מצוינות אקדמית ויזמות חברתית: כך אנו מכשירים את דור העתיד

הסטודנטים במחלקה למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית כנרת לומדים בשיטות לא קונבנציונליות, מתנדבים בשטח על בסיס שבועי, מוזמנים לשלל סדנאות מחוץ לשעות הלימודים ובאופן כללי – נדרשים להניח את הטלפון הסלולרי בצד ולהתחיל "ללכלך" את הידיים

צילום: יחצ // במכללה האקדמית כנרת לומדים בשיטות לא קונבנציונליות

בחודש האחרון, במקביל לתקופת המבחנים הלחוצה של סמסטר ב', עסוקים הסטודנטים במחלקה למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית כנרת במשימה חשובה לא פחות: איסוף ציוד ותרומות לפליטים על גבול סוריה.

 

"חלק מהמטרה שלנו בלימודים היא להפגיש את הסטודנטים עם המציאות, ואנחנו ממוקדים מאוד בעשייה חברתית. לכן, הפכנו להיות מעין מרכז לפניות של כל ארגון, גוף או מוסד שצריכים עזרה ומתנדבים, וכמעט על בסיס שבועי אנחנו מתארגנים כמחלקה - מרצים וסטודנטים כאחד – ויוצאים לשטח ולתרום", אומרת ד"ר מירן בוניאל-נסים, ראש המחלקה.

"הלכה למעשה, אם אנחנו יודעים שיש מועדון נוער מוזנח בשכונה קשה, וצריך להפוך אותו למקום שיהיה כיף להיות בו - אנחנו מתרימים ציוד ומשחקים, מגיעים למועדון, משפצים וצובעים, ועושים פעילויות לילדים. אנחנו מתנדבים בבתי חולים, בגנים, במוסדות לגיל הזהב, בבתי ילדים, במרכזים לאיסוף מזון ובגדים ועוד. זה הפך להיות חלק מה-DNA של המחלקה".

מכללה האקדמית כנרת לומדים בשיטות לא קונבנציונליות // צילום: יחצ

העשייה החברתית חשובה לד"ר בוניאל-נסים גם בשל ההתמחות שלה בפסיכולוגיה של האינטרנט. "השיח היום מעלה את הנושא של התמכרות למסכים, התלות בטכנולוגיה, אגוצנטריות ופעילות בחברה דרך מתן לייק או שיתוף.

"ההישענות על המידע המועבר ברשת החברתית גורמת לעתים לצעירים להיות קיצוניים בדעותיהם או לחלופין להיות שטחיים, ולא תמיד לראות את מורכבות החיים. אנחנו במחלקה למדעי ההתנהגות מאתגרים את הסטודנטים שלנו לצאת מהמסכים ולהתחיל 'ללכלך את הידיים'", היא מספרת.

"אני למשל מלמדת על נוער בסיכון: הסטודנטים לומדים מעבר לתיאוריה ופוגשים בנוער ובאנשי מקצוע המטפלים בנוער עבריין, ומפנימים את המידע טוב יותר. המפגש הזה עם השטח מחבר את החוויה ללמידה, וגם מאפשר לסטודנטים התפתחות האישית כבני אדם ומסייע להם להבין יבמה הם ירצו לעסוק בעתיד".

הסטודנטים לומדים מעבר לתיאוריה ופוגשים בנוער ובאנשי מקצוע המטפלים בנוער עבריין // צילום: יחצ

הצורך לאתגר את הסטודנטים, אומרת ד"ר בוניאל-נסים, לא מסתיים כאן. "יש לנו דור מצוין מול העיניים, שאני כמרצה פשוט צריכה לעבוד איתו אחרת. מכיוון שהמידע היום כל כך נגיש, אני לא יכולה לבוא עם הפאסון של 'לי יש את הידע' והם יסתכלו עלי המומים, כמו בימים שאני הייתי סטודנטית", היא מדגישה.

"האתגר שלי כמרצה הוא לייצר כל הזמן סקרנות, חשיבה, עניין, פעילות, בשיעורים עצמם ומחוצה להם. הקורסים אצלנו, למשל, הם לא בהכרח פרונטליים, והם מפעילים את הסטודנט, בין אם זה שיעור אינטראקטיבי שמשלב את הטלפון הסלולרי בתוך השיעור, סיורים ברחבי הארץ, סדנאות, עבודות בשטח, למידה בקבוצות קטנות עם אפשרויות של חניכה ועוד.

"כמו שאני מצפה מהסטודנטים לעבוד יחד, גם אנחנו כסגל במחלקה עובדים ביחד. אנחנו עוברים סדנאות בצוותא, אנחנו משתפים פעולה וחושבים ביחד איך אנחנו יכולים לאתגר זה את הקורס של השני, כדי שנוכל לתת לסטודנטים שלנו חוויה משמעותית".

המצוינות במחלקה למדעי ההתנהגות ניכרת לא רק בהתנהגות ובעשייה החברתית // צילום: יחצ

ההשקעה בסטודנטים, מדגישה ד"ר בוניאל-נסים, היא רבה. "המצוינות במחלקה למדעי ההתנהגות ניכרת לא רק בהתנהגות ובעשייה החברתית – אלא גם בלימודים ברמה גבוהה ובהתנסות במחקר ומעבדות מחקר לצד חוקרים.

"ברמה האקדמית אנחנו משקיעים בסטודנטים המון: מפגשים פרטניים, ליווי ולימוד ברמה שתיקח אותם לאיזה שלב ב' שהם ירצו: אם זו השתלבות בשוק העבודה, תואר שני, התמחות או לימודי תעודה", אומרת ד"ר בוניאל-נסים.

"אבל בנוסף, יש סט כישורים שחשוב לנו שהסטודנטים ייצאו איתם בסוף הדרך, לפיכך בנינו תכנית של סדנאות, עם מומחים מכל הארץ, שמעניקה לסטודנטים ארגז כלים שאיתו הם יוכלו לצאת לעולם, כמו למשל עמידה מול קהל, שפת גוף, דמותו של מטפל, מנהיגות, כתיבת קורות חיים, אינטליגנציה רגשית ועוד. הסדנאות האלה מוצעות לסטודנטים להעשרה, והם מספרים שזה חיזק אותם לקראת הבחינות, בחיפוש עבודה, ובכלל - נתן להם כלי שהם לא יקבלו בשום מקום אחר" .

לפרטים נוספים: https://bit.ly/2vlQlJP

https://www.facebook.com/tr?id=1854221171470685&ev=PageView&noscript=1
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר