X

צפו בטיסה העל-קולית המסחרית הראשונה מאז הקונקורד

אחרי שני עשורים של שקט על-קולי, עולם התעופה שוב ממריא לשיאים חדשים • האורורה MK-II, מטוס אזרחי של חברת דואן ספייס הניו-זילנדית, חצה את מהירות הקול, והשיב את החלום של טיסות מסחריות על-קוליות למציאות

טיסה על-קולית מסחרית הראשונה מזה 20 שנה חוצה את מאך 1.1 ומסמנת עידן חדש בתעופה האזרחית (אילוסטרציה). צילום: המחשה - מידג'רני

ב-12 בנובמבר 2024, חברת דואן ספייס הניו-זילנדית רשמה הישג היסטורי כאשר מטוס האורורה MK-II שלה ביצע את הטיסה העל-קולית המסחרית הראשונה מאז הפסקת פעילות הקונקורד ב-2003. המטוס, המופעל באמצעות רקטה, הגיע למהירות של מאך 1.1 וגובה של 82,500 רגל, ובכך הפך למטוס האזרחי הראשון שחצה את מהירות הקול בעשור האחרון.

פריצת דרך בתעופה האזרחית

האורורה MK-II, מטוס בלתי מאויש באורך 4.8 מטרים, תוכנן על ידי דואן ספייס לשימושים מגוונים, כולל מחקר מיקרו-כבידה, תצפיות כדור הארץ וניסויים בטכנולוגיות תעופה מתקדמות. הטיסה העל-קולית האחרונה של מטוס אזרחי התרחשה עם הקונקורד, שהפסיק את פעילותו ב-2003. ההישג הנוכחי מסמן את חזרתה של התעופה העל-קולית האזרחית לאחר יותר משני עשורים.

מבט ממטוס האורורה MK-II בזמן הטיסה

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Dawn Aerospace | 🇳🇱🇳🇿 (@dawnaerospace)

הישגים נוספים בטיסה

במהלך הטיסה, האורורה MK-II קבע שיא עולמי חדש כאשר טיפס מגובה פני הקרקע לגובה של 20 קילומטרים תוך 118.6 שניות, מהיר ב-4.2 שניות מהשיא הקודם שנקבע בשנות ה-70 על ידי מטוס F-15 'Streak Eagle' מותאם במיוחד. בנוסף, המטוס ביצע טיסה נוספת שש שעות לאחר מכן, מה שמדגיש את יכולתו לשימוש חוזר מהיר.

Mk II Aurora, טיסה 57, טיסה על קולית, 12 בנובמבר 2024

יש מטוסי קרב שטסים מהר יותר

מהירות של מאך 1.1, שמשמעותה מעט מעבר למהירות הקול, נחשבת לתחום הנמוך של הטיסות העל-קוליות. אמנם מדובר בהישג משמעותי, במיוחד כאשר מדובר במטוס אזרחי כמו האורורה MK-II, אך בהשוואה למטוסי קרב כמו ה-F-22 Raptor (שיכול להגיע למהירויות של עד מאך 2.25) או מטוסי מחקר היפר-קוליים שחוצים את מאך 5, מאך 1.1 הוא צנוע יחסית. עם זאת, השגת מהירות זו בטיסה מסחרית מהווה צעד חשוב בתחום השימוש בטכנולוגיות על-קוליות באופן יישומי, בטוח ואפקטיבי.

קונקורד של אייר פרנס, 1975

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Concorde Legacy (@concordelegacy)

על דואן איירוספייס

Dawn Aerospace היא חברה ניו-זילנדית חדשנית המתמחה בפיתוח טכנולוגיות תעופה מתקדמות ושימוש חוזר במערכות חלל ותעופה. החברה מתמקדת ביצירת פתרונות בני-קיימא בתחום הטיסה העל-קולית, תשתיות לחלליות, ומנועים מבוססי רקטות. עם דגש על הפחתת עלויות ושיפור הגישה לחלל, Dawn Aerospace פיתחה את ה-Aurora MK-II, מטוס על-קולי מתקדם וידידותי לסביבה. החזון של החברה הוא לשלב קיימות וטכנולוגיה פורצת דרך לשיפור מחקר, מדע ותעשיית התעופה העתידי

השלכות לעתיד התעופה

ההצלחה של ה-Aurora MK-II מציבה את הבסיס לפיתוח מטוסים היפר-קוליים תפעוליים ראשונים, עם פוטנציאל לשנות את פני התעופה האזרחית. היכולת לבצע טיסות על-קוליות מסחריות עשויה לקצר משמעותית את זמני הטיסה בין יבשות ולפתוח אפשרויות חדשות למחקר ולפיתוח טכנולוגיות תעופה מתקדמות.

לסיכום, הטיסה העל-קולית של האורורה MK-II מסמנת ציון דרך משמעותי בתעופה האזרחית, עם פוטנציאל להשפיע על עתיד התחום. ההישגים הטכנולוגיים והמבצעיים שהושגו בטיסה זו מדגישים את ההתקדמות המהירה בתחום התעופה העל-קולית וההיפר-קולית.

וינטג'. צוות דיילות של מטוס קונקורד

מקורות אלו שימשו בהכנת הכתבה ונמצאו בסיוע ChatGPT:

Rocket plane makes first civil supersonic flight since Concorde

Mk II Aurora, Flight 57, Supersonic Flight, 12th November 2024

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר