצרית החדשה של החברה ומוציאה אותה לפועל כך שמנוע העשייה שלי גם מייצר לחברה כסף חדש”.

עדי גולדשטיין - בעלים ומנכ”ל של חברה לייזום וניהול תהליכי פיתוח חדשניים.

השכלה:  תואר ראשון בלימודי עיצוב משנקר, קורס מאמנים אישי ועסקי, קורס דירקטוריות.

תחביבים: ריצה. כרגע שוקדת על תוכניות לערוץ פודקאסט בתחום החדשנות.

מוטו מוביל: Between creativity and innovation, there is a team of people who put their minds together. Let’s get started

“חברת הבוטיק שלי מתמחה ביכולת לעורר ולהצית את הצד היצירתי של חברות איתם אנחנו עובדים. זו בעצם ההבטחה שאנו נותנים - למצוא בתהליך ייחודי סינרגטי משותף עם הלקוח את הדרך שבה הוא יוכל לבצע    מהלכים חדשניים - שיובילו למוצרים חדשניים.”

 

ניהול והפקה עינת פרידמן 

בשיתוף Anker Group

כדאי להכיר