X

כי אוכל הוא תרופה: המזונות שיכולים לעזור לכם להרגיע את הנפש

בימים מסוימים שבהם הלחץ כמעט ואינו מרפה, מסתבר שהתרופה הפשוטה ביותר יכולה להימצא דווקא בצלחת שלנו • האוכל שאנחנו אוכלים לא רק מזין את הגוף, אלא גם משפיע ישירות על מצב הרוח ותחושת הנפש • עם הבחירה הנכונה של מזונות, אפשר להקל על החרדה ולהחזיר את השלווה

כילות כולין, חומר שמסייע לשמירה על תפקוד תקין של מערכת העצבים. ביצים. צילום: CrafterChef / pixabay

במציאות המודרנית, תחושות של לחץ וחרדה הפכו נפוצות עבור רבים מאיתנו. אמנם קיימות דרכים רבות להתמודד עם מצבי לחץ, אך אחת השיטות הטבעיות היא להתמקד בתזונה בריאה. מחקרים מראים כי ישנם מזונות שיכולים לתרום להרגעה ושיפור מצב הרוח. הנה כמה מהמזונות שכדאי לשקול להוסיף לתפריט.

שוקולד מריר – הנאה עם יתרונות

שוקולד מריר, ובעיקר זה שמכיל מעל 70% קקאו, עשיר בנוגדי חמצון מסוג פלבנואידים, שמסייעים בהפחתת רמות הקורטיזול ובשיפור מצב הרוח. מחקר שהתפרסם ב-Journal of Psychopharmacology בשנת 2014 גילה כי צריכת שוקולד מריר באופן קבוע עשויה לתרום להפחתת תחושת הלחץ, בעיקר בקרב אנשים הסובלים ממתחים יומיומיים.

אגוזים וזרעים – מקור טבעי למגנזיום

אגוזים כמו שקדים, קשיו וזרעי דלעת מכילים כמות גבוהה של מגנזיום, מינרל חיוני התורם להרגעת מערכת העצבים. מחסור במגנזיום נמצא קשור לעלייה בסימפטומים של חרדה, וצריכה קבועה של מזונות עשירים בו עשויה לשפר את תחושת הרוגע ולהפחית תסמיני לחץ.

סלמון, אבוקדו, אגוזים וזרעים. שומנים בלתי רוויים, צילום: Seksak Kerdkanno / Vecteezy

דגים עשירים באומגה 3 – כמו סלמון ומקרל

חומצות שומן אומגה 3 הנמצאות בדגים כמו סלמון, מקרל וטונה משפרות את תפקוד מערכת העצבים ומסייעות בשמירה על רמות תקינות של הורמוני סטרס. מחקר מ-2011 מצא שצריכה קבועה של אומגה 3 תורמת להפחתת רמות החרדה והשפעות הקורטיזול.

4. אבוקדו – שומנים בריאים לשמירה על מצב רוח מאוזן

אבוקדו עשיר בשומנים חד-בלתי-רווים שמועילים לבריאות המוח, וכן בוויטמין B6 שעוזר לייצור נוירוטרנסמיטורים כגון סרוטונין, הידוע כמשפיע על מצב הרוח. תכולת הסיבים התזונתיים הגבוהה באבוקדו גם היא תורמת לתחושת שובע ורוגע.

ביצים – מקור נהדר לכולין וויטמינים מקבוצת B

ביצים מכילות כולין, חומר שמסייע לשמירה על תפקוד תקין של מערכת העצבים ולשיפור תהליכי זיכרון. בנוסף, הן מספקות ויטמינים מסוג B, החשובים לשמירה על איזון הורמוני הלחץ בגוף ולהפחתת תחושות חרדה.

מספקות ויטמינים מסוג B, החשובים לשמירה על איזון הורמוני הלחץ, צילום: freepik

ירקות ירוקים כהים – לתמיכה בתפקוד המוח

תרד, קייל וברוקולי הם דוגמאות לירקות עשירים בוויטמינים מקבוצת B, ברזל ומגנזיום. חומרים אלה מסייעים לשמירה על איזון הורמונלי ולשיפור מצב הרוח, והם חשובים גם לתפקוד תקין של מערכת העצבים.

ארוחת ברוקולי וירקות בגריל, צילום: Mondgesicht / Pixabay

יוגורט ופרוביוטיקה – לתמיכה בחיבור בין מערכת העיכול למוח

הקשר בין בריאות מערכת העיכול לבריאות הנפשית זכה בשנים האחרונות להכרה מחקרית רחבה. יוגורט המכיל פרוביוטיקה תומך במאזן הבריא של חיידקי המעיים, מה שעשוי להשפיע לחיוב גם על המצב הנפשי ולהפחית תחושת לחץ.

תה קמומיל – משקה מרגיע להרגעת הגוף והנפש

תה קמומיל ידוע בתכונותיו המרגיעות והטבעיות, והוא מסייע להפחתת תחושות חרדה ולשיפור איכות השינה. מחקר שהתפרסם ב-Journal of Clinical Psychopharmacology גילה שצריכה יומית של תה קמומיל יכולה להפחית את סימפטומי החרדה.

תכונות מרגיעות. תה קמומיל, צילום: צילום: 8photo / Freepik

 בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  • The Effect of Dark Chocolate on Anxiety and Mood: מחקר שהתפרסם ב-Journal of Psychopharmacology בשנת 2014 על השפעת השוקולד המריר על רמות הלחץ.
  • Dietary Proteins and Legumes for Stress Reduction: מחקר שפורסם ב-Nutrients בשנת 2018 שמצא כי צריכת מזונות עשירים בחלבונים וקטניות תורמת להפחתת לחצים.
  • Chamomile Therapy for Generalized Anxiety Disorder: מחקר שהתפרסם ב-Journal of Clinical Psychopharmacology שבחן את ההשפעה המרגיעה של תה קמומיל על תסמיני חרדה.

לתזונה יש השפעה רחבה לא רק על הבריאות הגופנית, אלא גם על הנפשית. שילוב של מזונות מרגיעים יכול להיות חלק בלתי נפרד מהתמודדות עם מצבי לחץ ולהקל על תחושת החרדה היומיומית. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר