בשיתוף אורט ישראל
"לפני הכול - אנחנו מייצרים את החיבור של התלמידים לעולם האמיתי" , כך פותח את השיחה שלנו שרון גרינברג, ראש מנהל למחקר, פיתוח והכשרה של רשת אורט ישראל, בהתייחסו ל־ORT Israel Future Ready תוכנית החדשנות היוקרתית לבתי הספר של הרשת.
גרינברג מספר כי הרשת מאפשרת לתלמידים להתנסות בעולם האמיתי באמצעות "שעות הייטק" בתוך מערכת החינוך:" יש לתוכנית הצלחה אדירה. את השנה האחרונה סיימנו עם כאלפיים תלמידים שהשלימו הסמכות בחברות בינלאומיות.
התלמידים לומדים באופן עצמאי וכן נעזרים אחד בשני. המורה בכיתה משמש להם כמנטור ומעניק להם תמיכה במהלך הלמידה.
"החברות עצמן מקצות מהנדסים שיתמכו בתלמידים שלנו תוך כדי תהליך הלמידה. באורט גבעתיים, למשל, המנהלת בנתה שבוע של 'Future Me' - שבוע שלם שבו כל תלמידי השכבה הגיעו לבית הספר, שמעו הרצאה על עולם ההייטק ממהנדסת של IBM ובמהלך השבוע שילבו גם כישורים ומיומנויות מהחיים כמו עבודת צוות ועוד היבטים. ביום הרביעי הם הגיעו ל־IBM, ערכו שם סיור מקצועי, נפגשו עם מהנדסים וקיבלו מענה לכל השאלות, וביום האחרון עשו את מבחני ההסמכה. בערב נערך טקס בהשתתפות ראש עיריית גבעתיים, ההורים ונציג החברה. התלמידים קיבלו תעודות והיה אירוע מאוד משמעותי".
מודל לכל בית ספר
כל אחד מ-15 הקמפוסים שבהם פועלת התוכנית, מתאים את ה־Future Ready לתלמידים שלו, בין אם בחטיבת הביניים ובין אם בתיכון". היופי של התוכנית זה שיש לנו מודל לכל בית ספר, בהתאם לאוכלוסיה ולאקוסיסטם," מסביר גרינברג, "כמו למשל בישיבה התיכונית בטבריה, שם רצו למשוך תלמידים חזקים מהישובים בסביבה שלא מגיעים בדרך כלל ללמוד שם. לכן יצרו קבוצה ייעודית לכך, התלמידים שהגיעו למדו את תוכן ההסמכה של מיקרוסופט בנושא בינה מלאכותית וזה יצר ביקוש לבית הספר.
"באורט קריית טבעון סיימו 29 תלמידים הסמכות ב-nvidia חברה של מעבדי בינה מלאכותית. ההסמכות הללו מאוד מתקדמות, מתנהלות באנגלית ומהוות תעודה לכל דבר. יש הסמכה נוספת שאנחנו מציעים של google בשיווק דיגיטלי. מי שמקבל אותה יכול לעבוד כמשווק מוסמך של google".
תוכנית המנהיגות של אורט נועדה לסייע לבתי הספר של הרשת להמציא את עצמם מחדש כמוסד משמעותי, רלוונטי ומותאם לעולם העכשווי".
המטרה של התוכנית היא לבנות מודלים חדשים לבתי הספר של אורט ישראל", אומר גרינברג, "רשת אורט מכשירה אדם בכל קמפוס שתפקידו להוביל שינוי, יוזמות, פדגוגיה חדשנית.
התפקיד הזה לא היה קיים קודם בבתי הספר, והאדם שממלא אותו הוא בעצם מנהל החדשנות של בית הספר".
מתמודדים עם המחסור במורים
גרינברג מספר כיצד במסגרת התוכנית מתמודדת הרשת עם המציאות שבה קיים מחסור במורים: "כחלק מפיילוט באנגלית ובפיזיקה הרכבנו כיתה רשתית מבתי הספר של Future Ready . בשיעורי האנגלית המורה לימדה באמצעות שירי הביטלס ובפיזיקה שיבצו לכיתה את אחד המורים הטובים ביותר ברשת. דבר זה מאפשר לתלמידים השותפים בתוכנית להגיע למורים הטובים ביותר וללמוד דברים שלא תמיד מתאפשרים להם בבית הספר".
היבט נוסף של התוכנית הוא שימת דגש על למידה חברתית-רגשית בדיגיטל. גרינברג: "אנחנו מודעים לכך שהקורונה היוותה אתגר לבתי הספר, ואיך שהיא נגמרה כולם נסוגו מהלמידה הדיגיטלית. אנחנו רואים כיצד באמצעות ההסמכות הפלטפורמה הדיגיטלית מאפשרת לנו לתקשר עם מהנדסים בהייטק ומרצים מהאקדמיה, מאפשרת לנו ללמוד דברים שאנחנו לא יכולים ללמוד במסגרת בית הספר, ומחזקת כישורים ומיומנויות של העולם האמיתי כמו למשל איך להצטרף לקבוצה בדיגיטל, איך אנחנו מקבלים ומעבירים משוב וכדומה.
“וכאמור, יש כמובן את החיבור לעולם האמיתי, את שיתופי הפעולה עם החברות הבינלאומיות, את ההכנה לעתיד המקצועי. אנחנו מפגישים את התלמידים עם המהנדסים, מביאים אותם אל החברות עצמן.
זה מזניק את השאיפות של התלמידים ופותח להם את הראש לגבי כל מה שקשור בעתיד המקצועי שלהם. מי שמסיים את התוכנית זוכה ביתרון אדיר כי הוא יכול להתחיל כבר לעבוד בחברות הבינלאומיות."
מנכ”ל רשת אורט, צבי פלג, מסכם: "החינוך בישראל חייב לקבל שינוי מבני ארגוני ושינוי עולמות תוכן הכולל הקמת מרכזי חדשנות, למידה פרוייקטלית בשיתוף חממות ה- START-AP והאקדמיה. כל אלו יתנו לתלמידי ישראל מוכנות גבוהה יותר, הן לקראת שירותם הצבאי והן לעתידם המדעי הטכנולוגי".
בשיתוף אורט ישראל