כמו מטען עודף, אנשים רעילים מכבידים עלינו ומעכבים את ההתקדמות שלנו; אפשר להתמודד איתם בצורה חכמה ומחושבתאנשים רע. צילום: freepik

התמודדות עם אנשים רעילים: 7 אסטרטגיות לשמירה על עצמכם

לפעמים נדמה שאנשים רעילים הם כמו עננים אפורים שמסרבים להתפזר, מטילים צל על כל מה שטוב בחיינו • קולגה תובעני, חבר מניפולטיבי או בן משפחה ביקורתי, האינטראקציה איתם יכולה לגזול אנרגיה ושקט נפשי • כך נתמודד איתם בצורה חכמה ונגן על עצמנו מפני ההשפעות השליליות שלהם

[object Object]

אנשים רעילים יכולים להשפיע לרעה על חיינו במובנים רבים. כדי להגן על הרווחה הנפשית שלנו ולהפחית את ההשפעות השליליות, הנה שבע אסטרטגיות להיעזר בהן, לפי מומחים:

הגדרת גבולות - שמירה על מרחב אישי

הצבת גבולות ברורים היא חיונית כדי לשמור על מרחב אישי. זה כולל לומר "לא" כשצריך, לא להסכים להשתתף בשיחות או פעולות שאתם מרגישים לא בנוח איתן, ולהבהיר בצורה רגועה אך אסרטיבית מה מקובל עליכם ומה לא. עקביות בהצבת הגבולות תעזור לאדם הרעיל להבין את המגבלות שלכם ותגרום לו לחשוב פעמיים לפני שהוא חוצה אותן.

אסרטיביות - תקשורת ברורה וישירה

אסרטיביות היא מפתח לתקשורת בריאה עם אנשים רעילים. כאשר אתם מתמודדים עם התנהגות שאינה מקובלת עליכם, חשוב לבטא את הצרכים והרצונות שלכם בצורה ישירה וברורה, אך גם מכובדת. שימוש ב"אני מרגיש" במקום "אתה תמיד" יכול לעזור להפחית את העימות ולהבהיר את עמדתכם מבלי להאשים.

אסרטיביות היא מפתח לתקשורת בריאה עם אנשים רעילים.,

שימור האנרגיה האישית - להתמקד במה שחשוב

אנשים רעילים יכולים לגזול הרבה מהאנרגיה הנפשית והרגשית שלנו. במקום להתעסק בשינוי התנהגותם, השקיעו את האנרגיה שלכם בדברים החשובים והחיוביים בחייכם. זה יכול לכלול עיסוק בתחביבים, פעילות גופנית, או בילוי עם אנשים שמעניקים לכם תמיכה ואנרגיה חיובית.

תמיכה חברתית - להקיף את עצמכם באנרגיות חיוביות

קבוצת תמיכה חברתית חזקה מספקת לכם מקור כוח והשראה להתמודד עם מצבים מאתגרים. שיתוף התחושות והמחשבות שלכם עם חברים או בני משפחה אמינים יכול להציע פרספקטיבה מאוזנת ועצות מועילות. בנוסף, תמיכה חברתית יכולה לעזור לכם לשמור על ערך עצמי גבוה ולהזכיר לכם שאתם לא לבד.

תמיכה חברתית יכולה לעזור לכם לשמור על ערך עצמי גבוה, צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית FLUX.1

ריחוק אסטרטגי - הימנעות מראש מאינטראקציות

לא תמיד ניתן לשנות את האדם הרעיל או את הסיטואציה, ולכן לעיתים נדרש ליצור מרחק. ריחוק אסטרטגי יכול לכלול הגבלת אינטראקציות לא הכרחיות, או תיחום זמן האינטראקציה למינימום הנדרש. אם מדובר במקום עבודה או בחיים האישיים, הריחוק יכול להיות גם רגשי - להימנע מהתחברות רגשית או מהתעסקות מיותרת בנושאים מעוררי מחלוקת.

פיתוח חוסן נפשי - לבנות עמידות

חוסן נפשי הוא היכולת להתמודד עם מצבים מאתגרים ולהתאושש מהם. פיתוח חוסן כזה כרוך באימוץ גישה חיובית, חיזוק ההערכה העצמית והבנה שלמרות שאינכם יכולים לשלוט בהתנהגותם של אחרים, אתם יכולים לשלוט בתגובתכם אליה. עבודה על חוסן נפשי כוללת תרגול של טכניקות התמודדות כמו חשיבה חיובית, מציאת משמעות בסיטואציות מאתגרות, וחיפוש אחר דרכים למידה וצמיחה.

תרגול מיינדפולנס וניהול רגשי - להישאר רגועים וממוקדים

מיינדפולנס היא טכניקה שמטרתה לשמור על נוכחות ומודעות לרגע הנוכחי, כשהמטרה היא לפתח מודעות גבוהה יותר לעצמנו ולסביבה, ובכך להפחית מתח ולהגביר את היכולת להתמודד עם מצבים מאתגרים. היא יכולה להיות כלי יעיל בהתמודדות עם אנשים רעילים. בעת אינטראקציה עם אדם כזה, נסו לתרגל נשימות עמוקות או מדיטציה קצרה כדי לשמור על רוגע. בנוסף, עבודה על פיתוח אינטליגנציה רגשית תעזור לכם לזהות ולהבין את הרגשות שלכם, כך שתוכלו להגיב בצורה שקולה ולא להיגרר לתגובות רגשיות קיצוניות.

כלי יעיל בהתמודדות עם אנשים רעילים. מיינדפולנס,

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT -

ד"ר דניס האמרסון, How to Set Boundaries With Toxic People (Psychology Today, 2018) - מדגיש את החשיבות של הצבת גבולות ברורים ועמידה עליהם.

טרוויס בראדברי,Emotional Intelligence 2.0 (Harvard Business Review, 2019) - מדבר על החשיבות של אינטליגנציה רגשית בניהול מצבים מאתגרים.

רנדי פטרסן, The Assertiveness Workbook (New Harbinger Publications, 2011) - מדריך לפיתוח ושימוש באסרטיביות בצורה נכונה.

ד"ר אלברט ברנשטיין, Emotional Vampires: Dealing with People Who Drain You Dry (McGraw-Hill, 2012) - עוסק בדרכים לשמור על האנרגיה האישית מפני אנשים המתישים רגשית.

ד"ר אמילי סמית, The Social Support and Resilience (Journal of Health Psychology, 2017) - מסביר כיצד תמיכה חברתית יכולה לסייע בהתמודדות עם אתגרים ולחזק את החוסן הנפשי.

ד"ר ליליאן גלאס, Toxic People: 12 Things They Do and How to Deal with Them (Healthline, 2020) - מדגיש את חשיבות הריחוק והיכולת לזהות את הרגע בו יש להתרחק מאנשים רעילים.

ד"ר סטיבן סאות'וויק, Resilience: The Science of Mastering Life's Greatest Challenges (Cambridge University Press, 2012) - מדבר על הדרכים לפיתוח חוסן נפשי וכיצד הוא מסייע בהתמודדות עם אתגרים.

התמודדות עם אנשים רעילים היא מיומנות נרכשת הדורשת סבלנות והתמדה. על ידי יישום של האסטרטגיות הללו, ניתן להפחית את ההשפעה השלילית שלהם על חייכם ולשמור על רווחתכם הנפשית. זכרו כי שמירה על עצמכם היא המפתח לבריאות נפשית ופיזית טובה יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו