X

נשים - אנחנו מצטערים, אבל זה לא אתם, זה אנחנו

בשנים האחרונות נטען שוב ושוב שגברים ונשים שווים לחלוטין ואין ביניהם כל הבדלים מלבד אלה שנוצרים בשל הסללה – אבל מחקר חדש מראה שלגברים באמת יש נטיות אבולוציוניות שונות מאלו של נשים

גבר נלהב ואישה מפוחדת צונחים יחד. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית FLUX.1

מחקר שנערך בשנה שעברה באוניברסיטת מערב אוסטרליה ואוניברסיטת אדית' קוואן מספק הוכחות לתיאוריה ותיקה שבשנים האחרונות ניסו רבים להפריכה: גברים אכן נוטים לקחת יותר סיכונים מנשים. המחקר, שפורסם השנה בכתב העת Evolutionary Behavioral Sciences, בחן את השאלה מדוע אנו מקשרים נטילת סיכונים עם גברים יותר מאשר עם נשים, מנקודת מבט אבולוציונית.

החוקרים, בהובלת האנה גודמן מבית הספר למדעי האדם באוניברסיטת מערב אוסטרליה, ניהלו תצפיות על 1,030 משתתפים, 906 מתוכם שחצו כבישים ו-124 שרכבו על אופניים בצמתים שונים ברחבי פרת’ (בירת מערב אוסטרליה). הם מצאו כי גברים נטו יותר לחצות כביש בתנאים מסוכנים בהשוואה לנשים, ונטו פחות לחבוש קסדה בעת רכיבה על אופניים מנשים.

נטילת סיכונים הראתה קשר לא רק למין, אלא גם למעמד חברתי-כלכלי, כאשר אנשים מאזורים בעלי מעמד נמוך יותר נטו יותר לחצות צמתים בתנאים מסוכנים. גם הגיל שיחק תפקיד – גברים צעירים לקחו סיכונים גדולים יותר בצמתים בהשוואה לקבוצות גיל מבוגרות יותר.

פרופסור סיריל גרויטר, שותף למחקר, מציע הסבר אבולוציוני לתופעה; לדבריו, נטילת סיכונים יכולה להיתפס כאמצעי עבור זכרים צעירים להציג יכולות (על ידי חציית הכביש בחיים בנסיבות פחות בטוחות) ותכונות (על ידי נטילת הסיכון שבפעולה כזו). התנהגות זו עשויה להעלות את האטרקטיביות שלהם בקרב נקבות. הוא אף טוען כי המחקר מוכיח את תיאוריית "תסמונת הגבר הצעיר", לפיה גברים נוטים לקחת יותר סיכונים בתקופות של שיא ברבייה – מסוף שנות העשרה עד שנות השלושים.

המחקר מצביע על השלכות משמעותיות בעולם האמיתי: ראשית, לצערנו, הוא מספק הסבר לכך שגברים צעירים נמצאים בסיכון גבוה יותר למעורבות בתאונות דרכים – כהולכי רגל, נהגים או נוסעים; ושנית, הוא נותן לגיטימציה לשקילת אמצעים לשיפור או תכנון צמתי תנועה עם בטיחות מוגברת – במיוחד באזורים בהם נטילת סיכונים עשויה להיות נפוצה יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר