X

זו הדרך הכי יעילה לשרוף יותר קלוריות ביומיום

לא צריך חדר כושר או ריצות ארוכות: אחת הפעילויות הגופניות הכי יעילות היא פשוט לעשות את מה שאתם עושים ממילא, בפרצים קצרים ומהירים

אילוסטרציה. צילום: jcomp / freepik

מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Proceedings of the Royal Society B", המתמקד במחקרים ביולוגיים, מגלה כי הליכות קצרות ומהירות יכולות לשרוף יותר קלוריות מאשר הליכות ממושכות ואיטיות. המחקר בחן את משך ההליכה ואת כמות האנרגיה הנדרשת, וגילה כי שימוש במדידות הליכה במצב יציב עלול להעריך בחסר את האנרגיה הנצרכת בפרקי זמן קצרים.

לדברי החוקרים, הליכה או טיפוס במדרגות בפרצים של 10-30 שניות דורשים בין 20% ל-60% יותר חמצן מאשר ביצוע אותה פעילות ברציפות. דרישה מוגברת זו לחמצן נובעת בעיקר מכך שהליכה אנושית הופכת יעילה יותר לאחר מספר דקות של תנועה.

המחקר כלל 10 מתנדבים בריאים – חמישה גברים וחמש נשים, שהלכו על הליכון או טיפסו במדרגות במשך פרקי זמן שונים של בין 10 שניות ל-4 דקות. במהלך הניסוי, החוקרים אספו נתונים כמו כמות החמצן שצרך כל אדם בכל הליכה.

פרנצ'סקו לוצ'יאנו מאוניברסיטת מילאנו, מחבר המחקר, הסביר: "אנו צריכים לשאת ב’עלות התחלתית’ קבועה, אפילו אם אנו הולכים רק 10 או 30 שניות". הוא הוסיף כי "כאשר אנו מתחילים לנוע עם הפסקות קצרות, הגוף דורש יותר אנרגיה וחמצן להשגת אותו יעד". לדבריו, ההוצאה האנרגטית המוגברת נובעת מכך שהגוף צריך לחמם את השרירים בכל פעם שמתחדשת התנועה.

החוקרים מצאו כי ההוצאה האנרגטית של הולכים הייתה הגבוהה ביותר בתחילת ההליכה, מכיוון שהגוף דורש יותר אנרגיה בתחילת כל מקטע. ממצא זה מוביל למסקנה כי ‘חוסר היעילות’ בפעילות מקוטעת מוביל לשימוש גדול יותר באנרגיה – כלומר מקטעי פעילות קצרים יותר גורמים לשריפת יותר קלוריות.

המחקר יכול להיות בעל משמעות עבור אנשים עם מגבלויות בניידות, כולל מבוגרים וכאלה עם הפרעות בהליכה. לוצ'יאנו ציין: "עבור אנשים רבים עם קשיי ניידות, תנועה רציפה למשך מספר דקות אינה אפשרית". הוא הוסיף כי "אם אנחנו רוצים לעצב תוכניות לקידום פעילות גופנית עבור אנשים אלה, עלינו לחשוב מחדש כיצד להעריך את הדרישות האנרגטיות שלהם ולהתאים אותן".

הוא מציע לאנשים לקום במהלך יום העבודה כל 20 דקות ולבצע הליכה מהירה ברחבי המשרד למשך 30 שניות. בכלל, מציינים החוקרים, יש ערך בפעילות גופנית אפילו, ובמיוחד, בכמות נמוכה ותדירות גבוהה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר