רואים את המבט הזה? הוא מבין יותר ממה שאתם חושבים. צילום: manosainz / pixabay

חתולים הרבה יותר חכמים מכלבים, וזו ההוכחה

בעלי כלבים אוהבים להתפאר בכך שהצליחו ללמד את חיות המחמד שלהם להגיב באופן המצופה למילים מסוימות, אחרי הרבה אימונים על בסיס חטיפים ותגמולים אחרים. כעת מתברר שחתולים לומדים להבין שפה אנושית גם בלי ניסיון מכוון מצידנו

[object Object]

כל הכבוד, באמת, שהצלחתם, אחרי מאמצים רבים (או תשלום למאלף מקצועי) לאלף את הכלב שלכם להבין למה אתם מתכוונים במילים כמו "שב", “ארצה", “קום", “יד", “טיול" ושקט". רק לידיעתכם, חתולים אפילו לא צריכים אילוף תלוי תגמול כדי ללמוד להבין מילים, כך לפי מחקר חדשני שנערך באוניברסיטת אזאבּוּ ביפן ופורסם החודש בכתב העת Scientific Reports. ביקשנו מ-Claude לאלף אותנו להבין את ההבדל בין אינטליגנציה חתולית לאיטליגנציה כלבית.

החוקרים השתמשו ב-31 חתולי בית בוגרים, והתבססו על מבחן שפותח במקור עבור תינוקות: החתולים צפו באנימציות קצרות על מסך מחשב בהן נעשה שימוש במילים חסרות משמעות: "קֶרְרוּ" ו"פַּרוּמוֹ". בשלב הראשון הוצגו שתי אנימציות שונות, כאשר כל אנימציה לוותה במילה ספציפית והסרטונים הוקרנו בלופ עד שהחתולים הפנו מבט. בשלב השני, לאחר הפסקה קצרה, הוצגו אותן אנימציות כאשר המילים הוחלפו ביניהן.

החוקרים זיהו שתי תגובות משמעותיות של החתולים: לאחר שהמילים הוחלפו, הם הביטו זמן ארוך יותר באנימציות, וחלקם הציגו התרחבות אישונים בתגובה לשינוי. שתי התגובות מעידות על בלבול מצד החתולים לנוכח השינוי וחיפוש הסבר לחוסר ההתאמה. משמעות הדבר היא שלחתולים יכולת ליצור קשר בין מילים לתמונות והבנה קוגניטיבית מתקדמת.

המחקר מצביע על כך שחתולי בית מסוגלים ליצור קשר בין מילים לאובייקטים בסביבתם, מבינים יותר מכפי שחשבנו מהדיבור האנושי, ובאופן כללי מעבדים מידע באופן מתוחכם יותר משהוערך בעבר. התגלית הזו מצטרפת למחקרים קודמים שהראו כי חתולים מזהים את שמם ומגיבים לו באופן שונה לעומת מילים אחרות, ואף מסוגלים לקשר בין תמונות של אנשים שהם מכירים לשמותיהם.

לגילויים הללו השלכות מעשיות עבור מגדלי חתולים: הם מדגישים כי יש חשיבות לאופן שבו אנחנו מדברים עם החתולים, משום שייתכן שהם קולטים ומבינים מילים רבות בסביבתם.

המחקר פותח פתח להבנה עמוקה יותר של היכולות הקוגניטיביות של חתולים, אך גם מעלה שאלות חדשות על התפתחות השפה אצל בעלי חיים. נתן להתבסס עליו כדי למצוא כיוונים חדשים למחקר על תקשורת בין-מינית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו