X

מדריך שטח להתמודדות עם קולגות מעצבנים בעבודה

במקום עבודה אידיאלי, רוב האנשים שמסביבכם יהיו נעימים ומקצועיים. אך למרבה הצער, תמיד יש כמה קולגות שגורמים לחיכוכים. אותם קולגות יכולים להיות אף יותר מעצבנים עם הזמן. להלן כמה מהארכיטיפים הנפוצים של קולגות מעצבנים וכיצד להתמודד איתם

בכל מקום עבודה יש קולגות שיעצבנו אתכם

בכל מקום עבודה, האינטראקציות החברתיות הן חלק בלתי נפרד מהשגרה היומית. בין אם מדובר בצוות קטן ואינטימי או בחברה גדולה ורבת-סניפים, סביר להניח שתמצאו את עצמכם פוגשים קולגות בעלי אישיות שונה, ולעיתים, מעצבנת. בעוד שרוב האנשים שאתם עובדים איתם הם נעימים וקלילים, תמיד ישנם כמה קולגות שגורמים לכם להרגיש מתיחות או תסכול. התמודדות עם הקולגות האלה היא אמנות בפני עצמה, ויכולה להשפיע רבות על איכות חייכם המקצועיים. להלן מדריך מקיף להתמודדות עם סוגים שונים של קולגות מעצבנים, וטיפים לשמירה על מקצועיות ורוגע גם במצבים המאתגרים ביותר. 

הנרקיסיסט הגרדיוזי

הנרקיסיסטים הם קולגות שחושבים שהם מיוחדים וראויים להקשבה ולהובלה. ישנם שני סוגים של נרקיסיסטים - הנרקיסיסט הגרנדיוזי והנרקיסיסט הפגיע.

  • הנרקיסיסט הגרנדיוזי: בעל ביטחון עצמי גבוה וחושב שהוא מיוחד. כדי להתמודד איתו, נסו לגרום לו לחשוב שהרעיון שלכם הוא שלו, ותנו לו מחמאות על עבודתו. התרכזו במה שאתם רוצים להשיג מהאינטראקציה ולא בניסיון להנות ממנה.

  • הנרקיסיסט הפגיע: בעל ביטחון עצמי נמוך, אך עדיין חושב שהוא מיוחד. כדי להתמודד איתו, הכי טוב להתרחק. כאשר הוא מרגיש מאוים, הוא עלול להגיב בזעם נרקיסיסטי לא נעים.

המספר הסדרתי

יש קולגות שתמיד יש להם סיפור לספר. זה יכול להיות על חייהם האישיים, על מה שקורה במשרד או על משהו שהם שמעו באינטרנט. הבעיה היא שהסיפורים שלהם לא תמיד מסודרים ולא מגיעים לנקודה.

  • פתרון: הציעו בנימוס להפסיק את השיחה והזכירו שאתם צריכים להמשיך בעבודתכם. אם המספר מנסה להתחבר, נסו להזמין אותו לארוחת צהריים עם כמה קולגות נוספים, כך שהשיחה לא תהפוך למונולוג.

המסביר המתמיד

יש אנשים שצריכים להרגיש שהם יודעים הכל טוב יותר מכולם, גם כאשר זה לא נכון. המסביר יכול להיות מעצבן במיוחד כשאתם מקבלים מידע מיותר ומדובר אליכם בצורה מתנשאת.

  • פתרון: שאלו שאלות קשות שהם כנראה לא יידעו לענות עליהן, ואז ספקו את התשובות בעצמכם. כך תוכלו להראות שההסברים שלהם לא נחוצים.

הפסיבי-אגרסיבי

קולגה שפוחד מעימותים ישירים. הם יהיו מסכימים בפנים, אך מאחור יקלקלו את התוכניות.

  • פתרון: כאשר אתם מזהים מישהו שמסכל פרויקט, פנו אליו ישירות והבהירו את הציפיות שלכם. נסו ליצור סביבה שבה הם ירגישו בנוח לבטא את דעותיהם בצורה גלויה.

השאפתן חסר היכולת

יש קולגות שרוצים לקחת על עצמם פרויקטים ואחריות כדי להתקדם, אך בפועל הם גורמים יותר נזק מתועלת.

  • פתרון: ספקו להם משוב על הצורך ללמוד ולהתפתח לפני שהם לוקחים על עצמם אחריות נוספת. אם אינכם מרגישים בנוח לעשות זאת, פנו למנהל שלכם לקבלת עצות או לטיפול בעניין.

לסיכום, התמודדות עם קולגות מעצבנים דורשת אסטרטגיה ונחישות. הכרת סוגי הקולגות השונים והבנת דרכי ההתמודדות עמם יכולה לסייע לשפר את סביבת העבודה ולהפחית את החיכוכים. זכרו, אינטראקציה מושכלת ומכבדת תמיד עדיפה.

בהכנת הכתבה הסתייענו ב-ChatGPT.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר