X

האם הכתבה הזו תצליח לגרום לכם להתחיל לאכול חגבים?

הם נראים כמו הגודזילות של החרקים, וגם הצבע שלהם מחליא – אבל לפי מחקר חדש, חגבים הם מקור מדהים לחלבון וחומרים מזינים אחרים, שמסוגלים לשפר את איכות השיער ואפילו להגביר את התקפוד המיני

חגב בגן החיות התנ"כי. צילום: יח"צ גן החיות התנ"כי

כיום נהוג לחשוב שמזונות-על הם צמחים כמו קינואה וקייל – אבל מה אם נגיד לכם שיש גם בשר שמציע הרבה מהתכונות שלהם ואף יותר, אם רק תתגברו על הסלידה הפסיכולוגי ותעזו לאכול אותו? חוקרים ממדינת קמרון טוענים במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Food Science of Animal Products כי תזונה המבוססת על חגבים מציעה יתרונות בריאותיים מפתיעים. נעזרנו ב-Claude כדי ללמוד על הסגולות של החרק הענק.

צוות החוקרים מאוניברסיטת דְשַאנְג בקמרון, בראשות נְגְנַאנייִי עבדול, ערך מחקר מקיף על 216 חולדות לאורך 12 שבועות. החוקרים השוו את ההשפעות של שלוש תזונות שונות: אחת מבוססת על חגבים מאחד המינים הנפוצים בעולם, השנייה על אבקת דגים מסורתית, והשלישית חסרת חלבון מן החי.

התוצאות היו מרשימות ביותר, והראו יתרונות בולטים לתזונה מבוססת חגבים:
משקל גוף בריא: חולדות שניזונו מחגבים שמרו על משקל ממוצע בריא של 180.10 גרם, מעט גבוה יותר מקבוצת קמח הדגים.
שינה טובה יותר: חולדות אלו נהנו מכמעט 12 שעות שינה נוספות בשבוע בהשוואה לחולדות שלא הוזנו בחלבון.
איכות שיער: 94.58% מהשערות שנבדקו מחולדות שניזונו מחגבים היו במצב מצוין – שטוחות וגמישות למגע.
ליבידו מוגבר: החולדות שניזונו מחגבים הראו עלייה משמעותית בתדירות ההתנהגויות המיניות.

החוקרים מייחסים את היתרונות הבריאותיים הללו לפרופיל התזונתי הייחודי של חגבים, העשירים בחומצות אמינו חיוניות, ויטמינים ומינרלים, ומספקים תערובת עוצמתית של חומרים מזינים התומכים בפונקציות גופניות שונות. לדוגמה, השפע של חומצות אמינו המכילות גופרית, כמו מתיונין וציסטאין, בחגבים נחשב כתורם לשיפור איכות השיער על ידי הגברת ייצור הקרטין.

"הממצאים שלנו מדגישים את הפוטנציאל המשמעותי של חרקים אכילים כמקורות חלבון חלופיים", אומר עבדול. "תזונה מבוססת חגבים לא רק עונה על צרכים תזונתיים, אלא גם מציעה יתרונות בריאותיים משמעותיים, עם השלכות מרחיקות לכת הן לתזונת בעלי חיים והן לתזונת בני אדם".

חשוב לציין כי המחקר נערך על חולדות, וייתכן כי למרות הקרבה היחסית לאדם השפעות תזונה כזו על בני אנוש לא תהיינה זהות. גם גודל המדגם ומשך המחקר היו קטנים יחסית, ויש צורך במחקרים נרחבים יותר, הן מבחינת המדגם והן מבחינת אורך התקופה. כמו כן, צריך לבדוק השפעות של התבססות על מינים אחרים של חגבים כמקורות חלבון.

נציין כי למרות הגועל הפסיכולוגי מחגבים וחרקים אחרים, מדובר בחרק שלפחות מבחינת התורה שבכתב אמור להיות כשר. עם זאת, בשל מחלוקת אודות כשרותם של מיני חגבים שונים איננו נוהגים לאכול כיום חגבים כלל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר