החלטות חכמות מתקבלות באמצעות שקלול כל המידע הזמין לגבי האפשרויות – זו אקסיומה עתיקה וידועה. אבל בעידן המודרני, כשהמידע הרלוונטי שאנו יכולים לאסוף לפני כל החלטה הוא כמעט אינסופי, זה עלול דווקא להפריע. מחקר עדכני, שנציג כאן בעזרת Claude, מערער על הנחת היסוד ומציע גישה מפתיעה: לעתים, פחות מידע מוביל להחלטות טובות יותר.
ד"ר סמנת’ה קליינברג, מרצה למדעי המחשב במכון סטיבנס לטכנולוגיה בהובוקן, ניו-ג’רזי, וג’סיקה מארש, פסיכולוגית תודעתית מאוניברסיטת ליי בפנסילבניה, חשפו במחקר שפורסם לפני שנה ב-Cognitive Research: Principles and Implications כי היכולת שלנו לקבל החלטות מידרדרת ככל שאנו מקבלים יותר מידע.
החוקרות השתמשו במודלים סיבתיים פשוטים כדי להדגים כיצד גורמים שונים משפיעים על תוצאות רצויות. הן גילו שאנשים מסוגלים להשתמש במודלים אלה ביעילות כאשר הם עוסקים בתרחישים היפותטיים, כמו תחרות ריקודים של חייזרים, שבהם אין להם דעות קדומות. אולם, כאשר מדובר בתרחישים מחיי היומיום, כמו קבלת החלטות בריאותיות או תזונתיות, רכישת בית או בחירת מוסד לימודים, היכולת של הנסיינים להסיק מסקנות ביעילות נפגעה. לטענת השתיים, בנושאים שבהם יש לנו דעות קדומות, הן מסיחות את דעתנו מהמודל הסיבתי שלפנינו.
יש דבר כזה TMI
אחד הניסיונות במחקר ביקר מאנשים לקבל החלטות לגבי נושאים שונים, כאשר לחלקם הוצגו מחקרים תמציתיים באותם נושאים, ולאחרים הוצגו מחקרים שבהם שולבו עובדות לא חשובות – למשל: במחקר על אכילת מאכלים מלוחים שולבה, מבד העובדה שהדבר מעלה את לחץ הדם, גם העובדה ששתיית מים מרווה צמא. התוצאות המפתיעות הראו כי אפילו כמות קטנה של מידע עודף (או, אפי שזה נקרא היום, TMI - כלומר Too Much Information) יכולה להשפיע לרעה על קבלת ההחלטות שלנו.
"זה נוגד את האינטואיציה, כי כולנו אוהבים לחשוב שאנחנו משתמשים במידע בחוכמה כדי לקבל החלטות חכמות – אבל המציאות היא שכשמדובר במידע, יותר לא בהכרח עדיף", מסבירה קליינברג.
הממצאים מעלים שאלות לגבי האופן שבו אנו מתייחסים למידע בחיי היומיום ובחינוך. "אם נותנים לאנשים רשימה ארוכה של דברים לשקול כשהם מחליטים אם ללבוש מסיכה או לבצע בדיקת קורונה, או מה לאכול או לשתות, למעשה מקשים עליהם לקבל החלטות טובות".
איך לקבל החלטות טובות יותר?
על בסיס מסקנותיהן, מציעות החוקרים מספר נקודות מפתח לייעול קבלת ההחלטות שלכם: התמקדו במידע החיוני ביותר, הימנעו ממידע עודף שאינו רלוונטי להחלטה, השתמשו במודלים סיבתיים פשוטים וממוקדים ונסו להימנע מנפילה למלכודת של הקדשת יתר תשומת לב לכל פרט, ש"תתקע" את תהליך קבלת ההחלטה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו