X

איך תרומות אוכל דווקא מגדילות את רווחי הסופרמרקטים?

בכל שנה נזרקות טונות של אוכל לזבל – אך כעת מתברר שאם הקמעונאים יתרמו אותו לעמותות לחלוקת מזון, לא רק שהם לא יפסידו מזה, אלא אף ירוויחו בגדול

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: לירון מולדובן

רשתות קמעונאיות גדולות המוכרות מצרכי מזון מוצאות את עצמן עם לא מעט מוצרים שקשה למכור – אם בגלל שאנשים לא מוכנים לשלם על הירקות והמאפים הפחות טריים ואם משום שהתאריך האחרון לשיווק של מוצרים ארוזים עבר. כעת מתברר שהפתרון הנכון שמאפשר לרשתות להרוויח הכי הרבה בלי לזרוק את אותם מוצרים הוא לא מה שהיינו חושבים. Claude מסבירה לנו איך מחקר חדש גילה שתרומות מגדילות רווחים.

ג’ון לאורי, עוזר הוראה לשרשרת אספקה באוניברסיטת נורת’ווסטרן במסצ’סטס, שחקר עמותות לחלוקת מזון, עבד עם צוות כלכלנים כדי לאמוד את ההשפעות של תרומות מזון לרשתות הקמעונאות התורמות. הם השתמשו בנתוני מכירות של חמש קטגוריות מזון מתכלה שנמכרו על ידי שתי רשתות קמעונאיות מתחרות באזור מטרופולין גדול בארה"ב. הממצאים מפתיעים:

1. הגדלת הכנסות ורווחים: חנויות שהסירו פריטים על סף תפוגה, תרמו אותם לבנקי מזון ומילאו את המדפים שהתפנו במלאי טרי יותר, רשמו הכנסות גבוהות יותר ממכירות ורווחים גבוהים יותר לא רק לעומת רשתות שזרקו את המוצרים הלא טריים, אלא אפילו בהשוואה לרשתות שמכרו מוצרים קרובים לתפוגה במחיר מוזל.
2. שיפור איכות המזון: הסרת מוצרים קרובים לתפוגה ותרומתם שיפרה את איכות המזון על מדפי החנות.
3. העלאת מחירים: המחקר מצא כי תרומות מזון יכולות להעלות את מחירי המזון הממוצעים בעד 1%, מה שמתורגם לעלייה של 33% ברווחי החנויות.
4. השפעה משמעותית על שולי הרווח: מכיוון ששולי הרווח של סופרמרקטים וקמעונאי מזון אחרים נמוכים מאוד (בדרך כלל מתחת ל-3%), אפילו עלייה קטנה של 1% במחירי המזון יכולה ליצור הבדל משמעותי עבור הקמעונאים.

לאורי מציין כי בשנת 2022 תרמו קמעונאים בארה"ב קרוב למיליארד טון של מזון בשווי של 3.5 מיליארד דולר. המזון המגיע מתרומות כאלו מהווה כ-30% מאספקת המזון בעמותות רווחה במדינה. לכן, החשיבות שלו כפולה – גם בהבטחת ביטחון תזונתי לנזקקים וגם בהגדלת רווחי הקמעונאים ע"י החלפתו על המדפים במזון טרי יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר