ביום שני, עשרות אלפי עובדים כמעט מכל מפעלי פולקסווגן בגרמניה עזבו זמנית את עבודתם, כדי למחות נגד קיצוצי שכר, סגירת מפעלים וצמצום כוח האדם, על פי דויטשה וֶולֶה. העובדים, בהובלת איגוד IG Metall, יזמו שביתות אזהרה בנות שעתיים בתשעת מפעלי פולקסווגן בגרמניה, כולל השתתפות משמעותית במפעל הראשי בוולפסבורג ובמפעל צוויקאו.
שביתות האזהרה הן תגובה לצעדי הקיצוץ החמורים של פולקסווגן, כולל תוכניות לסגירת לפחות שלושה מפעלים בגרמניה וליישום פיטורים נרחבים. העובדים התאספו בהנובר, במענה לקריאות איגוד העובדים ל"שביתה הגדולה ביותר שפולקסווגן חוותה אי פעם" – או לפחות מאז 2018.
תורסטן גרוגר, מנהיג המשא ומתן של איגוד IG Metall בוולפסבורג, הזהיר: "במידת הצורך, זה יהיה אחד הסכסוכים הקשים ביותר שפולקסווגן ראתה אי פעם". הוא הדגיש כי ההחלטה לשבות היא תוצאה הגיונית של כוונת פולקסווגן לבצע פיטורים ולסגור מספר מפעלים בגרמניה לאחר משא ומתן על השכר.
הנהלת פולקסווגן הציעה צעדי קיצוץ חמורים, כולל קיצוץ שכר של 10% לעובדים, סגירת לפחות שלושה מפעלים ושינויים בתוכניות הפנסיה. המפעלים שעלולים להיות מושפעים כוללים את אמדן, אוסנברוק ודרזדן. החברה מציינת מכירות נמוכות של רכבים חשמליים, עלויות ייצור גבוהות בגרמניה ותמחור אגרסיבי מצד יצרני רכב חשמליים סיניים כסיבות מרכזיות לאסטרטגיית הקיצוץ הדרמטית שלה.
איגוד IG Metall הציע צעדים חלופיים, שלפי חישוביו יחסכו 1.5 מיליארד אירו, כולל ויתור על בונוסים לשנים 2025 ו-2026, כחלופה לפיטורים וסגירת מפעלים. עם זאת, פולקסווגן דחתה הצעות אלו, באומרה שבעוד שהצעדים יכולים לעזור בטווח הקצר, הם לא יובילו "להקלה כספית ארוכת טווח לחברה בשנים הבאות".
🚨🇩🇪VOLKSWAGEN STRIKES: WORKERS PROTEST 10% WAGE CUT
— Info Room (@InfoR00M) December 2, 2024
🔹VW workers halt production at 9 plants over wage cuts
🔹Unions accuse management of shifting blame for company failures
🔹Tensions rise as plant closures and low profits add to the crisis
🔹Strikes threaten to escalate… pic.twitter.com/rIx0ftynbF
בעצרת בוולפסבורג, יושבת ראש מועצת העובדים, דניאלה קבאלו, מתחה ביקורת על מנהלי החברה בשל סירובם להימנע מסגירת מפעלים. "איננו מוכנים לקבל סגירת מפעלים, פיטורים המוניים וקיצוצים בהסכמי השכר הקיבוציים הקיימים", היא אמרה. העובדים הציגו שלטים עם הכיתוב "אתם רוצים מלחמה, אנחנו מוכנים!" וקראו סיסמאות המביעות את נכונותם להסלים את הסכסוך במידת הצורך. על פי DW, השביתות נועדו לחזק את עמדת האיגודים במשא ומתן על השכר עם הנהלת הקונצרן.
שביתות האזהרה מתקיימות לקראת מו"מ על הסכמים קיבוציים חדשים, המסמנות נקודה ספציפית בסכסוך יחסי העבודה בעקבות כישלון המו"מ על צעדי הקיצוץ. שני הצדדים ייפגשו ב-9 בדצמבר לסבב הבא של מו"מ על השכר, לאחר שלושה סבבים כושלים. האיגוד הזהיר כי אם לא תושג פשרה בסבב זה, הפעולות עלולות להסלים לשביתות של 24 שעות או שביתות ללא הגבלת זמן.
הנהלת פולקסווגן נשארת איתנה ומסרבת להתפשר, ורוצה להמשיך בתוכניות לסגירת שלושה מפעלים בגרמניה למרות לחץ האיגוד להשאירם פתוחים. דובר החברה מסר כי נקטה באמצעים הנדרשים כדי למזער את השפעת השביתה ולהבטיח אספקה בסיסית ללקוחות.
בתגובה לשביתות, הצהירה פולקסווגן כי היא "מכבדת את זכויות העובדים" ומאמינה ב"דיאלוג בונה" להשגת פתרון בר-קיימא ומקובל הדדית, בעודה רואה פתרון ידידותי כאפשרי.
המשבר בפולקסווגן משקף אתגרים רחבים יותר בתעשיית הרכב ברחבי אירופה, ומסמל את הקשיים העומדים בפני המגזר התעשייתי הגרמני, במיוחד בשל ירידה בביקוש מאירופה ותחרות קשה מצד סין. רווחיה של פולקסווגן בשוק הסיני, שהיו פעם גבוהים, הצטמקו במהירות כאשר כלי רכב חשמליים מתוצרת מקומית הפכו פופולריים יותר, והיא איבדה נתח שוק למודלים זולים יותר של חברות סיניות.
העובדים במפעל צוויקאו חשים את המשבר של קבוצת פולקסווגן כבר זמן מה. המכירות של מפעל צוויקאו קרסו ב-70% השנה, ומספר כלי הרכב שיוצרו ירד מ-360,000 בשנת 2021 ל-250,000 בשנת 2023. עובדים רבים בפולקסווגן בסקסוניה מודאגים לגבי עתיד משרותיהם בעקבות הודעות אחרונות על סגירת מפעלים וקיצוצי משרות.
השביתות בפולקסווגן מתרחשות בזמן שהחברה נמצאת במשבר, המאופיין בעלייה בעלויות הייצור, מעבר איטי לרכבים חשמליים, ותחרות עזה מצד יצרנים סיניים בעלות נמוכה.
שביתות האזהרה התקיימו בתשעה מתוך עשרת המפעלים של פולקסווגן בגרמניה, עם השתתפות משמעותית הצפויה במטה הראשי בוולפסבורג ובמפעל צוויקאו. יותר מ-50,000 עובדים משתתפים בשביתות.
לדברי גרוגר, "מה שבא עכשיו הוא הקונפליקט שפולקסווגן גרמה לו – לא רצינו אותו, אבל נערוך אותו במחויבות כפי שנדרש!"
פולקסווגן היא המעסיק התעשייתי הגדול ביותר בגרמניה, ולמשבר בחברה יש השלכות על המדינה כולה, המשפיעות על בסיס הייצור התעשייתי והכלכלה בכללותה. בשנת 2023, כמעט 780,000 אנשים הועסקו בתעשיית הרכב הגרמנית, על פי איגוד תעשיית הרכב הגרמני (VDA), המדגיש את חשיבות הענף לכלכלה הלאומית. ההאטה בייצור הרכב הגרמני הגיעה גם ליצרנים אחרים: BMW ומרצדס-בנץ רשמו גם הן הפסדים משמעותיים על רקע הירידה בביקוש האירופי והתחרות הקשה מסין.
העובדים הביעו את תסכולם ונכונותם להמשיך במאבק. מוריץ, חניך בשנה השנייה בפולקסווגן שמעדיף לא לפרסם את שמו המלא, אמר שעובדים רבים "באמת כועסים". הוא אמר: "חניכים צריכים לקבל יותר כסף, וצריכים לקבל חוזים לאחר ההכשרה שלהם, אבל שניהם בסכנה".
פולקסווגן מתקשה במעבר לרכבים חשמליים, ומתמודדת עם אתגרים כמו עלויות ייצור גבוהות וחוסר ביקוש. החברה מושפעת משמעותית מעלויות הייצור העולות בגרמניה, אשר תורמות לשקילת סגירת מפעלים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו