X

הפעולה הפשוטה הזו עשויה למנוע כאבי גב

אמנם, אין דרך למנוע לחלוטין כאבי גב, אך מחקר חדש הוכיח שדי קל למנוע את החמרתם של כאבי גב – כל מה שצריך הוא לקום מהכיסא

כאבי גב. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

כאבי גב הם בעיה נפוצה, שכמעט אין אדם שלא סובל ממנה בשלב זה או אחר של חייו ובתדירות ועוצמה כלשהם. כעת, מסתמן כי קיימת דרך פשוטה למנוע את הכאבים הללו באופן משמעותי. נעזרנו ב-Claude להבנת הבשורה.

חוקרים מאוניברסיטת טוּרקוּ בפינלנד טוענים כי הפחתת הזמן שאנו מבלים בישיבה מועילה להפחתת כאבי גב, במיוחד עבור אנשים בעלי עודף משקל או כאלה שאינם פעילים מספיק גופנית. הצוות ערך ניסוי בן שישה חודשים כדי לבדוק אם הפחתת זמן הישיבה יכולה להפחית כאבי גב ולהשפיע על מאפייני שרירים מסוימים – ולפי התוצאות, שפורסמו ב-BMJ Open בחודש שעבר, התשובה חיובית.

הניסוי בן ששת החודשים כלל 64 מבוגרים בגילאי 40 עד 65 בעלי עודף משקל או השמנת יתר, שעמדו בקריטריונים לתסמונת מטבולית – קבוצה של מצבים המגבירים את הסיכון למחלות לב, שבץ וסוכרת. מחצית מהמשתתפים התבקשו להפחית את זמן הישיבה היומי שלהם בשעה אחת, בעוד שהמחצית השנייה המשיכה בשגרה הרגילה. קבוצת ההתערבות תומרצה על מנת להחליף ישיבה בעמידה, פעילות גופנית קלה או פעילות גופנית בינונית עד נמרצת. הם לבשו מדי תאוצה לאורך כל המחקר, כדי לעקוב אחר תנועותיהם, וקיבלו יעדים מותאמים אישית דרך אפליקציה לסמארטפון.

יש להדגיש כי הקבוצה שישבה פחות לא חוותה פחות כאבים, אלא כאבים יציבים בתדירותם ועוצמתם לאורך התקופה – אך הקבוצה שהמשיכה לשבת יותר חוותה עלייה משמעותית בכאבים לאורך התקופה. ממצא זה מרמז כי הפחתת הזמן שאתם מבלים בחוסר פעילות (כמו ישיבה על ספה) אמנם אינה מונעת את כאבי הגב, אך עוצרת את החמרתם.

"אם יש לכם נטייה לכאבי גב או ישיבה ממושכת ואתם מודאגים לגבי בריאות הגב שלכם – אתם יכולים לנסות למצוא דרכים להפחתת הישיבה בעבודה או בזמנכם הפנוי", אומר הדוקטורנט והפיזיותרפיסט יוֹאה נוֹרְהַה מאוניברסיטת טורקו, שהשתתף במחקר. "עם זאת, חשוב לציין כי פעילות גופנית, כמו הליכה או פעילות נמרצת יותר, עדיפה על פני עמידה בלבד".

למרות התוצאות, המחקר לא מצא הבדלים משמעותיים בנכויות הקשורות לכאב או בהרכב ותפקוד שרירי הגב בין שתי הקבוצות. החוקרים השתמשו בטכניקות הדמיה מתקדמות כדי למדוד את תכולת השומן ורגישות לאינסולין בשרירים, אך גורמים אלה לא הראו השפעה מהשינוי בהתנהגות.

תוצאות המחקר רלוונטיות במיוחד לאור החששות הגוברים מתרבות הישיבה הממושכת המודרנית. אנשים רבים מבלים כיום שעות ארוכות בעבודות משרדיות או עוסקים בפעילויות פנאי מבוססות מסך, וחשוב למצוא דרכים להפחתת זמן הישיבה, בשל היתרונות הבריאותיים הנרחבים של חיים פעילים יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר