X

ביטויים שגורמים לאנשים לא לחבב אתכם, לפי פסיכולוגים

אתם מנהלים שיחה, הכל זורם, אבל פתאום שינוי מפתיע – חיוך מתעמעם, התרחקות פיזית, ואווירה קרירה. אמרתם משהו שגרם לאדם מולכם להירתע? פסיכולוגים טוענים שכן. לפעמים אנו משתמשים בביטויים לכאורה שגרתיים, אך בפועל הם מעוררים חוסר אהדה. 19 כאלו שהופכים אתכם ל'לא אהובים' מידית ועדיף להימנע מהם

ביטויים מסוימים, שגרתיים לכאורה, שאתם אומרים בלי ממש לשים לב, עלולים להפוך אתכם לבלתי אהודים בכל סביבה. צילום: freepik

לעיתים אנו מוצאים עצמנו משתמשים בביטויים שנראים לנו תמימים, אך למעשה הם יוצרים רושם שלילי ומשפיעים לרעה על הדרך שבה אחרים תופסים אותנו. פסיכולוגים טוענים כי המילים שלנו יכולות להשפיע ישירות על מערכות יחסים בינאישיות.  ביטויים שעלולים להפוך אתכם ל'לא אהובים' מידית.

"אני אדם כן, אז אני אומר לך את האמת"

המשפט הזה עשוי להיראות כהצהרה על כנות, אך הוא גורם לשומעים לחוש מותקפים. הכנות היא מעלה, אך הצגת האמת כביקורת שאינה נדרשת עשויה להרתיע אנשים.

"זה פשוט מי שאני"

אמירה זו מציירת את הדובר כאדם שאינו פתוח לשינויים או לביקורת. היא עלולה להיתפס כמתנשאת ולהראות חוסר נכונות להתגמשות, דבר שגורם לאנשים להתרחק.

"בלי להעליב, אבל..."

משפט זה יוצר תחושה כי דבר מעליב עומד להגיע, ולא משנה איך הוא נאמר. הוא מסמן תחילת ביקורת ומכניס את השומעים למגננה, מה שפוגע באווירת השיחה.

"אתה לא מבין"

אמירה זו גורמת לשומע להרגיש נחות, כאילו הוא אינו מסוגל להבין משהו פשוט. היא יוצרת תחושת עליונות אצל הדובר ותחושת עלבון אצל הצד השני.

"ידעתי שזה יקרה". הכרת חוסר תמיכה ורגישות, צילום: freepik

"רק אומר"

ביטוי זה מקטין את משמעות הדברים שנאמרים ומותיר רושם שהדובר אינו רציני או מזלזל. השימוש בו עלול ליצור תחושת חוסר כבוד כלפי השומע.

"ידעתי שזה יקרה"

כאשר מישהו משתף באכזבה או כישלון, הערה זו מרמזת על חוסר תמיכה ורגישות. היא מעבירה מסר של ביטול, כאילו השומע היה יכול למנוע את הכישלון אם רק היה מקשיב לדובר קודם.

"אני אדם ששומר על פרטיות"

בעוד שמדובר באמירה לגיטימית, היא עלולה ליצור תחושת ריחוק ולהיראות כאילו הדובר אינו מעוניין לשתף פעולה או להתחבר עם אחרים.

"למה לא ניסית ככה?"

מתן עצות שלא התבקשו, במיוחד כשהן נשמעות כהצעות לשיפור, יכולות להצטייר כביקורת מרומזת או כחוסר הערכה למאמצי השומע.

"אני פשוט ישיר"

הבהרת ישירות היא חיונית, אך היא עלולה להתפרש כהסבר לאגרסיביות או חוסר רגישות כלפי רגשות אחרים, במיוחד כשהיא מלווה בביקורת.

"זה לא עניינך". יצירת ריחוק מיידי,

"אני לא ממש רוצה לומר את זה, אבל..."

פסיכולוגים מזהירים שמשפט זה יוצר תחושת חרדה אצל השומע, ומכין אותו לקבל מידע שלילי או פוגעני. השימוש בו כמעט תמיד מבטל את האפקט החיובי של מה שנאמר לאחר מכן.

"זה לא עניינך"

אמירה זו יוצרת חומת ריחוק מיידית ומשדרת לשומע שהוא אינו חלק משמעותי מהשיחה או מהקשר. היא פוגעת ברגשות ומעמידה את השומע בצד.

"הייתי עושה את זה אחרת"

כאשר נאמר בצורה זו, משפט זה מציין ביקורת סמויה ואי שביעות רצון מהדרך שבה השומע פועל. הוא מסמן חוסר הערכה ליכולות ולתהליכים שהשומע עבר.

"אני לא אדם של רכילויות, אבל..."

אמירה זו פותחת את הדלת לשיחה שיפוטית, ובכך יוצרת תחושת אי-נוחות או חוסר אמון. היא עלולה לגרום לאנשים להרגיש שאינם יכולים לסמוך על הדובר.

רכילות יוצרת תחושת אי אמון ואי נוחות, צילום: @onodiaz / Freepik

"למה אתה כל כך רגיש?"

משפט זה מגמד את רגשות השומע ומשדר חוסר כבוד לרגשותיו. הוא משדר לדובר כי הרגשות של השומע אינם חשובים או אינם תקפים.

"נראה לי שאתה טועה"

אף על פי שוויכוחים הם חלק מתקשורת, האמירה הזו מרמזת על נחרצות וללא מקום לדיון, ומציבה את השומע בעמדה נחותה.

"זו בעיה שלך, לא שלי"

משפט זה מראה על חוסר אכפתיות או חוסר נכונות לעזור בפתרון בעיה משותפת. הוא יוצר תחושה של ריחוק ואף אגואיזם.

"מה שאתה צריך לעשות זה..."

מתן עצות שאינן מתבקשות, במיוחד בצורה נחרצת זו, עלול להיתפס כאגרסיבי ומזלזל. אנשים בדרך כלל לא אוהבים שמכתיבים להם איך לנהוג.

"אני פשוט מצחיק, זה הכל"

אמירה זו היא דרך להתנער מאחריות כשמשהו שנאמר נתפס כפוגעני. היא מסמנת חוסר רגישות ומניפולציה בניסיון להקל על המצב.

"תתמודד עם זה"

משפט זה נשמע כמו דחייה של רגשות השומע, ולא נותן מקום לאמפתיה או להבנה. הוא יוצר תחושת ניכור ומרתיע מאינטראקציה עתידית.

בהכנת הכתבה שימשו המקורות להלן אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  • Psychology Today - מידע בנוגע לתקשורת בינאישית, שמסביר כיצד מילים עשויות להשפיע על הדרך שבה אנשים תופסים אחד את השני, ובמיוחד על ניהול שיחות מתוחות או ביקורתיות.
  • Harvard Business Review - מחקר על השפעת תקשורת בלתי מילולית ומילולית במקום העבודה, המתמקד כיצד בחירת מילים לא נכונה יכולה לפגוע בשיתוף פעולה ובהבנה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר