X

ככה מפרקים חומה: הענף העסקי המפתיע של ברלין

35 שנים אחרי נפילתה, חומת ברלין חיה וקיימת, בעיקר כאפיק עסקי עבור דיירי העיר שמפיקים רווחים ממכירת אבנים שנותרו ממנה. לכמה זמן זה עוד יספיק?

10 בנובמבר 1989, גרמנים ממזרח וממערב עומדים על חומת ברלין, יום אחרי הפלת החומה. צילום: אי.פי

בשבת האחרונה צוין יום השנה ה-35 לנפילת חומת ברלין, ונראה שלמרות נפילתה, היא משגשגת – לפחות בפן העסקי. להלן כמה אנקדוטות הממחישות זאת, שפורסמו ע"י העיתון זוד-דויטשה צייטונג, די צייט, BRC, דויטשה וולה, די וולט ואל ג'זירה.

האחים סבסטיאן וג'וליאן זאכה, תושבי מערב ברלין לשעבר, מנהלים מאז תחילת השנה עסק למכירת חלקים מהחומה דרך חברת הסיטונאות שלהם, Berlin Souvenirs, שמהווה ספק של כ-40% מחנויות המזכרות בברלין, ומוכרת גם מחוץ לגרמניה. הם מדווחים על קבלת הזמנות ממדינות כמו סין, ארה"ב, מדגסקר, ברזיל ואוסטרליה.

האחים זאכה אומרים שהם מוכרים מדי יום בממוצע ארגז בננות מלא באבני חומה לחנויות מזכרות בברלין ולחנויות מקוונות בינלאומיות. "יש לנו מלאי מספיק לעוד עשר שנים בערך, אם העסקים ימשיכו באותו קצב", הם אומרים.

העבודה על יצירת המזכרות מחלקי החומה דורשת מאמץ פיזי רב: סבסטיאן וג'וליאן משתמשים בפטישים, אזמלים, חותכי מתכת ומסורי דיסק כדי לפרק את החומה לחלקים קטנים ולהפוך אותם למזכרות. לפני המכירה, הם צובעים את החלקים בצבע חדש, כדי לתקן צבע מתקלף ולהעניק להם מראה מושך יותר. "המזכרות נעשות צבעוניות, כי הן אמורות להיות מושכות", הם מסבירים.

המזכרות נמכרות במחירים נגישים לתיירים: חתיכה גדולה בפלקסיגלס עולה 17.90 אירו (קצת יותר מ-70 שקל). הסלוגן באתר של האחים הוא "הזמינו עכשיו חתיכה מההיסטוריה!".

לדברי קורנליה טילה מקרן חומת ברלין, "החומה צוברת שוב משמעות, וחוזרת יותר ויותר למוקד העניין". היא מוסיפה כי "החומה היא כיום סמל חיובי, סמל להתגברות".

"כל עוד היא עמדה, היא הייתה סמל לפילוג. היום היא סמל לחופש", הסבירה אלכסנדרה הילדברנדט, המנהלת את מוזיאון החומה ב"צ'ק-פוינט צ'ארלי”.

ב-9 בנובמבר 1989 נהרו אלפי גרמנים לחומת ברלין, והוא נרשם בדפי היסטוריה כיום נפילתה. תיעודים היסטוריים מראים כיצד החלו הגרמנים לשבור חתיכות מהחומה עם פטישים ואזמלים מול שער ברנדנבורג. מיד לאחר נפילת החומה, אנשים החלו לעקור חלקים ממנה כמזכרות היסטוריות. רוכלי רחוב החלו למכור חתיכות לתיירים מול שער ברנדנבורג וב"צ'ק-פוינט צ'ארלי" במרכז העיר. "חברות מיהרו להתעניין ברכישת חלקי חומת ברלין", הסבירה טילה.

תיירים בגרמניה יכולים לרכוש חלקים מהחומה אפילו בכמה יורו בודדים, לעיתים קרובות כשהם מודבקים על פלסטיגלס, או מוצבות בתוך אחד מאותם כדורי זכוכית מלאים מים וקונפטי המדמים נפילת שלג.

"אני חושבת שרעיון המזכרות שיחק תפקיד מההתחלה, כאילו מישהו אומר: הייתי כאן, משהו גדול קרה כאן", מוסיפה טילה.

האחים זאכה קיבלו את העסק בינואר מווֹלְקֶר פבלובסקי, שהיה בין ה"אופורטוניסטים" המוקדמים שהבינו כי ניתן להרוויח כסף ממכירת חלקי החומה לאחר איחוד גרמניה. בשנת 2010 תיאר אותו העיתון דר שפיגל כ"סוג של מונופוליסט של החומה". פבלובסקי עצמו "פרש" לאחר שמכר את העסק לסבסטיאן וג'וליאן, בגיל 67.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר