X

טסלה חשפה דגם חדש – שלא תוכלו לנהוג בו

אילון מאסק חושף את ה-Cybercab, המענה של טסלה לאתגר של AutoX ו-Amazon Zoox. הרכב מתוכנן להיות זמין ב-2026 במחיר של פחות מ-30,000 דולר

הסייברקאב של טסלה. צילום: Tesla

טסלה חשפה את החידוש האחרון שלה, "סייברקאב”, במוזיאון הרכב פֶּטֶרְסֶן בלוס אנג’לס. הסייברקאב, מונית חשמלית ואוטונומית לשני נוסעים, תוכננה להגדיר מחדש את התחבורה העירונית, ונעדרים ממנה בקרים מסורתיים כמו הגה ודוושות, מה שמדגיש את תכנונה לפעולה אוטונומית מלאה.

"הסייברקאב מייצג דרך שונה לאנשים לנסוע מנקודה א' לנקודה ב'", אמר פרנץ פון הולצהאוזן, מעצב הבית של טסלה, במהלך סיור ברכב במוזיאון. הוא הדגיש שהסייברקאב ממשיך את המסורת של טסלה במתיחת גבולות העיצוב, בדומה לטנדר הסייברטראק. האסתטיקה הזוויתית והעתידנית אינה רק למראית עין, אלא מיועדת להיות פונקציונלית. "זה נותן תחושה שאתם נכנסים לעתיד", הסביר פון הולצהאוזן.

מעוטר בגימור זהב, העיצוב החיצוני של הסייברקאב גם תופס את העין וגם סמלי. "בחרנו בצבע זהב, וזה באמת צבע מיוחד. זה באמת משקף מעין גרסה עתידית של הרעיון של מונית צהובה בניו יורק... לקחנו את הצהוב האיקוני הזה, ויצרנו משהו יותר אקספרסיבי ויותר עדכני. זה מרגיש נכון", אמר פון הולצהאוזן. הרכב מצויד בדלתות פרפר שנפתחות כלפי מעלה – בחירת עיצוב השמורה בדרך כלל למכוניות ספורט, ומוסיפה למראה האוונגרדי.

בפנים, הסייברקאב מתהדר בתא נוסעים מינימליסטי, עם מקום לשני נוסעים בלבד. המושבים דומים יותר לכורסאות מאשר למושבי רכב רגילים, ומציעים חוויה יוקרתית. מסך מגע גדול משמש כממשק היחיד בין הנוסעים לרכב, ומאפשר למשתמשים להגדיר יעדים, לצפות במסלולים ולגשת לאפשרויות בידור כמו צפייה בסרטים או האזנה למוזיקה.

הסייברקאב פועל באמצעות טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המלאה של טסלה, המסתמכת אך ורק על מצלמות ובינה מלאכותית. מבקריה של טסלה טוענים שמצלמות לבדן, ללא חיישנים מתוחכמים יותר, אינן יכולות לאסוף מספיק מידע על תנועת הכביש והסביבה כדי לשמש לנהיגה. למרות זאת, מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, נשאר בטוח בעצמו. "נעבור מנהיגה אוטונומית מפוקחת לנהיגה אוטונומית מוחלטת ללא פיקוח, שבה תוכלו להירדם ולהתעורר ביעד שלכם", אמר מאסק במהלך מצגת.

תכונה חדשנית של הסייברקאב היא יכולת הטעינה האלחוטית שלו. במקום שקע, הוא משתמש בטכנולוגיית השראה (אינדוקציה, בדומה לכיריים מודרניות או משטחי טעינה לאייפון ואפל ווטש) לטעינת הסוללות כאשר הרכב עומד מעל משטח הטענה. הדבר מאפשר לו להיטען באופן חלק ללא התערבות ידנית, בהתאם לחזון של טסלה לעתיד אוטונומי לחלוטין.

למרות ההתרגשות סביב חשיפת הסייברקאב, נותרו אתגרים לפני שניתן יהיה להפעיל אותו בכבישים ציבוריים; רגולציה היא הבולטת ביותר, בהתחשב בכך שהחוקים הנוכחיים דורשים שכלי רכב יהיו מצוידים במראות צד ותכונות בטיחות אחרות שנעדרות מאב הטיפוס של הסייברקאב. עם זאת, נראה שמאסק מקווה שממשל טראמפ השני, שייכנס לבית הלבן עוד פחות מחודש, יוביל שינוי בתחום זה.

לוח הזמנים לייצור הסייברקאב שאפתני. מאסק הכריז שהדגם יתומחר מתחת ל-30,000 דולר, ואולי אף קרוב יותר ל-20,000 דולר (בין 109,000 ל-703,000 שקל לפני מסים), וצפוי להיות בייצור "לפני 2027".

עם זאת, יש הרואים בלוח זמנים זה אופטימיות רבה, בהתחשב במכשולים הטכניים והרגולטוריים שעדיין יש להתגבר עליהם. נערכו השוואות בין גישתה של טסלה לבין זו של מתחרים כמו Waymo, חברת הבת לרכב אוטונומי של אלפאבית (חברת האם של גוגל). שתי החברות מיישמות רעיונות טכניים שונים עבור כלי הרכב האוטונומיים שלהן, כאשר Waymo משתמשת בחיישנים מבוססי לייזר (LiDAR), בעוד טסלה השתמשה בהם בעבר, אך עברה להסתמך על מצלמות ובינה מלאכותית בלבד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר