X

האם שוק הרכב בדרך לרעידת אדמה?

ניסאן והונדה מתאחדות למאבק בטסלה וביצרניות הסיניות. הן מתכננות להקים חברת אחזקות משותפת ולהתמקד בפיתוח רכבים חשמליים והיברידיים

בדרך למיזוג? הונדה, מיצובישי וניסאן. צילום: מערכת feedy באמצעות FLUX1.1

ניסאן והונדה חתמו על מזכר הבנות למו"מ על מיזוג, במטרה ליצור את יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם מבחינת היקף מכירות, מייד אחרי טויוטה ופולקסווגן.

דיוני המיזוג מכוונים להקמת חברת אחזקות משותפת, כדי להתמודד עם אתגרי התעשייה ולחזק את השותפות האסטרטגית בין החברות. נשיא ומנכ"ל הונדה, טושיהירו מיבה, הדגיש את נחיצות המהלך במסיבת עיתונאים. "חברות זקוקות לתקציב גדול יותר כדי להתחרות בפיתוח טכנולוגיות חדשות ברכבים חשמליים ונהיגה אוטונומית", אמר, והוסיף כי המיזוג יספק "קנה מידה גדול יותר" להשגת התקדמות בטכנולוגיית רכב חשמלי ואינטגרציית תוכנה, הנחוצה לתחרות בשוק הרכב העולמי הנוכחי.

המו"מ על המיזוג יימשך עד יוני 2025, כאשר שתי החברות מתכננות להשלים את השיחות עד לתאריך זה, וחברת האחזקות מתוכננת להיות מוקמת עד אוגוסט 2026. החברה צפויה להירשם למסחר בבורסת טוקיו.

מיצובישי מוטורס, שותפה של ניסאן, הצטרפה למו"מ ושוקלת את תפקידה בברית החדשה. החברה תחליט עד סוף ינואר 2025 אם להצטרף למיזוג. טקאו קאטו, נשיא מיצובישי מוטורס, הביע תקווה להצלחת האינטגרציה העסקית בין ניסאן והונדה, באומרו שהדבר יועיל למיצובישי מוטורס ולעסקים המשותפים.

המיזוג מכוון להפחתת עלויות עבור שתי החברות והגדלת התחרותיות, שכן טכנולוגיות חדשות דורשות השקעות גדולות. מיבה הדגיש כי מודל שיתוף הפעולה הנוכחי אינו מספיק, וכי אינטגרציה עסקית תעניק לחברות כוח תחרותי רב. "עלינו לחזק את יכולותינו להילחם בהם עד 2030 – אחרת נובס", הוא אמר, בהתייחסו לתחרות מצד מתחרות צעירות יותר.

הן הונדה והן ניסאן התקשו לשמור על מובילות בשוק הרכב החשמלי המתפתח במהירות, ופיגרו אחרי מתחרות כמו טסלה ו-BYD. המיזוג נועד להתמודד עם האתגרים הללו.

מקוטו אוצ'ידה, נשיא ומנכ"ל ניסאן מוטור קורפוריישן, הביע אופטימיות לגבי המיזוג. "היום מסמן רגע חשוב, כאשר אנו מתחילים דיונים על אינטגרציה עסקית שעשויה לעצב את עתידנו", אמר. הוא הוסיף: "אם יתממש, אני מאמין שבאיחוד הכוחות של שתי החברות נוכל להעניק ערך חסר תקדים ללקוחות ברחבי העולם המעריכים את המותגים שלנו".

הונדה תמנה תחילה את רוב חברי הדירקטוריון של חברת האחזקות החדשה, וכן רוב של דירקטורים פנימיים וחיצוניים. מיבה ציין כי החברות יאחדו את פעילותן תחת חברת האחזקות המשותפת, כאשר הונדה תוביל תחילה את ההנהלה, "תוך שמירה על העקרונות והמותגים של כל חברה", לדבריו.

בעוד שהמיזוג הוא צעד משמעותי, מיבה הכיר באתגרים שבדרך. "בדיבור גלוי, האפשרות שזה לא יתממש אינה אפס", אמר. הוא הדגיש כי המו"מ הרשמי רק החל, וציין כי "יש נקודות שצריך ללמוד ולדון בהן".

הקבוצה המשולבת, הכוללת את ניסאן, הונדה ואולי גם מיצובישי, צפויה לייצר כ-8 מיליון כלי רכב בשנה, מה שממקם אותה כיצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם, מייד אחרי טויוטה ופולקסווגן. החברה הממוזגת שואפת למכירות משולבות של כ-191 מיליארד דולר, עם רווח תפעולי העולה על 19 מיליארד דולר.

מומחים בתעשייה העלו שאלות לגבי מכשולים פוטנציאליים הקשורים למיזוג, כולל קבלת אישורים רגולטוריים במדינות רבות והקושי בהשגת סינרגיות מיידיות. מיבה סיכם: "אם האינטגרציה תתרחש, יהיה לנו יותר חופש לבחור את האסטרטגיה הטובה ביותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר