X

המדינה הראשונה שרושמת סימן מסחרי על שמה

שבדיה הגישה בקשה לרישום סימן מסחרי – כלומר שם מותג – על שם המדינה. המטרה: למנוע בלבול עבור מטיילים, כדי שלא יגיעו בטעות לשמונה ה"שבדיות" האחרות בעולם. וכמה מקומות נקראים "ירושלים"?

שבדיה. צילום: Wenig Boes / Shutterstock

שבדיה ביצעה מהלך פורץ דרך והגישה בקשה לרשום את שמה כסימן מסחרי במשרד הקניין הרוחני של האיחוד האירופי (EUIPO), כדי למנוע "בלבול" בקרב מטיילים שעלולים להגיע בטעות לאחד משמונת המקומות ברחבי העולם הנושאים גם הם את השם 'שבדיה'. יוזמה זו, שהוכרזה בהודעה לעיתונות מטעם לשכת התיירות של המדינה, Visit Sweden, מסמנת את הפעם הראשונה שמדינה מבקשת סימן מסחרי כזה.

Visit Sweden מבקשת להבהיר את "זהות התיירות" של המדינה ולהגן על שמה מפני "העתקים בינלאומיים" שעלולים לבלבל תיירים. מועצת התיירות השבדית מודאגת מכך שדימיון השמות אינו מספיק כדי להגן על הזהות הלאומית של שבדיה, מה שהוביל להגשת הבקשה. Gizmodo מדווח כי הבקשה מתייחסת לבעיה נפוצה שמטיילים נתקלים בה עם מיקומים בעלי שמות דומים, שכן ישנם שמונה מקומות ברחבי העולם הנקראים 'שבדיה', מה שעשוי להתחיל מגמה חדשה של רישום סימני מסחר.

מטיילים ברחבי העולם מתבלבלים לעתים מכיוון שמקומות אחרים, בהשראת היופי הבלתי נגוע והתרבות המכילה של שבדיה, אימצו את שמה. Upworthy מציין כי שבעה מקומות אחרים בעולם קוראים לעצמם שבדיה, כולל מספר ערים בארה"ב. 577 התושבים של "ניו סווידן" במחוז ארוסטוק, מיין, והעיירה השלווה "סווידן" בשטח של 88 קמ"ר הממוקמת במחוז מונרו בצפון מדינת ניו יורק, הם בין אלה המודעים לשם המשותף, כפי שצוין על ידי Forbes.

מקרים של מטיילים המגיעים ליעד הלא נכון בגלל שמות מקומות כפולים אינם נדירים. על פי מחקר של Visit Sweden, כמעט מחצית (45%) מהמטיילים בבריטניה הודו שהם מתבלבלים מכך שיעדים מסוימים נושאים את אותם שמות כמו אחרים בעת תכנון הטיולים שלהם. ה-Mirror מדווח כי 7% מהמטיילים הבריטים הודו שנסעו למקום הלא נכון בגלל בלבול בשמות. הבעיה מתעצמת כאשר לוקחים בחשבון שערים רבות בעולם חולקות שמות, כמו 34 מקומות הנקראים 'לונדון' ו-23 ערים בשם 'פריז' בארה"ב בלבד, כפי שהודגש על ידי The Guardian ו-Perfil.

סוזן אנדרסון, מנכ"לית Visit Sweden, הסבירה כי "זה מחמיא שמקומות אחרים רוצים להיקרא שבדיה, אבל היינו מעדיפים שתהיה רק אחת. שבדיה שלנו – זו עם האגמים, האיים, היערות והרהיטים המתקפלים הטובים בעולם". היא הדגישה את חשיבות ההבטחה שמטיילים יחוו את שבדיה האותנטית. בהודעה לעיתונות היא אמרה: "כשמישהו אומר שהוא מבקר בשבדיה, אנחנו רוצים שהוא יחווה את לחמניות הקינמון ועוגת הנסיכה שלנו, תרבות ייחודית, יופי שליו בטבע פראי, ואולי יפגוש אייל קורא או שניים, ולא בטעות יגיע לעיירה קטנה עם אותו שם במקום אחר".

בקשת הסימן המסחרי נועדה למנוע ממטיילים לארוז בטעות לאגמים וליערות השבדיים רק כדי למצוא את עצמם בעיירה עם אותו שם אך ללא הקסם הסקנדינבי. דובר Visit Sweden אמר: "זה יבטיח שכאשר מישהו אומר 'שבדיה', כולם יידעו שהם מתכוונים לדבר האמיתי – זה שבו אפשר לצפות בזוהר הצפוני, ליהנות מפיקה, לקחת הביתה עיצוב איקוני ואולי לפגוש אייל קורא או שניים".

למרות שמדינות בדרך כלל אינן יכולות לרשום את שמותיהן כסימן מסחרי, מקומות המוכרים כיעדי תיירות יכולים לעשות זאת כאשר הם נחשבים למותג. משרד הקניין הרוחני של האיחוד האירופי גובה אגרה של 850 אירו (יותר מ-3,000 שקל) לבחינת בקשות לסימנים מסחריים, סימנים מסחריים של האיחוד האירופי תקפים למשך 10 שנים וניתן לחדשם ללא הגבלה.

היוזמה משקפת מגמות אחרונות בהגנה על אותנטיות המותג, כאשר אנשים נעשים יותר ערניים ל"חיקויים" באופנה, מוצרים, וכעת גם ביעדים. הבקשה עשויה לאפשר לשבדיה להפיק רווח כלכלי משמה, אם כי לא ברור אם זו תהיה דרך חדשה עבור המדינה להפיק הכנסות. עם זאת, המטרה העיקרית היא להפחית בלבול עבור מטיילים.

Visit Sweden קוראת לאנשים ברחבי העולם לתמוך בבקשתה למנוע בלבול בנסיעות על ידי חתימה על עצומה מקוונת. אנדרסון ציינה: "אנחנו רוצים שכולם יצטרפו אלינו, יחתמו על העצומה, ויעזרו למטיילים לגלות את שבדיה האחת והיחידה, והמקורית". המהלך זכה לתמיכה, כאשר 35% מהשבדים תומכים ברעיון של סימן מסחרי המבטיח לתיירים שהם מגיעים לשבדיה המקורית.

הקמפיין "Visit the Original Sweden", שהושק בשיתוף פעולה עם Forsman & Bodenfors, מציע שהמדינה תרשום את שמה כסימן מסחרי, ומגדיר את היוזמה כ'נועזת'. היוזמה מדגישה כיצד משרדי תיירות מנסים לעורר עניין בדרכים לא שגרתיות בעוד התיירות מתאוששת מתקופת הקורונה.

חלק מהפרשנים הרהרו על הטבע חסר התקדים של צעד זה. הכותב ב"Perfil" מעלה תהיות לגבי האבסורדיות של ערים התובעות בלעדיות על שמותיהן, ושואל: "מה יכול לקרות אם כל הערים בעולם ידרשו את הבלעדיות המגיעה להן?" המאמר ממשיך להרהר בהשלכות אם אנשים ינסו לרשום את שמותיהם כסימן מסחרי.

מטיילים נתקלים לעתים קרובות ביעדים 'כפולים', עם שמות כמו גרמניה, אמריקה ולונדון, המשותפים למיקומים רבים ברחבי העולם. ישנם סיפורים רבים על נופשים שעשו טעויות כאלו, כולל מטיילים שהגיעו לאדמונטון בצפון לונדון במקום לאדמונטון בקנדה, כפי שצוין על ידי Forbes.

כידוע, גם ירושלים זכתה ללא מעט "חיקויים"; ברחבי העולם קיימים קרוב ל-20 מקומות ששמם ירושלים באנגלית או בשפות המקומיות של מדינתם – ביניהם 8 בארה"ב, אחד באיי וירג’ין שבשליטת ארה"ב, שניים בניו-זילנד (אחד עם שם באנגלית ואחד עם שם במאורי), כפר באנגליה, כפר בסלובניה, כפר בפולין, כפר בצ’כיה, רובע בוויניציה שבאוקראינה ושכונה בווילנה.

שבדיה היא יעד ייחודי במיוחד שלא ניתן לשכפל. "Upworthy" מדגיש כי שבדיה המקורית היא מקום בו אפשר ליהנות מההיסטוריה האירופאית העתיקה תוך הנאה מהתענוגות המודרניים של אחת המדינות המתקדמות בעולם. המבקרים יכולים ליהנות מעיצוב חדשני, מעדנים, אמנות, מוזיקה ותרבות ביעדים מטרופוליניים כמו שטוקהולם או גטבורג, המכונה "העיר הכי מגניבה" של שבדיה. הארכיפלג השבדי מציע גלמפינג יוקרתי, טיולי הליכה שלווים, בדידות שקטה וטבע מרהיב ובתולי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר