X

גפרורים, מים ושמיכי: רשימת הדברים שאתם חייבים בזמן חירום

זה אולי נשמע כמו תרחיש של סרט פוסט-אפוקליפטי, אבל בישראל של היום ייתכן בהחלט שנמצא את עצמנו בקרוב בלי בית, חשמל ומים זורמים. למזלנו, יש אנשים שפיתחו רשימות הגיוניות ורציניות לחלוטין של מה שצריך לקחת בחשבון במקרים כאלה, ויש לנו מה ללמוד מהם

גרסה מדומיינת של חורבות תל-אביב. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית FLUX.1

אחד הנושאים שמעסיקים אותנו בשנה האחרונה הוא מה עושים במקרה של אסון – ובאסון אנחנו כוללים כל דבר מסערה חורפית שקורעת חוטי חשמל למתקפה משולבת מ-8 חזיתות (עזה, יו"ש, מצרים, ירדן, סוריה, לבנון, עיראק ותימן) שמשמידה חלק ניכר מהתשתיות הלאומיות. פיקוד העורף הוציא הנחיות לשעת חירום – אך הן מדברות רק על השעות והימים הראשונים. מה עושים אחר כך? ביקשנו מ-Claude לסכם לנו טיפים מתרבות ה-Preppers בארה"ב, שמתכוננים לכל אפשרות, מהוריקן נוסח "היום שאחרי מחר" ועד מתקפה גרעינית משולבת נוסח "יריחו".

1. היסוד: “כלל השלשות"

שינון הרשימה הבאה יכול לסייע רבות בהבנת העדיפות המתבקשת במקרי חירום. האדם יכול לחיות:
* 3 דקות ללא אוויר, או עם דימום מאסיבי
* 3 שעות ללא מחסה בתנאי קור, רטיבות ורוח
* 3 ימים ללא מים
* 3 שבועות ללא מזון
מכאן נובעים כמעט כל הכללים הבאים והסדר שלהם.

2. טיפול רפואי מיידי

טיפול בפציעות חמורות הוא הדבר הראשון שיש לעשות. חשוב לרכוש מראש מיומנויות עזרה ראשונה (ובאמת שלא חסרים בארץ אנשים שבקיאים בכך ויכולים ללמד זאת, לצערנו) ולשאת ערכת עזרה ראשונה.

3. הגנה עצמית

במצבי סכנה מיידית, יש לכם שניות ספורות להגיב. חשוב לפתח יכולות הגנה עצמית ותגובה מהירה.

4. איתות לעזרה

במקרה שאתם זקוקים לעזרה, שריקה, מראה לאיתות, או טלפון נייד יכולים להיות מצילי חיים. הדלקת מדורה גדולה בלילה יכולה לשמש כאות מצוקה. נסו לשלוח הודעות טקסט לבקשת עזרה.

5. מציאת מחסה

מחסה הוא בדרך כלל העדיפות הפיזית הראשונה, אם אין פציעות מסכנות חיים. למדו לבנות מחסה מחומרים זמינים, כמו ענפים וצמחייה. שאו עליכם פונצ'ו קל שישמור עליכם חמים ויבשים, שמיכת חירום או שק שינה.

6. מים

מים חשובים יותר ממזון להישרדות מיידית. קחו איתכם מספיק מים ואמצעים לטיהור מים. טבליות לטיהור מים הן פתרון קל ויעיל.

7. הדלקת אש

אש מספקת חום, אור, ואמצעי לבישול וטיהור מים. הקפידו שיהיו לכם מספר שיטות להדלקת אש וחומרי בעירה. למשל, שאו עליכם מצית, מוט פֶרוֹצֶריוּם (מעין סגסוגת המכילה בין השאר מגנזיום, שחיכוך שלה עם חומר קשה אחר יוצר ניצוצות אש) וגפרורים עמידים למים.

8. השגת מזון

חיפוש אחר מזון יכול להפוך למשימה עיקרית במצב חירום ממושך. מלבד החזקה של אספקת פחיות שימורים במזווה, למדו לזהות צמחים אכילים ושיטות לציד ודיג. התמקדו במזונות עתירי קלוריות כמו אגוזים, שומן בעלי חיים ואיברים פנימיים.

9. שמירה על מוטיבציה

מצבי הישרדות ממושכים יכולים להיות מאתגרים נפשית. הלילות הם בדרך כלל הזמן הקשה ביותר. חשבו על משפחה וחברים כמקור מוטיבציה להמשיך להילחם. נסו לשמור על גישה חיובית וחוסן נפשי – הם קריטיים להישרדות.

10. להישאר במקום או לקרוא לחילוץ?

אם אתם פצועים ולא יכולים לזוז, הישארו במקום ואותתו לעזרה. אם אתם יכולים לנוע ואף אחד לא יודע איפה אתם, שקלו חילוץ עצמי. ישראל היא מדינה זעירה, ומלבד פצועים קשה כל אדם שמסוגל לזוז יכול להביא את עצמו לכביש הקרוב תוך כמה ימים במקרה הגרוע ביותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר