X

שיטת ההתנקשות הפוליטית שהולידה "נס" גדול

לא תלייה בחבל, לא סקילה באבנים ולא שריפה – בצ’כיה נוצרה משום מה מסורת של זריקת יריבים מהחלון. אלא שכאשר היא פחות הצליחה, זה פתח חלון לטענות שהביאו לסיום המנהג

גבר נופל מחלון מבנה בסגנון גותי. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית Midjourney

הנה תגלית מדהימה, שרק בשבילה שווה היה לכם להיכנס לכתבה הזו: בלע"ז, יש מילה מיוחדת לאחת מדרכי ההתנקשות האהובות על פוטין ורודנים אחרים – "דֶפֶנֶסְטְרַציה" – כלומר זריקת אדם מהחלון ("פנסטרה" בשפות הלטיניות, כמו צרפתית, ספרדית וגרמנית). מה שמפתיע עוד יותר הוא שבפראג, בירת צ'כיה, היו לא פחות משלושה אירועים היסטוריים משמעותיים שכללו זריקת אנשים מחלונות – עד כדי כך שהם זכו להיכלל בספרי ההיסטוריה כ"דפנסטרציות של פראג". נעזרנו ב-Claude כדי ללמוד על פיסת ההיסטוריה יוצאת הדופן הזו.

הדפנסטרציה הראשונה של פראג (1419)

האירוע הראשון התרחש ב-30 ביולי 1419, בתחילת מלחמות ההוּסיטים. קבוצת הוסיטים קתולים רדיקלים, בהנהגתו של הכומר יאן ז'ליבסקי, זרקה שבעה מחברי מועצת העיר, כולל ראש העיר והשופט, מחלונות בית העירייה לאחר שאדם כלשהו זרק עליהם אבן מחלון הבניין כאשר צעדו ברחוב שלצידו במחאה על סירובה של העיר לשחרר את חברי הכת שלהם שהיו במאסר. אירוע זה סימן את תחילתה של המהפכה ההוסיטית, שנמשכה כ-15 שנה.

הדפנסטרציה השנייה של פראג (1483)

האירוע השני התרחש ב-24 בספטמבר 1483, כאשר אזרחי פראג הזועמים זרקו את ראש העיר ומספר חברי מועצה אחרים – שרובם נהרגו עוד לפני הזריקה – מחלונות בית העירייה החדש. אירוע זה היה חלק ממאבק פוליטי מורכב בין הקתולים לבין ההוסיטים, והסתיים בחתימה על פיוס דתי שבועיים לאחר מכן.

הדפנסטרציה השלישית של פראג (1618)

האירוע השלישי, והמפורסם ביותר, התרחש ב-23 במאי 1618. קבוצה של אצילים פרוטסטנטים זרקה שני נציבים קתולים ואת מזכירם מחלון הקומה השלישית של טירת פראג. אירוע זה נחשב לנקודת הפתיחה של מלחמת שלושים השנה.

מה שהפך את הדפנסטרציה הזו למפורסמת במיוחד היה העובדה שכל השלושה שרדו את הנפילה מגובה של כ-21 מטרים. הקתולים טענו שזה היה בזכות התערבות אלוהית, כאשר מלאכים תפסו את הנופלים. הפרוטסטנטים, לעומת זאת, טענו שהם נחתו על ערימת זבל. מאוחר יותר אף קיבל המזכיר, פיליפ פבריציוס, תואר אצולה: “הברון מהנפילה הגבוהה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר