הבעיה היא כנראה לא קרינה, אלא בזבוז שעות שינה. אילוסטרציה. צילום: Freepik

עכשיו זה מדעי: נמצא קשר בין שימוש בסלולר לבין בעיות בריאות

לאחר עשורים של ויכוחים האם קרינה סלולרית מזיקה לגופנו או לא, מחקר חדש טוען שיש קשר חד משמעי בין השימוש בטלפונים ניידים לבין בעיות בריאות – אך לא מהסוג שחשבנו ולא מהסיבות שחשבנו

[object Object]

אנשים בגיל מסוים מטיפים לנו כבר שנים ש"הטלפונים האלה צולים לכם את המוח" – אבל עד כה לא נמצא קשר בין שימוש בטלפונים סלולרייםלנזקים בריאותיים כאלה. עכשיו זה משתנה, לאחר שמחקר חדש שפורסם החודש ב-Canadian Journal of Cardiology חשף קשר אפשרי בין שימוש בטלפון סלולרי לבין בעיות בריאותיות – אך לא מהסוג שממנו חששנו עד כה. Claude מסייעת לנו לצלול אל הממצאים.

החוקרים מהאוניברסיטה הדרומית לרפואה בסין ניתחו נתונים של מעל 440,000 משתתפים מפרויקט UK Biobank, והגיעו למסקנה שאנשים שהשתמשו בטלפון הנייד שלהם שעה או יותר בשבוע היו בסיכון גבוה ב-10% לפתח מחלות לב וכלי דם בהשוואה לאלה שהשתמשו בטלפונים שלהם פחות מכך.

הקשר בין שימוש בטלפון לסיכון למחלות לב היה חזק יותר בקרב קבוצות מסוימות, כמו מעשנים ואנשים עם סוכרת. משתמשים קבועים בטלפונים ניידים היו גם בסיכון גבוה יותר לעלייה בעובי שכבת האינטימה-מדיה של עורק התרדמה – מדד המשמש כסמן לטרשת עורקים.

החוקרים מציעים מספר הסברים אפשריים לקשר זה:

1. הפרעות שינה: שימוש מוגזם בטלפון עלול לשבש את דפוסי השינה שלנו, מה שידוע כגורם סיכון למחלות לב.
2. מצוקה פסיכולוגית: שימוש תכוף בטלפון עלול לתרום למצוקה נפשית ונוירוטיות, שגם הן קשורות לסיכון מוגבר למחלות לב.
3. השפעות פיזיולוגיות: ד"ר יאנג'ון ג'אנג, מחבר המחקר, מציין כי שדות אלקטרומגנטיים הנפלטים מטלפונים ניידים עלולים לגרום לתגובות פיזיות שונות של הגוף שעלולות להשפיע על הלב וכלי הדם.

חשוב לציין כי המחקר לא מוכיח קשר סיבתי ישיר בין שימוש בטלפונים ניידים לבין בעיות לב; בנוסף, הנתונים על השימוש בטלפון התבססו על דיווח עצמי, שעלול להיות לא מדויק; המחקר התמקד בשיחות טלפון, ולא בשימושים אחרים כמו גלישה או שליחת הודעות; ואוכלוסיית המחקר הייתה ברובה ממוצא אירופאי ובריאה יותר מהאוכלוסייה הכללית בבריטניה ובעולם בכלל.

ניקולס גרוביץ' מאוניברסיטת טורונטו, שחיבר מאמר שהוצמד למחקר בכתב העת, ממליץ על "שמירה על הרגלי שימוש אחראיים בטלפון נייד (...) לפני שאתם צוללים לשעות של גלילה אינסופית בסמארטפון שלכם היום, שקלו להקדיש את הזמן הזה לפעילות בריאה יותר ללב". המלצות נוספות כוללות שימת לב להרגלי השינה, רמות המתח ובריאות הנפש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו