X

מוזיקה חשובה יותר מתרופות בהתאוששות לאחר ניתוח

צוות חוקרים שביצעו ניתוח מקיף מאוד טוענים כי מצאו שהאזנה למוזיקה לאחר ניתוח עוזרת למטופלים להתאושש מהר יותר, ואף מורידה את רמות הכאב שלהם, כך שהם זקוקים לפחות משככי כאבים

רופא בודק מטופלת ששוכבת על מיטה בבית חולים עם אוזניות ומחייכת. צילום: מערכת feedy באמצעות Midjourney

מחקר מפתיע שהוצג בכנס הקליני של המכללה האמריקאית למנתחים 2024, שנערך בסן פרנסיסקו בימים האחרונים, טוען כי האזנה למוזיקה עשויה להיות האמצעי היעיל ביותר להתאוששות לאחר ניתוחים. ביקשנו מ-Claude להסביר איך זה יכול להיות.

חוקרים מהמכללה לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה נורת'סטייט ניתחו למעלה מ-3,700 מחקרים בנושא, והגיעו לממצאים מפתיעים: מהניתוח עולה כי האזנה למוזיקה לאחר ניתוח מביאה להפחתה ממוצעת של 19% במדד כאב אחד ו-7% במדד כאב אחר ביום שלאחר הניתוח. כמו כן, מטופלים שהאזינו למוזיקה השתמשו בפחות ממחצית מכמות המורפיום בהשוואה למטופלים שלא האזינו למוזיקה – ממצא משמעותי במיוחד לאור חששות מהתמכרות לאופיואידים.

מעבר לכך, המטופלים שהאזינו לממוזיקה הראו ירידה של 3% בממוצע ברמות החרדה, עם דופק נמוך ב-4.5 פעימות בדקה לעומת אלה שלא האזינו למוזיקה. הדופק של המאזינים גם נשאר יציב יותר, מה שמסייע במחזור חמצן וחומרים מזינים בגוף ומפחית סיכון להפרעות קצב.

ד"ר אלדו פרצה, פרופסור לכירורגיה ומחבר בכיר של המחקר, מסביר כי "כשמטופלים מתעוררים אחרי ניתוח, לפעמים הם מרגישים מפוחדים מאוד ולא יודעים איפה הם נמצאים. מוזיקה יכולה לעזור להקל על המעבר משלב ההתעוררות לחזרה לנורמליות, ועשויה לסייע בהפחתת הלחץ סביב המעבר הזה".

שחזאיב ראיס, סטודנט לרפואה והמחבר הראשי של המחקר, מוסיף כי "למרות שאיננו יכולים לומר באופן מוחלט שהם חשים פחות כאב, המחקרים מגלים שתפישת הכאב של מטופלים (המאזינים למוזיקה) נמוכה יותר – ואנחנו חושבים שזה חשוב באותה מידה".

לשימוש במוזיקה בסיוע להתאוששות יתרונות רבים: היא לא דורשת אימון מיוחד, ריכוז או מאמץ פיזי; היא זמינה ונגישה לכולם; כל סוג מוזיקה עוזר, כך שקיימת גמישות רבה בבחירה בהתאם לחולה; ולפי השערת החוקרים, מוזיקה מורידה את רמות הקורטיזול (הורמון הלחץ) ומסייעת בהרגעה.

החוקרים ממליצים למטופלים העומדים לעבור ניתוח להביא איתם אוזניות לבית החולים ולהכין מראש פלייליסט מועדף לשעות או לימים שלאחר הניתוח (תלוי בזמן ההתאוששות הצפוי לכל ניתוח). הם מדגישים כי אין צורך להתמקד בסוג מוזיקה ספציפי, אלא לבחור מה שמרגיע ומנחם אתכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר