X

לעכברים יש שיעור חשוב עבורנו במניעת סכסוכים מיותרים

עכברים משמשים עבורנו בעיקר כקרבנות לניסויים מדעיים שונים ומשונים – אך מתברר כי צפייה בהתנהגותם יכולה ללמד אותנו לקחים חשובים על התנהלות חברתית חכמה

שני עכברים נאבקים. צילום: מערכת feedy באמצעות Midjourney

אנשים, ובעיקר גברים, נוטים להסתבך במריבות והתנגשויות על כל שטות כמעט. כעת, מחקר חדש מראה איך עכברים פיתחו דרך מעניינת ואפילו אירונית להימנע מקרבות מיותרים. Claude מספרת לנו על המחקר שגילה שיש לנו מה ללמוד מעכברים מעבר להשפעתם של חומרים שונים על הגוף.

צוות חוקרים מאוניברסיטת דלאוור, בהובלת ד"ר ג'ושוע נוֹינוּבֶּל, פרסם בשבוע שעבר בכתב העת המדעי PLOS Biology מחקר השופך אור חדש על עולמם החברתי המורכב של העכברים ועל הדרכים היצירתיות שהם מצאו כדי להתמודד עם מתחים וקונפליקטים.

החוקרים ערכו ניסוי: הם הכניסו שני זכרים ושתי נקבות לחלל משותף, וצילמו את התנהגותם במשך חמש שעות. במקום להסתמך על תצפיות אנושיות, הם השתמשו בבינה מלאכותית כדי לנתח את ההתנהגויות. הניתוח הממוחשב גילה שכאשר עכבר זכר מצא את עצמו במצב של איום מצד עכבר אגרסיבי יותר, הוא נטה לנקוט בטקטיקה מפתיעה: במקום להילחם או לברוח, הוא פשוט רץ לכיוון אחת הנקבות. מהלך זה שימש כמעין "תרגיל הסחה" חברתי: העכבר התוקפני, שבתחילה התכוון לתקוף, עקב אחרי הזכר ה"נמלט", אך כשהגיע לנקבה, תשומת לבו הוסטה. במקום להמשיך בעימות על הזכר האחר, הוא החל לתקשר עם הנקבה.

מה שמפתיע במיוחד הוא היעילות של השיטה הזו: בניגוד לטקטיקות אחרות של הימנעות, שלעתים רק דוחות את העימות, ה"הסחה הנשית" נראתה כפתרון יעיל יותר לטווח ארוך; לאחר השימוש בה, העכברים הזכרים נטו לשמור על מרחק זה מזה. העכבר האגרסיבי יותר המשיך לעתים קרובות לתקשר עם הנקבה, בעוד שהזכר השני היה חופשי להמשיך בדרכו ללא הטרדה נוספת.

כמו בני אדם, גם לעכברים יש מבנה חברתי מסובך, עם היררכיות ומתחים משלהם. בדרך כלל, בכל קבוצת עכברים יש זכר דומיננטי אחד, שנוטה להיות אגרסיבי יותר מהאחרים. מצב זה יוצר לא פעם עימותים בין הזכרים. ההתנהגות הזו של הזכרים האחרים ככל הנראה עוזרת לרכז את האגרסיות של "זכר האלפא" בהתרברבות בפני הנקבות במקום בקרבות עם הזכרים. עם זאת, יש לזה מחיר: העכברים המשתמשים בשיטה זו מאבדים הזדמנויות חשובות לתקשורת עם הנקבות, ובכך למעשה מורידים את סיכוייהם של עצמם לבנות זוג בטווח הארוך.

הבנת הדרכים הטבעיות שבהן בעלי חיים מפחיתים מתחים וקונפליקטים היא בעלת ערך רב גם עבורנו. אמנם, לא סביר שנתחיל ליישם ישירות את הטקטיקה הזו, אך העיקרון של הסטת תשומת הלב כדי לנטרל מצבים נפיצים הוא רעיון שיכול להיות שימושי גם עבורנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר