התנהגות סוררת במקום העבודה מעלה בדעתנו בדרך כלל "ימי מחלה" או איחורים סדרתיים, גנבה מהחברה או עימותים מול עמיתים ובוסים. אבל מחקר חדש שעליו נספר בעזרת Claude מגלה תמונה מורכבת הרבה יותר: רוב העובדים מעורבים בהתנהגויות לא ראויות במקום העבודה.
חמישה סוגים של "מורדים" במשרד
מחקר מטא מקיף, שניתח תגובות של יותר מ-6,000 עובדים ב-20 מחקרים קודמים בארה"ב ובמקומות אחרים, זיהה חמישה סוגים ייחודיים של "מורדים" בעבודה:
- עובדים מכונסים (39% מהמשתתפים במחקר) – עובדים אלה לא יחוללו למהומה, אבל גם לא תראו אותם יותר מדי. דפוס ה"פעולה" שלהם כולל בעיקר הימנעות מפעולה או ממאמץ, איחורים והתנתקות בדרכים מפתיעות לעתים. הנפיצות של קבוצה זו קשורה לתופעת ה"התפטרות השקטה".
- משתמטים חצופים (9%) - קבוצה זו מציגה את הפרודוקטיביות הנמוכה וההתנתקות של הקבוצה הקודמת, אך עם תוספת של הימנעות ממשימות, עבודה איטית, הפסקות ארוכות וגסות רוח כלפי עמיתיהם.
- עובדים מקובעים (21%) - מנותקים, אך לא מזיקים בגלוי. עובדים אלה חולמים בהקיץ ומאחרים מדי פעם מבלי לגרום להפרעה משמעותית. הם לא בולטים ביום רגיל, אבל כשהדברים נעשים קשים, אתם עשויים לשים לב שהם לא תורמים את חלקם. יכולים לעכב מאמצי שינוי ארגוניים ולשחוק באיטיות תרבות חיובית.
- מורדים בולטים (4%) - ה"שיחים השוטים" הקלאסיים. אנשים בקבוצה זו מעורבים בכל ההתנהגויות המפריעות שתוארו לעיל, כנראה בשל אי-שביעות רצון גבוהה מהעבודה.
- מורדים "בקטנה" (27%) - חברי קבוצה זו נמנעים מרוב ההתנהגויות המרדניות, ובד"כ ‘אזרחים טובים’ בעבודה. אפילו אם אחוז זה מנופח בגלל תפישה חברתית חיובית שגורמת לאנשים לרצות לקטלג עצמם ככאלה, גודלו הצנוע יחסית עדיין מלמד: רוב העובדים במדגם מודים שהם מתנהגים בצורה לא ראויה בדרך כזו או אחרת.
מה גורם להתנהגויות אלה?
אנשים פועלים בצורה מרדנית בעבודה בד"כ מתוך תחושה שנעשה להם עוול, או בגלל מוטיבציות עמוקות יותר הקשורות לתכונות האישיות שלהם. המחקר מאשר את הרעיון הזה ומציע תובנות נוספות: כאשר עובדים מרגישים פגועים – על ידי בוס תובעני, עמיתים עוינים או חוסר תמיכה מהארגון – הם נוטים יותר להגיב בסוג כלשהו של התנהגות לא ראויה; הימצאות מנהל פוגעני מגדילה את הסיכוי שעובדים יהיו חברים בקבוצת ה"מרדנים הבולטים"; חווית נידוי מגדילה את הסיכוי להשתייכות לקבוצת ה"עובדים המקובעים".
מעבר לסביבת העבודה, נמצא גם שתכונות אישיות מסוימות יכולות לחזות לאיזה סוג "מרדן" העובד ישתייך: נעימות, למשל, קשורה לקבוצות מרדנות פחות גלויות כמו "עובדים מקובעים" ו"עובדים מכונסים". באופן מעניין, בעוד שמצפוניות קשורה לקבוצת ה"מרדנים בקטנה", הנתונים מצביעים על כך שאנשים מצפוניים מאוד פועלים לפעמים בצורה מרדנית, בדרך כלל בשילוב של התנתקות וגסות רוח.
ההשפעה על הביצועים
התנהגות מרדנית משפיעה על ביצועי הצוות והתחלופה. המחקר מראה שעובדים בקבוצת ה"מרדנים בקטנה" מתפקדים בדרך כלל היטב, תומכים בחבריהם לצוות ומרוצים מעבודתם, בעוד שאלה בקבוצות המרדנות הגבוהות הם לעתים קרובות בעלי ביצועים נמוכים יותר, שלא נוהגים לתמוך בעמיתיהם.
עם זאת, ההשפעות של מרדנות יכולות להיות מורכבות יותר במקרים מסוימים. למשל, עובדים מקבוצות ה"עובדים המקובעים" וה"עובדים המכונסים" מפגינים יותר כוונות להתפטר ותפקוד נמוך יותר מאשר חברי קבוצות אחרות. עובדים אלה עשויים לשחוק את הפוטנציאל של הארגון בשקט בלי לעורר לכך תשומת לב.
עובדים בקבוצת ה"משתמטים החצופים" מציגים דפוסי התנהגות סותרים: הם מוכנים להתנתק מחלקים מסוימים מעבודתם ולהתנהג בגסות כלפי עמיתים מסוימים, תוך שמירה על רמות ביצוע גבוהות יחסית ואפילו עזרה לעמיתים אחרים.
מה אפשר ללמוד מזה?
הממצאים מראים שרוב העובדים מעורבים במרדנות קלה, כמו הפסקות ארוכות או חלימה בהקיץ, ולא בפעולות גדולות כמו גניבה. רבים לא רק מתעסקים בסוג אחד או שניים של מרד, אלא מציגים דפוסים מורכבים בהתנהגותם בעבודה, שניתן לחזות באופן אמין על ידי גורמים מבוססי אישיות ותכונות מצביות.
ללא תשומת לב, הפעולות הקטנות הללו, שלעתים קרובות מופיעות כתגובה לשחיקה או מורל נמוך, עלולות לעבור בלי להיות מזוהות או מטופלות, ולהצטבר לבעיות גדולות עבור ארגונים.
בניגוד לאמונה שהפרת כללים מונעת על ידי כמה "עשבים שוטים" שמתכוונים לגרום לצרות, המחקר מעביר את השאלה מ"מי פועל בצורה לא ראויה בעבודה?" ל"למה אנשים מתנהגים כך?". עבור עובדים רבים, הפרת כללים קטנה היא פחות עניין של גרימת נזק ויותר התמודדות עם לחץ יומיומי.
המחקר מראה שהפרת כללים היא חלק נפוץ בחיי העבודה יותר מכפי שחשבנו, ומסבך את האופן שבו מנהלים חושבים עליה, מענישים ומרתיעים אותה. ללא מנגנונים שיעזרו לעובדים להפחית לחץ או לפצות על גורמי עבודה בלתי נשלטים, מנהלים עשויים להרגיש לחץ לקבל צורות מסוימות של הפרת כללים כ"עלות ניהול עסק", תוך שמירה על ערנות כלפי ההפרות הבוטות והגלויות ביותר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו