X

האם טרנד הבריאות של העשור שעבר מזיק יותר מאשר מועיל?

זוכרים שאמרו לכם שכדאי לכם לעבוד בעמידה על ידי השגת שולחן גבוה יותר או הנחת המחשב על ערימת ספרים? תשכחו מזה – עכשיו טוענים חוקרים שזה גורם יותר נזק מתועלת

אישה עובדת על שולחן עמידה. צילום: freepik

אחד הטרנדים החמים של העשור הקודם בארגונומיה משרדית היה שולחנות עמידה, שמתרוממים באמצעות מנגנון הידראולי או חשמלי ומאפשרים לעובדים משרדיים להמשיך לעבוד בלי לשבת על הישבן כל היום. הטענה היתה שהדבר מנטרל את הנזקים הבריאותיים של ישיבה ממושכת. אלא שכעת מתברר שהוא עלול לגרום לא פחות נזק מתועלת. Claude מסבירה למה.

מחקר מקיף, שנערך באוניברסיטת סידני ופורסם בשבוע שעבר ב-International Journal of Epidemiology, כלל מעל 83,000 מבוגרים בבריטניה. הוא מצא כי עמידה של יותר משעתיים ביום עלולה להגביר את הסיכון לבעיות בריאותיות חמורות, כמו פקקת ורידים עמוקה ודליות. כל 30 דקות נוספות של עמידה מעבר לשעתיים מגדילות את הסיכון למחלות כלי דם ב-11%.

המחקר מפריך את התפישה לפיה עמידה מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ומפצה על מה שמכונה "אורח חיים יושבני". ככל הנראה, החלפת ישיבה בעמידה בלבד אינה מספיקה לשיפור הבריאות, ומה שדרוש לגוף הוא תנועה.

מה ממליצים המומחים?

ד"ר מתיו אחמדי מאוניברסיטת סידני וצוות החוקרים ממליצים לשלב תנועה סדירה לאורך יום העבודה, להימנע מעמידה ממושכת רציפה, לקיים פגישות תוך כדי הליכה, להשתמש במדרגות במקום במעלית ולנצל את הפסקת הצהריים לפעילות גופנית קלה.

פרופ' עמנואל סְטַמַטַאקיס, מנהל מרכז המחקר Mackenzie Wearables באוניברסיטת סידני, מציע לקחת הפסקות קצרות וסדירות בעבודה, לשלב תנועה אגבית לאורך היום, לתכנן פעילות גופנית מובנית ולהימנע מישיבה או עמידה ממושכת.

לאור הממצאים החדשים, החוקרים קוראים לבחון מחדש את סביבת העבודה, ליצור תמהיל נכון של ישיבה, עמידה ותנועה ולהתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי התאמת סביבת העבודה האישית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר