X

טיקטוק מבטיח לילדים שלכם לרפא אקנה – ומסכן אותם בסרטן

עצה שהפכה פופולרית למדי בטיקטוק בזמן האחרון טוענת כי חשיפה לקרינת השמש יעילה נגד פצעי בגרות. לא רק שאין בעצה הזו שום תועלת – היא מסכנת את הילדים שלכם

אילוסטרציה. אקנה. צילום: GettyImages

טיקטוק מלא סרטונים שהאמינות שלהם צריכה להיות מוטלת בספק – אבל לאחרונה צץ בו טרנד מטריד במיוחד: יוצרי תוכן שונים החלו להפיץ "טיפ" שלא רק שאינו יעיל, אלא אף מסוכן. ביקשנו מ-Claude לפרט ולהסביר.

עצה מסוכנת

העצה המדוברת, שנפוצה ברשת החברתית הסינית בשבועות האחרונים, טוענת שחשיפה לקרינה אולטרא-סגולה (UV) מאור שמש או ע"י בילוי זמן ממושך במיטת שיזוף (לצעירים עם תקציב גבוה יותר) מונעת פצעי בגרות.

העצה הזו מסוכנת, שכן אין שום עדויות מדעיות תקפות שחשיפה לשמש או קרינת UV מסייעת בטיפול באקנה – ויותר מכך, כפי שידוע כבר זמן רב, חשיפה מוגזמת לקרינה אולטרא-סגולה מסוכנת לעור, פוגעת בקולגן ובאלסטין שבו, מה שמוביל להזדקנות מוקדמת שלו בדמות קמטים ורפיון, ואף מגדילה משמעותית את הסיכון לסרטן העור. ואם כל זה לא מספיק, מחקרים מראים שחשיפה לקרינה אולטרא-סגולה עלולה גם להחמיר פצעי בגרות על ידי הגברת הדלקתיות וייצור השומן בעור.

העצה מבוססת כנראה על המדע האמתי של פוטותרפיה – טיפול רפואי מבוקר המשתמש בקרינת UV לטיפול במצבי עור מסוימים. הוא יעיל בעיקר לפסוריאזיס ואקזמה, אך לא הוכח כיעילה לאקנה. גם אם היה יעיל לאקנה, הטיפול נעשה בסביבה קלינית מבוקרת, עם מינון מדויק ובדיקות מקדימות, בעוד חשיפה ארוכה לאור שמש או מיטת שיזוף אינן כאלו.

איך כן מטפלים בפצעי בגרות?

1. תרופות מרשם: אנטיביוטיקות עם השפעה אנטי-דלקתית; איזוטרטינואין (נגזרת של ויטמין A) – יעיל במיוחד, עם שיפור של עד 85% לאחר 4 חודשי שימוש.
2. טיפולים ללא מרשם: זמינים בבתי מרקחת ויעילים למקרים קלים עד בינוניים.
3. התייעצות עם רופא: חשוב להתייעץ עם רופא עור אם הטיפולים הנוכחיים אינם יעילים.

הגנה נכונה מהשמש

1. שימוש בקרם הגנה: יש להשתמש בקרם הגנה רחב טווח עם SPF 30 לפחות, ולמרוח מחדש כל שעתיים, או לאחר שחייה או הזעה.
2. הימנעות מחשיפה בשעות השיא: יש להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 ל-16:00.
3. לבוש מגן: כובע רחב שוליים ומשקפי שמש מסננות UV.
4. זהירות יתרה עם תרופות לאקנה: חלק מהתרופות לאקנה, כמו איזוטרטינואין וטטרציקלינים, מגבירות את הרגישות לשמש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר