רגע לפני שהוא מוחלף בבית הלבן, ממשל ביידן אישר את תוכניתה של קליפורניה להפסיק בהדרגה את מכירת המכוניות החדשות מונעות הבנזין עד 2035, והעניק למדינה פטורים חיוניים ליישום המנדטים השאפתניים שלה לכלי רכב ללא פליטות.
הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב (EPA) נענתה בחיוב לשתי בקשות מהמועצה למשאבי אוויר של קליפורניה (CARB) לפטורים תחת חוק האוויר הנקי, המאפשרים למדינה לאכוף את תקנות המכוניות הנקיות המתקדמות עבור כלי רכב קלים, ותקנת חנקן חמצני נמוך עבור כלי רכב כבדים.
מושל קליפורניה, גווין ניוסום בירך על פעולת ה-EPA, והצהיר כי "מכוניות נקיות כאן כדי להישאר". הוא הדגיש את חשיבות המהלך, באומרו כי "יצרניות הרכב הבהירו כי בכוונתן להישאר עם קליפורניה והצרכנים במעבר שלנו למכוניות נקיות שחוסכות כסף לאנשים".
תחת התקנות של קליפורניה, 35% ממכירות המכוניות החדשות חייבות להיות ללא פליטות עד 2026, 68% עד 2030, ו-100% עד 2035. המעבר הכפוי המדורג לכלי רכב חשמליים הוא חלק מהאסטרטגיה הרחבה יותר של קליפורניה למעבר לצי רכב ללא פליטות בעשור הקרוב.
אישור ה-EPA מאפשר לקליפורניה לקבוע תקני פליטה מחמירים יותר מהממשל הפדרלי, סמכות שניתנה תחת חוק האוויר הנקי משנת 1970. הסמכות מאפשרת למדינות אחרות לאמץ את כללי הזיהום המחמירים יותר של קליפורניה, וכרגע, אחת עשרה מדינות לצד וושינגטון הבירה, המייצגות יחד כמעט מחצית משוק הרכב האמריקאי, כבר עשו זאת.
מנהל ה-EPA, מייקל רייגן, אמר: "לקליפורניה יש סמכות ותיקה לבקש פטורים מה-EPA, כדי להגן על תושביה מזיהום אוויר מסוכן הנובע ממקורות ניידים כמו מכוניות ומשאיות". הוא הדגיש את מחויבות הסוכנות לשיתוף פעולה עם מדינות להפחתת פליטות והתמודדות עם איום שינוי האקלים.
עם זאת, הפטורים נתקלו בהתנגדות מגורמים שונים. דונלד טראמפ מתח במהלך קמפיין הנשיאות שלו ביקורת על תקנות קליפורניה, באומרו: "קליפורניה הטילה את תקנות הרכב המגוחכות ביותר בעולם". הוא הבטיח "לבטל" את האישור לכפות מעבר לרכב חשמלי אם ייבחר מחדש. צ'ט תומפסון, נשיא ומנכ"ל "האמריקאים ליצרני דלק ופטרוכימיקלים" (AFPM), תיאר את המנדט כ"בלתי חוקי". לטענתו, "מדיניות זו תפגע בצרכנים – מיליונים מהם אפילו לא גרים בקליפורניה – על ידי שלילת יכולתם לקנות מכוניות בנזין חדשות במדינות המגורים שלהם, והעלאת עלויות כלי הרכב והתחבורה".
יצרניות הרכב הביעו גם הן חששות לגבי היתכנות העמידה ביעדים האגרסיביים שהציבה קליפורניה. ברית החדשנות ברכב, המייצגת את רוב יצרני הרכב הגדולים באמריקה, אינה תומכת בתוכנית של קליפורניה. ג'ון בוצלה, נשיא ומנכ"ל הברית, אמר: "יצרני הרכב יכולים לייצר כלי רכב חשמליים – אבל יש פער עצום בין הדרישות הללו למכירות רכב חשמלי לבין ציפיית הלקוח (הסבירה) שעדיין יוכל לבחור באיזה סוג רכב לנהוג".
טויוטה הזהירה כי הגשמת החזון של קליפורניה תדרוש מהסוכנים למכור פי שלושה יותר כלי רכב ללא פליטות מכפי שהם מוכרים כיום. החברה הביעה חשש שאם לקוחות לא יוכלו להרשות לעצמם כלי רכב ללא פליטות, או אם כלי רכב כאלה לא יענו על צורכיהם, ייתכן שלא יהיו זמינים לרכישה כלי רכב שאינם חשמליים.
התוכנית המאפשרת לקליפורניה לקבוע את תקני פליטת המכוניות שלה שרדה עד כה אתגרים משפטיים רחבים, כולל תיק בית המשפט העליון שסירב לאחרונה לשקול האם קליפורניה צריכה לשמור על סמכותה החוקית לקבוע את תקני זיהום הרכב החזקים ביותר במדינה.
למרות ההתנגדות, פקידים בקליפורניה נשארים מחויבים ליעדי האקלים שלהם. המושל ניוסום התחייב להילחם בכל ניסיון להתערב ביעדי הרכב החשמלי וזיהום האקלים של המדינה. הוא תיאר את האיסור על מכירת מכוניות מונעות בנזין כ"תחילת הסוף של מנוע הבעירה הפנימית".
על פי חוק האוויר הנקי הפדרלי, ה-EPA יכול לדחות ויתור באופן חוקי רק אם הוא "שרירותי או גחמני", מיותר לטיפול בזיהום אוויר, או בלתי אפשרי מבחינה טכנולוגית בשל זמן הכנה בלתי מספק. המנדט למכוניות נקיות של קליפורניה מרכזי לאסטרטגיית האקלים שלה, ועשוי לשנות באופן דרמטי את תעשיית הרכב האמריקאית, בשל נתח השוק הגדול של המדינה. תחבורה מהווה את חלק הארי של פליטות גזי חממה בארה"ב, כאשר כלי רכב המונעים בבנזין מייצגים את המקור הגדול ביותר של פליטות פחמן דו-חמצני.
בעוד שיצרני רכב מסוימים משקיעים רבות בטכנולוגיית רכב חשמלי, האתגרים נמשכים. ברית החדשנות ברכב הצהירה כי "יידרש נס" כדי שמדינות העוקבות אחר חוקי קליפורניה ישיגו (מכירות של) 100% מכוניות חדשות ללא פליטות עד 2035. בעוד הוויכוח נמשך, אישור ה-EPA שומר על הלחץ על יצרני הרכב לציית לדרישות קליפורניה, ועשוי לעצב החלטות בתעשייה לשנים הבאות. המצב מכין את הקרקע לקרבות משפטיים ופוליטיים פוטנציאליים, שעשויים להגיע עד בית המשפט העליון, השמרני יחסית בתקופה זו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו