שנת הלימודים החלה (ואז נעצרה, ואולי תמשיך מחר), והתלמידים חזרו לכיתות ולשיעורים במקצועות השונים, וביניהם מתמטיקה – כנראה המקצוע המפחיד ביותר בבית הספר. אבל מה כל כך מפחיד במתמטיקה? ייתכן שהבעיה אינה החומר, אלא שטיפת המוח של ההורים והמורים. Claude מסכמת לנו מאמר של ד"ר מלאניה אלוורז, מתאמת הפצה וחינוך וד"ר לינדזי דניאלס, מרצה במחלקה למתמטיקה, שתיהן מאוניברסיטת בריטיש קולומביה בקנדה.
לפי השתיים, כשהמבוגרים אומרים לילדים משפטים כמו "מתמטיקה היא קשה" או "מתמטיקה היא מפחידה", הם עלולים להשפיע לרעה על הגישה של הילדים למקצוע ולפגוע בביטחונם העצמי. לפי מחקרים, רוב הילדים נהנים ממתמטיקה ואוהבים אותה בכיתות הנמוכות – אך אז, ככל שהם שומעים מהסביבה את המשפטים הנל"ל, נוצר אצלם פחד מיותר, שמשפיע על הצלחתם לאורך כל שנות לימודיהם, ואף מעבר לכך. אמירות כאלו מחזקות את הסטריאוטיפ לפיו מתמטיקה מיועדת רק לחכמים ומוכשרים במיוחד.
במקום לבטא חששות או קשיים, השתיים ממליצות להורים לנקוט בגישה חיובית ותומכת. ניתן להשיג זאת ע"י הדגשת חשיבות המתמטיקה בחיי היומיום והמחשת הכיף וההנאה שבה, בין היתר באמצעות משחקים מתמטיים שונים ושחזור מצבים שבהם היא עזרה לילדים להשיג מטרות שונות. ההורים צריכים להראות עניין במתמטיקה, כדי לגרום גם לילדיהם להמשיך להתעניין בה. גם אם ההורים לא יודעים לפתור עם ילדיהם את שיעורי הבית, עליהם לעודד את הילדים לנסות, להתמקד בנושאים לשיפור ואסטרטגיות למידה מוצלחות, ואפילו לעודד פנייה למורים במקרה של קושי.
הגישה שלנו כהורים יכולה להשפיע באופן משמעותי על היחס של ילדינו למתמטיקה. במקום לשדר פחד או קושי, עלינו לטפח סביבה תומכת ומעודדת, שבה מתמטיקה נתפסת כמקצוע מעניין, שימושי ואפילו מהנה. כל ילד יכול להצליח במתמטיקה עם הגישה והתמיכה הנכונות – וזה מה שצריך להנחות אותנו כשהם מדברים איתנו על לימודי המתמטיקה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו