X

הקרב על הסף: לנעול נעליים בבית או להוריד בכניסה?

אתם נכנסים הביתה אחרי יום ארוך, ומבלי לחשוב פעמיים, חוצים את הסף עם הנעליים על הרגליים. רגע, האם עצרתם לשקול מה הנעליים האלה מביאות איתן? לא מדובר רק בבוץ או אבק – הנעליים שלנו נושאות עמן חיידקים, כימיקלים ומזהמים אחרים שעלולים להשפיע על הבריאות והניקיון של המרחב האישי שלנו. האם הגיע הזמן לשקול לחלוץ נעליים בכניסה?

הסודות שעל הסוליה: מה הנעליים שלכם באמת מכניסות הביתה?. צילום: המחשה - אידאוגרם

נושא הכנסת נעליים הביתה מעורר דילמות רבות, שכן הוא חוצה בין שאלות של היגיינה, נוחות, בריאות, ומנהגים תרבותיים. מה באמת המשמעות של נעליים בבית, האם מדובר בהרגל שעלול לפגוע בבריאות ובניקיון, ומה אפשר ללמוד מהתרבויות שבהן הסרת נעליים היא נוהג מסורתי?

הנעליים – מקור פוטנציאלי ללכלוך וחיידקים

מחקרים מצביעים על כך שהנעליים הן אחד המשטחים החשופים ביותר לחיידקים, כימיקלים וחלקיקים מזהמים. מחקר שנערך בארצות הברית ופורסם באתר "קליבלנד קליניק" מצא כי הנעליים יכולות להכיל מגוון מזהמים, ביניהם חיידקים כמו E. coli, כימיקלים רעילים ואפילו מתכות כבדות. חומרים אלו מצטברים במשטח הנעל במהלך השימוש היומיומי בחוץ – ברחוב, בגינות ציבוריות ובמקומות אחרים שבהם הנעליים באות במגע עם קרקע מלוכלכת או מזוהמת.

כאשר נכנסים הביתה עם הנעליים, כל המזהמים הללו נכנסים גם הם למרחב הפרטי שלנו. כתוצאה מכך, עשויים להתפזר בתוך הבית חלקיקי אבק, כימיקלים ואלרגנים שעלולים להזיק לבריאות, במיוחד עבור אנשים הסובלים מבעיות נשימה או אלרגיות.

יש מי שמקפידים להשאיר את המזהמים מחוץ למרחב הפרטי, צילום: המחשה - מידג'רני

נעליים והיגיינה – האם לנעול נעליים בבית או להסיר אותן?

הכנסת הנעליים לתוך הבית יוצרת מקור לזיהום וחשיפה לחיידקים שעלולים להזיק לבריאות בני הבית. מחקר מ-2016 שפורסם בכתב העת "Environmental Science & Technology" חשף כי נעליים מכילות רמות גבוהות של כימיקלים רעילים שמגיעים מכבישים אספלטיים ומתחבורה ציבורית. החומרים הללו עלולים לגרום להפרעות בריאותיות, ובמקרים מסוימים אף לסרטן.

באותו הקשר, מחקר שפורסם בכתב העת "Indoor Air" בשנת 2018 הדגיש את הקשר בין נעליים המוכנסות לבית לבין עלייה בכמות האלרגנים באוויר, מה שיכול להוביל להחמרה בתסמיני אלרגיה, גירויים בעור ותחושת אי-נוחות כללית.

יפות מאוד, אבל הכנסתן הביתה יוצרת מקור לזיהום וחשיפה לחיידקים שעלולים להזיק לבריאות בני הבית, צילום: אושרי תורתי

בכניסה משאירים נעליים – מנהגי הבית באסיה ובסקנדינביה

במדינות רבות בעולם מקובל להסיר נעליים לפני הכניסה למרחב הביתי. נוהג זה מתבסס על שילוב של כבוד למרחב הביתי, דאגה לבריאות, והקפדה על ניקיון המרחב הפרטי. נוכל למצוא מנהג זה באופן מובהק במיוחד באסיה ובמדינות סקנדינביה.

במדינות מזרח אסיה כמו יפן, סין וקוריאה, הסרת נעליים היא נורמה חברתית המבוססת על שמירה על כבוד המרחב הביתי וניקיונו. ביפן, למשל, הסרת נעליים היא חלק בלתי נפרד מהתרבות, והנעליים מונחות באזור ייעודי בכניסה לבית הנקרא "גנקאן" (Genkan). אחד ההיבטים המרכזיים למנהג זה הוא שמירה על המרחב הביתי כנקי וטהור – מעין ניתוק מהעולם החיצוני המזוהם והשמירה על מרחב פרטי רגוע ונקי מחיידקים.

גם בסין ובקוריאה המנהג דומה, ומעיד על יחס של כבוד למארחים ולביתם. למעשה, בתרבויות אלו, גם בעת כניסה לבתי אחרים או למקומות קדושים כמו מקדשים, ההורדה של הנעליים היא הכרחית ונחשבת לסמל של כבוד והערכה למרחב הפרטי.

במדינות סקנדינביה נהוג להסיר נעליים בעיקר מסיבות של נוחות ושמירה על ניקיון הבית, צילום: המחשה - אידאוגרם

במדינות סקנדינביה, שוודיה, נורבגיה ופינלנד, נהוג להסיר נעליים בעיקר מסיבות של נוחות ושמירה על ניקיון הבית. במדינות אלו יש חורף ארוך ומושלג, מה שגורם לנעליים להתלכלך מאוד בבוץ ובשלג. הכניסה עם הנעליים לבית יכולה להפוך את רצפת הבית ללחה ומלוכלכת, ולכן נהוג לחלוץ את הנעליים בכניסה.

בנוסף, במדינות סקנדינביה יש דגש רב על חיבור לטבע ולנוחות ביתית, ולכן הכניסה לבית עם גרביים או יחפים נחשבת לדרך לשמור על אווירה חמימה, נינוחה ומזמינה. השמירה על ניקיון המרחב הפרטי והאינטימי מאפשרת גם תחושת שלווה ומפחיתה את הסיכונים הבריאותיים הקשורים בזיהום הבית.

נעלי בית – הפתרון לבריאות ונוחות

אם ההרגל לנעול נעליים בבית מושרש היטב, אפשר לשקול לעבור לנעלי בית. נעלי בית שומרות על הרצפה נקייה מהחיידקים והאלרגנים שהנעליים החיצוניות נושאות, ותורמות לנוחות ולחום הרגליים, במיוחד בימי החורף הקרים. השימוש בנעלי בית תומכות גם מסייע בהפחתת עומס על כפות הרגליים, מה שמועיל במיוחד לאנשים עם בעיות גב, רגליים או מפרקים.

שומרות על הרצפה נקייה מהחיידקים והאלרגנים שהנעליים החיצוניות נושאות. נעלי בית, צילום: שי יחזקאל

מה ההמלצה המעשית?

כדי לשמור על ניקיון ובריאות המרחב הביתי, ההמלצה היא להוריד את הנעליים בכניסה לבית ולהעדיף שימוש בנעלי בית. תרבויות רבות מראות שנוהג זה יכול להפחית את כמות החיידקים והאלרגנים בבית ולתרום לאווירה ביתית בריאה ונקייה.

___________________________________________________________

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  1. Cleveland Clinic – Wearing Shoes in the House: ‘OK’ or ‘No Way’?
  2. Environmental Science & Technology – מחקר על נוכחות חומרים כימיים רעילים בנעליים (2016).
  3. Indoor Air – מחקר על הכנסת אלרגנים לבית דרך הנעליים (2018). 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר