הבינה המלאכותית משתלטת על העולם: גוגל משתמשת בה כדי לכתוב את הפרסומות שלה, איקאה משתמשת בה במרכזי השירות הטלפוני, דואולינגו משתמשת בה לתרגומים, IBM החלה מהלך של פיטורי מחלקת כוח האדם לטובתה, בכביש 6 משתמשים בה כדי לזהות את לוחות הרישוי של הנהגים ומפגעים בטיחותיים בכביש ובערים מסוימות בארה"ב היא מחליפה בהדרגה את נהגי המוניות (לפחות עבור נוסעים אמיצים במיוחד) – וזו רק רשימה חלקית שאספנו מחיפוש קצר.
האם יש בכלל מקצוע שאפשר להגדיר כ"בטוח לבני אדם"? פנינו – איך לא – ל-Claude, הבינה המלאכותית שכותבת במקומנו כתבות (אה, כן – עוד מקצוע ששכחנו לציין שהיא משתלטת עליו), והתחננו בפניה שתיתן לנו רשימה של מקצועות שהיא מבטיחה להשאיר לנו. אלו העצמות שהיא זרקה לנו:
מטפלים ועובדים סוציאליים
האינטליגנציה הרגשית והיכולת ליצור קשר אמיתי עם מטופלים הן בלתי ניתנות להחלפה. בעוד שבינה מלאכותית יכולה לנתח נתונים ולהציע פתרונות, היא אינה מסוגלת להעניק את החום האנושי, את החיבוק המנחם, או את האמפתיה האותנטית שמטפל אנושי מעניק. היכולת להבין ניואנסים רגשיים מורכבים וליצור אמון אמיתי היא תכונה אנושית שאי אפשר לשכפל.
פסיכולוגים ויועצים
טיפול נפשי דורש מיומנויות שהן עדיין מעבר ליכולות של בינה מלאכותית. ההקשבה העמוקה, ההבנה של הֶקשרים משפחתיים וחברתיים, היכולת ליצור סביבה בטוחה ומכילה, והגמישות בהתאמת הטיפול למצבים משתנים – כל אלה דורשים מגע אנושי.
מגשרים ופותרי סכסוכים
יישוב סכסוכים גם הוא מצריך הבנה עמוקה של הפסיכולוגיה האנושית ויכולת לקרוא "בין השורות". מגשרים אנושיים מצטיינים בגמישות מחשבתית וביכולתם לבנות אמון בין צדדים ניצים – משימה שדורשת רגישות ואינטואיציה אנושית. חוץ מזה, תראו לנו בינה מלאכותית שגם עבריינים כבדים מסוגלים לכבד ולפחד ממנה מספיק כדי לקבל את הכרעותיה.
מנהיגים וקובעי מדיניות
הובלת אנשים וקבלת החלטות מורכבות דורשות שיקול דעת מוסרי והבנה עמוקה של דינמיקה חברתית. מנהיגים אנושיים מצטיינים ביכולתם לאזן בין אינטרסים מנוגדים ולהשפיע על אנשים באמצעות כריזמה אישית - תכונות שקשה לדמיין במכונה.
מורים ומחנכים
למרות ההתקדמות המרשימה בטכנולוגיה חינוכית, מורים אנושיים נשארים חיוניים למערכת החינוך. המורה האנושי מסוגל לזהות את הצרכים הייחודיים של כל תלמיד ולהתאים את שיטות ההוראה באופן דינמי. מעבר להעברת ידע, מורים משמשים כמודל לחיקוי, מעניקים תמיכה רגשית וחברתית, ומפתחים אצל תלמידיהם כישורי חיים חיוניים שבינה מלאכותית לא תוכל להצמיח.
יוצרים ואמנים
היצירתיות האנושית היא ייחודית ובלתי ניתנת לחיקוי מלא. היכולת לחבר בין רעיונות באופן מקורי ובלתי צפוי, ההבנה העמוקה של הקונטקסט התרבותי, והיכולת ליצור אמנות שנוגעת ברגש האנושי – כל אלה נובעים מניסיון חיים אישי שאי אפשר לתכנת.
שפים יצירתיים
אמנם, רובוטים יכולים לבשל לפי מתכון, ואפילו לנתח רשימות ומאפיינים של חומרי גלם ולהציע לפיהם מתכונים "מקוריים", אך שפים יצירתיים מביאים לעבודתם משהו שאי אפשר לתכנת: את היכולת לחדש ולהמציא טעמים חדשים, את ההבנה האינטואיטיבית של טעמים, ואת החיבור הרגשי העמוק לאוכל ולתרבות.
אמ;לק:
המשותף לכל המקצועות הללו הוא הצורך באינטליגנציה רגשית גבוהה, יצירתיות אנושית, שיקול דעת מוסרי, והיכולת להבין ולהגיב לניואנסים חברתיים. בעוד שבינה מלאכותית תמשיך להתפתח ולהשתפר, היא עדיין רחוקה מלחקות את המורכבות האנושית במקצועות אלה.
ההמלצה (של Claude, כן? אנחנו לא חותמים על כלום, כי לכו תאמינו להבטחות של אלגוריתם שחושב שדבק הוא תוספת מעולה לפיצה וממליץ לאכול "סלע אחד ביום") למי שמתכנן קריירה ארוכת טווח היא להתמקד במקצועות הדורשים את התכונות האנושיות הללו. אמנם, גם בהם תשולב לא מעט טכנולוגיה, אך בעיקר כעזרה וכלי עזר לאנשי המקצוע, ולא תחליף. האתגר יהיה ללמוד לעבוד לצד הטכנולוגיה תוך שמירה על היתרון האנושי הייחודי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו