X

להלביש את המוח: הקשר הנסתר בין ארון הבגדים שלנו לתת-מודע

מסתבר שהמלתחה שלנו היא לא רק עניין פרקטי או אופנתי. בחירות הלבוש היומיומיות שלנו מעצבות את האופן שבו אנחנו חושבים ומתנהגים

דיוויד בואי בסרט התיעודי "Moonage Daydream". צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

בכל בוקר, כשאנחנו עומדים מול הארון ובוחרים מה ללבוש, אנחנו לא סתם מחליטים איך נראה לאורך היום. מבלי שנשים לב, הבחירות האלה יכולות להשפיע על מצב הרוח, התפיסה העצמית ואפילו על החשיבה וההתנהגות שלנו. זוהי התובנה המרכזית של תיאוריה חדשה יחסית בפסיכולוגיה, המכונה "enclothed cognition", או בתרגום מאוד חופשי "תודעה לבושה". המושג הזה, שנטבע ב-2012, מניח שהבגדים שאנו לובשים משפיעים לא רק על איך אחרים תופסים אותנו, אלא גם על איך שאנחנו תופסים את עצמנו - ואפילו על איך שאנחנו חושבים ומתפקדים.

המחקר המכונן לתיאוריה הזו נערך באוניברסיטת נורת'ווסטרן שבארה"ב. החוקרים ביקשו מהמשתתפים לבצע סדרה של מטלות הדורשות ריכוז וקשב לפרטים. המשתתפים חולקו לקבוצות: בקבוצה אחת לבשו המשתתפים חלוק לבן, כשנאמר להם שזה חלוק של רופא; בקבוצה השנייה לבשו את אותו החלוק, כשנאמר שזה חלוק של צייר; ובקבוצה השלישית רק ראו את החלוק אך לא לבשו אותו. התוצאות היו מדהימות. אלה שלבשו את החלוק "של הרופא" הפגינו יכולת ריכוז גבוהה באופן משמעותי לעומת מי שלא לבשו אותו או חשבו כי מדובר על חלוק של צייר.

מה זה אומר? שלא רק הבגד עצמו משנה, אלא גם – ואולי בעיקר – המשמעות הסמלית שאנחנו מייחסים לו. החלוק הלבן מסמל עבור רובנו דיוק מדעי, ריכוז ומקצועיות. כשאנחנו לובשים אותו, אנחנו לא רק נראים כמו מדענים, אנחנו גם מתחילים לחשוב כמו מדענים.

מחליפת כוח לג'ינס נינוח

התופעה הזו לא מוגבלת לחלוקי מעבדה. מחקרים אחרים הראו שלבישת בגדים פורמליים, כמו חליפות עסקים, יכולה לשפר חשיבה מופשטת ולהגביר תחושת כוח ושליטה. זה יכול להסביר למה כל כך הרבה מנהלים בכירים מקפידים על לבוש מחויט, גם כשהם לא פוגשים אף אחד. הבגדים האלה לא רק משדרים סטטוס לסביבה, הם גם מעצבים את תפיסת העצמי ואת דפוסי החשיבה שלנו.

מעבר לכך, יש סברה פופולרית כי בגדים קז'ואליים יכולים לגרום לנו להרגיש ולהתנהג בצורה יותר ידידותית ונגישה. חברות היי-טק רבות אימצו קוד לבוש קז'ואלי לא רק בגלל הנוחות, אלא גם כדי לעודד אווירה יותר פתוחה ויצירתית. האם זה עובד? המחקר עדיין לא הכריע, אבל העובדה שכל כך הרבה חברות מצליחות אימצו את הגישה הזו מרמזת שיש בה משהו.

אבל הסיפור לא נגמר בסגנון הבגד. גם לצבעים יש השפעה פסיכולוגית. מחקרים מראים שלבישת אדום, למשל, יכולה לשפר ביצועים בספורט. זה יכול להסביר למה כל כך הרבה קבוצות ספורט בוחרות באדום כצבע המרכזי שלהן, אם כי אין להתעלם כמובן מסיבות היסטוריות ותרבותיות. בנוסף, הצבע הכחול נבדק במחקרים מסוימים בהקשר ליצירתיות. אולי אין זה מקרה שחברות רבות משתמשות בכחול בלוגו שלהן ובעיצוב המשרדים.

מתוך "אמילי בפריז", צילום: נטפליקס

מעבר למראה

המשמעות של כל המחקרים האלה היא שבגדים הם הרבה יותר מסתם כיסוי לגוף או אמצעי להרשים אחרים. הם כלי חזק שיכול לעזור לנו לעצב לא רק את המראה החיצוני, אלא גם את העולם הפנימי שלנו. זה לא אומר שעלינו להחליף את כל המלתחה כדי להצליח בחיים, אבל זה כן אומר שכדאי לנו להיות מודעים להשפעה שיש לבגדים.

לפני ראיון עבודה חשוב, למשל, אולי כדאי לבחור בגד שמעורר בנו תחושת ביטחון וכוח. לפני פגישה יצירתית, אולי ננסה ללבוש משהו שגורם לנו להרגיש חופשיים ופתוחים למחשבות חדשות. ואם אנחנו מרגישים מדוכאים או חסרי מוטיבציה, אולי שווה ללבוש בגדים בצבעים בהירים ומעודדים. אבל בסוף, כנראה שאין פתרון אחד שמתאים לכולם. מה שגורם לאדם אחד להרגיש בטוח עלול לגרום לאחר להרגיש לא בנוח. העיקר הוא להבין מה המשמעות של מה שאנחנו לובשים עבורנו - ולהשתמש בידע הזה לטובתנו.

בעולם שבו אנו מוצפים בלחצים ואתגרים מכל עבר, הבגדים שלנו יכולים להיות כלי עוצמתי לשיפור הביצועים שלנו, הגברת הביטחון העצמי, ואפילו שינוי דפוסי החשיבה שלנו. אז בפעם הבאה שאתם בוחרים מה ללבוש, זכרו: אתם לא רק מלבישים את הגוף, אתם גם מלבישים את המחשבות שלכם. ומי יודע? אולי החולצה הנכונה היא כל מה שמפריד ביניכם לבין ההצלחה הבאה שלכם.

הכתבה נכתבה בעזרת מודל הבינה המלאכותית Claude

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר