X

רגע לפני הקידוש: הסיבה שכדאי לכם לשקול מעבר למיץ ענבים

עם כל הכבוד לקידוש על יין ושתיית משקאות אלכוהוליים עם הקינוח, כיום ברוב העולם ממליצים להימנע ככל האפשר לצריכת אלכוהול – או לפחות מודעות לסיכונים שצריכה כזו טומנת בחובה

עדיף לוותר. צילום: יהושע יוסף

שתיית אלכוהול מאריכה את החיים.
שתיית אלכוהול מקצרת את החיים.
שתיית אלכוהול מורידה את הסיכוי לבעיות בריאותיות.
שתיית אלכוהול מעלה את הסיכוי לבעיות בריאותיות.

את כל המסרים הסותרים לעיל שמענו לחילופין במשך שנים רבות. אז מה האמת? נעזרנו ב-Claude כדי לסכם את מסקנותיה של ד"ר פיית’ קולמן, בוגרת לימודי רפואה באוניברסיטת ניו מקסיקו, שעברה על מחקרים מסוף המאה הקודמת ועד היום.

המיתוס של "שתייה מתונה"

בשנות ה-90, מחקרים הציעו ששתייה מתונה (משקה אחד ליום לנשים, שניים לגברים) קשורה לאריכות ימים. אך בשנה שעברה פורסם ב-JAMA Network מחקר-מטא מקיף, שסקר 107 מחקרים לאורך 40 שנה ומצא שאפילו כמות קטנה של אלכוהול מגבירה את הסיכון לבריאות הלב. כמו כן, מחקר שפורסם ב-Nature ב-2022 מצא ששתיית משקה אחד או שניים ביום קשורה להצטמקות המוח, תופעה שבדרך כלל מקושרת להזדקנות. במקביל, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארה"ב דיווח על עלייה של 29.3% במקרי מוות הקשורים לאלכוהול בין השנים 2016-17 ל-2020-21, בעיקר בשל מגפת הקורונה וזמינות גבוהה יותר של אלכוהול.

במלים אחרות, המחקרים העדכניים ביותר מראים בבירור שאין רמה "בטוחה" של צריכת אלכוהול מבחינה בריאותית.

כל זה הוביל לשינוי הנחיות ברחבי העולם. ההלמצות היום הן: ככל שצורכים פחות אלכוהול, כך טוב יותר לבריאות. כך, למשל, בקנדה עודכנו ההמלצות כך ש-0 משקאות בשבוע נחשבים ל"בריא ביותר", 1-2 בשבוע ל"סיכון נמוך", 3-6 בשבוע "סיכון מוגבר לסרטן" ו-7+ בשבוע "סיכון מוגבר משמעותית למחלות לב ושבץ”; אירלנד, למרבה האירוניה, הפכה למדינה הראשונה שחוקקה חוק המחייב אזהרת סרטן על מוצרי אלכוהול; תאילנד נמצאת בשלבים סופיים של ניסוח חוק דומה שיחייב אזהרות גרפיות על מוצרי אלכוהול.

בינתיים, חלה עלייה בפופולריות של משקאות ללא אלכוהול ("מוקטיילים"), וצרכני אלכוהול מסוימים אף עברו לצריכה יומית של קנאביס, אף שגם היא לא בדיוק מומלצת.

כאמור, כיום ההמלצה היא להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול. אם אתם צורכים אלכוהול, הגבילו את הצריכה למשקה או שניים בשבוע לכל היותר. היו מודעים לסיכונים בצריכת אלכוהול – סרטן, מחלות לב ובעיות בריאות אחרות – גם בצריכה מתונה, ושקלו משקאות ללא אלכוהול כחלופה בטוחה יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר