פרופסור לוריין בסר היא מרצה לפילוסופיה בקולג’ מידלברי בוורמונט, וטוענת כי במחקר שניהלה במשותף עם אוניברסיטת סיינט לואיס, קיימות שלוש אסטרטגיות מרכזיות להפיכת חיי היומיום למעניינים יותר ולהשגת מה שהיא מכנה "עושר פסיכולוגי" – צורה עמוקה של מעורבות קוגניטיבית, השונה מאושר וממשמעות, אך חשובה באותה מידה לחיים טובים. Claude סייעה לנו לסכם אותן:
מוּדעוּת 2.0: לשים לב בלי לשפוט
מודעות 2.0, כפי שבסר מכנה זאת, היא היכולת להבחין בלי לשפוט את העולם סביבנו. זוהי צורה של תשומת לב המביאה לקדמת התודעה פרטים שבדרך כלל נעלמים מעינינו: המרקם של עלי צמח בבית, פניהם של זרים שאנו חולפים על פניהם ברחוב, או הגבהים השונים של פחיות על מדף בחנות. כאשר אנו מביאים פרטים אלה למודעות שלנו, אנו מגרים את מוחנו ומאפשרים לעצמנו להתחבר מנטלית לסביבה שלנו באופן פעיל. זהו הצעד הראשון לקראת חוויה מעניינת.
סקרנות: חקירה באמצעות שאלות
סקרנות אינה שמורה רק לילדים. לא משנה כמה ידע צברנו, תמיד יש משהו להיות סקרנים לגביו. הסקרנות מתבטאת בשאלת שאלות על מה שאנו רואים ומבחינים בו. למשל, כשאנו מבחינים בקבוצת אנשים בתחנת האוטובוס, אנו יכולים לשאול: האם תחנה זו הייתה תמיד כאן? כמה זמן אותה מודעה מוזרה תלויה על גב המושב? האם האנשים הללו נוסעים יחד מדי יום בלי להכיר זה את זה? באמצעות שאלת שאלות, אנו מאתגרים את המוח לחשוב על דברים שלא חשב עליהם קודם, ובכך יוצרים חוויות מעניינות בתוך השגרה היומיומית.
יצירתיות: ניסוי דברים חדשים
בניגוד לדעה הרווחת, יצירתיות אינה כישרון השמור רק לאמנים או ממציאים. לכל אחד יש את היכולת להיות יצירתי. יצירתיות היא מיומנות הכרוכה ביצירת קשרים חדשים במוח. אנחנו יצירתיים בכל פעם שאנחנו עושים משהו חדש או שונה – בין אם זה ציור נוף מרהיב או לבישת שילוב צבעים חדש, פיתוח מתכון חדש או פשוט שינוי קטן במתכון קיים.
בסר מדגישה שהחוויה של מה שמעניין היא ייחודית לכל אדם. אין חוויה מעניינת אחת שמתאימה לכולנו, מכיוון שהעניין תלוי לחלוטין באופן שבו המוח שלנו מתחבר, מגיב ומשתתף. באמצעות פיתוח מודעות 2.0, והבאת סקרנות ויצירתיות לחוויות שלנו, אנו מאמנים את המוח שלנו להתחבר, להגיב ולהשתתף באופן שיהפוך כל חוויה למעניינת. כך, התפישה שלנו יכולה לשפר את חיינו באופן משמעותי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו