הנוסעת האחרונה שהשתתפה בשביתת רעב על סיפון ספינת התענוגות היוקרתית 'SH Diana' הסכימה לסיים את מחאתה, לאחר שהגיעה להסכם עם Swan Hellenic, כך על פי איזבסטיה. הנוסעת הרוסייה נטליה ליטבינובה סיימה את שביתת הרעב שלה לאחר חמישה ימים ללא אוכל ומים, בתום משא ומתן עם חברת השיט. שני שובתי רעב אחרים הגיעו לפשרה עם Swan Hellenic עוד קודם לכן.
ה-SH Diana, המופעלת על ידי Swan Hellenic, נאלצה לנטוש את הפלגתה המתוכננת לאנטארקטיקה בשל כשל במסב המדחף, מצב שהוביל לחוסר שקט משמעותי בקרב הנוסעים. הספינה יצאה מקייפטאון שבדרום אפריקה ב-13 בנובמבר, לשיט מתוכנן של 20 לילות לאזור אנטארקטיקה, אך נאלצה לשנות כיוון לאחר שתקלות טכניות הפכו את המסע ללא בטוח.
הנוסעים עודכנו ב-25 בנובמבר כי הספינה לא תגיע לאנטארקטיקה, ובמקום זאת תפנה לארגנטינה, לתיקונים. רב החובל של הספינה, סוויין סטרומס, הסביר כי תקלה באחד המדחפים הפכה את הניווט בתנאי השיט המסוכנים באוקיינוס הדרומי לבלתי אפשרי, כפי שדווח על ידי טמפו.
רבים מכ-170 הנוסעים על הסיפון, ששילמו עבור הטיול סכומים ששוויים בין 32,000 ל-46,000 שקל, הביעו חוסר שביעות רצון מהצעת הפיצוי של Swan Hellenic. על פי הניו-יורק פוסט, חברת השיט הציעה לנוסעים בחירה בין החזר כספי בגובה 50% או זיכוי בגובה 65% לשיט עתידי. חלק מהנוסעים חשו שהצעה זו אינה מספקת, בהתחשב בנסיבות.
Russians went on a hunger strike on board the Swan Hellenic Diana cruise ship: they paid more than a million rubles for the tour, but never saw the promised Antarctica. One of the engines was breakdown and captain announced that the ship would not be able to enter Antarctica 🤣👍 pic.twitter.com/HgUrBAbePL
— Гакрукс (@Gakruks1) November 29, 2024
בין המוחים הייתה הנוסעת הרוסייה נטליה ליטבינובה, שארגנה שביתת רעב בדרישה להחזר מלא. "אני מאמינה שכעת פעולותיי הן הדרך היחידה להגיע לחברה. ביום שלישי בערב הכרזתי על שביתת רעב, ומאז לא שתיתי ולא אכלתי", אמרה ליטבינובה, על פי RBC. היא ציינה ששילמה 6,300 דולר (כ-22,000 שקל עבור השיט ועוד 2,400 דולר (כ-8,700 שקל) נוספים על טיסות – סכומים שאותם שחסכה במשך למעלה משמונה שנים.
נוסעים אחרים חלקו רגשות דומים. "עבור רבים מאיתנו, זו הייתה ההזדמנות הראשונה, ואולי האחרונה, לבקר באנטארקטיקה", נכתב במכתב מהנוסעים ל-Swan Hellenic, כפי שדווח על ידי The Scottish Sun. "חלק מהאורחים הם מבוגרים, נכים, והתקשו להגיע אפילו לנקודה זו, וכעת הטיול קוצר".
אנדריאה זיטו, מנכ"ל Swan Hellenic, הגן על הצעת הפיצוי של החברה, באומרו שהיא "משמעותית מאוד, עולה על מה שנדרש חוקית", על פי Business Insider. זיטו הוסיף: "אנו מרגישים שהצענו חבילת פיצויים נדיבה מאוד, מעבר למה שנדרש חוקית".
למרות עמדת החברה, חוסר השקט בקרב הנוסעים נמשך. חלקם ניסו לנהל משא ומתן על פיצוי גבוה יותר באמצעות שיחות עם הצוות, כפי שדווח על ידי Focus Online. אחרים, כולל תיירים סינים, מחו על ידי לבישת שלטים הדורשים החזר מלא ושיט חינם, לפי The Independent.
שגרירות רוסיה בארגנטינה התערבה, כאשר איזבסטיה דיווח כי השגרירות יצרה קשר עם מארגני השיט והאזרחים הרוסים על הסיפון, כדי לסייע בפתרון המצב. כאשר הספינה התקרבה לאושואיה לתיקונים, האווירה על הסיפון נשארה מתוחה. "רבים מהנוסעים מאוד מוטרדים, ואתמול זה נהיה ממש לא נעים", אמר מקור בספינה ל-Mirror. עם זאת, המו"מ הוביל בסופו של דבר לפתרונות עבור חלק מהנוסעים. יוליה דמיטרייבה, מנהלת הפיתוח של Swan Hellenic ברוסיה, אמרה לאיזבסטיה שהושגו הסכמים עם שניים מהנוסעים שובתי הרעב, והדיונים נמשכו עם האחרונה.
לבסוף, הסכימה גם ליטבינובה לסיים את שביתת הרעב שלה לאחר שהגיעה להסכם. על פי Lenta.ru, היא לא חשפה את תנאי ההסכם. "Swan Hellenic אדישה לתחושות האנשים, שאותם היא שללה מחלום ומכספים", אמרה ליטבינובה קודם לכן, על פי איזבסטיה. הנוסעים צפויים לרדת מהספינה באושואיה, שם טכנאים יתקנו את כלי השיט לפני ההפלגה הבאה, המתוכננת להיום.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו