אגדת הרגאיי בוב מארלי מת מסרטו עור . צילום: gettyimages

שבע אזהרות סרטן עור שיכולות להציל את חייכם • לפי רופאי עור

סרטן העור הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר, אך למרות זאת, המודעות לסימני האזהרה ולמקומות הבלתי שגרתיים שבהם הוא יכול להופיע עדיין נמוכה. ממקומות פחות מדוברים כמו בין האצבעות ומתחת לציפורניים ועד סימנים מפתיעים כמו פצעים שאינם נרפאים, להלן מידע חשוב מאת דרמטולוגים העשוי לסייע בזיהוי מוקדם

[object Object]

סרטן עור הוא אחד מהסוגים הנפוצים ביותר של סרטן. על פי נתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, כ-2,000 אנשים מאובחנים מדי שנה בישראל עם סרטן עור מלנומה, וכ-12,000 מאובחנים עם סוגי סרטן עור שאינם מלנומה. זיהוי מוקדם של סוגי סרטן העור השונים יכול להציל חיים, ולכן חשוב להיות ערניים ולפנות לרופא עור מוסמך בכל מקרה של ספק.

ההבדלים בין מלנומה לסרטני עור אחרים

סרטן העור הוא מחלה נפוצה, אך לא כל סוגי סרטן העור הם זהים. ההבדלים בין מלנומה לסרטני עור אחרים, כמו קרצינומה של תאי בסיס וקרצינומה של תאי קשקש, חשובים להבנה כדי לטפל ולמנוע את המחלה בצורה מיטבית. מלנומה מתפתחת בתאי המלנוציטים, התאים שמייצרים את הפיגמנט מלנין שאחראי לצבע העור, ונחשבת לסוג המסוכן ביותר של סרטן עור בשל הנטייה שלה להתפשט לאיברים אחרים בגוף (גרורות). מלנומה יכולה להופיע כנגע חדש על העור או כשינוי בנקודת חן קיימת. היא עשויה להיות אסימטרית, עם גבול בלתי סדיר, מגוון צבעים, קוטר גדול מ-6 מ"מ, ולהתפתח עם הזמן. 

סרטן עור יכול להתפתח בין האצבעות ומתחת לציפורניים, צילום: pexels / pixabay

קרצינומה של תאי בסיס (BCC) המתפתחת בתאי השכבה התחתונה של האפידרמיס. זהו הסוג הנפוץ ביותר של סרטן עור, אך הוא פחות מסוכן ממלנומה, ולרוב אין גרורות לאיברים אחרים. BCC מופיעה לרוב כבליטה שקופה או ככתם ורדרד שיכול להתקלף, לדמם וליצור גלד. 

קרצינומה של תאי קשקש (SCC) מתפתחת בתאים הקשקשיים הנמצאים בשכבות החיצוניות של האפידרמיס. SCC מסוכנת פחות ממלנומה אך עלולה להתפשט אם לא מטפלים בה בזמן. היא מופיעה ככתם קשקשי, יבש ומחוספס, ולעיתים ככתם אדום שמדמם או יוצר קרום.

למרות שמנהגי בטיחות בשמש ובדיקות עצמאיות חודשיות הן תמיד רעיון טוב, רופאי עור מזהירים שישנם מקומות וסימנים מפתיעים שחשוב להיות מודעים להם. הנה 7 אזהרות שיכולות להציל את חייכם.

סרטן עור יכול להתפתח מתחת לציפורניים

רופאי עור מזהירים שסרטני עור יכולים להופיע במקומות פחות מדוברים כמו מתחת לציפורניים. כך קרה לאייקון הרגאיי בוב מארלי, שנפטר ממלנומה שהחלה מתחת לציפורן רגלו. ד"ר ג'ניפר הולמן, רופאת עור מוסמכת, מסבירה כי "קרצינומה של תאי קשקש ומלנומה מופיעים לעיתים קרובות מתחת לציפורן, ויכולים להיראות כמו יבלת מדממת או פטרייה."

שיזוף מלאכותי מגביר את הסיכון למלנומה

ד"ר הולמן מתארת אבחון עבר בו נקודת חן משתנה בבטן מטופלת התגלתה  כמלמנומה שהיווצרותה נקשר לשימוש כבד בשיזוף מלאכותי. "חשיפה אחת בלבד לשיזוף מלאכותי יכולה להגדיל משמעותית את הסיכון למלנומה," היא אומרת. קרינת UVA המשמשת בשיזוף מלאכותי חודרת לעומק העור ומעלה את הסיכון לסרטן עור.

אישה בבגד ים בתא שיזוף מלאכותי | storyblocks

סרטן עור בין האצבעות עלול להיות מסוכן במיוחד

אחד מהמקומות המסוכנים לסרטן עור הוא בין האצבעות. "מלנומה, כאשר נתפסת מוקדם, יש לה סיכויי ריפוי טובים," אומרת ד"ר אליזבת טאנזי. "אך כאשר היא מתפתחת ומתקדמת, היא יכולה להיות קטלנית." מלנומה באזור זה נוטה לעבור מבלי להבחין בה, מה שהופך אותה למסוכנת יותר.

פצעים או חתכים שלא נרפאים יכולים להיות סימן לסרטן עור

סוגי סרטן העור הנפוצים ביותר הם קרצינומה של תאי בסיס, קרצינומה של תאי קשקש ומלנומה. ד"ר הולמן מציינת כי "חולים מתארים לעיתים קרובות קרצינומות כנקודה שמדממת בקלות ולא נרפאת." אם יש לכם פצע או חתך שלא נרפא במשך זמן רב, כדאי לפנות לרופא עור מוסמך לבדיקה.

לא כל המלנומות עוקבות אחרי כללי ה-ABCDE

המלנומות לא תמיד עוקבות אחרי כללי ה-ABCDE (אסימטריה, גבול, צבע, קוטר והתפתחות). "לפעמים אין להן שום פיגמנט כלל," מסבירה הולמן. כל נקודה שמשתנה או לא נרפאת לאחר מספר שבועות ראויה לבדיקה.

סרטן עור יכול להידמות לאקזמה או פסוריאזיס

בשלביהם המוקדמים, סרטני עור יכולים להידמות למצבים עוריים כמו אקזמה או פסוריאזיס. "אם אזור מסוים אינו מגיב לטיפולים מסורתיים או אינו נרפא, הוא צריך להיבדק על ידי רופא עור מוסמך," מציינת הולמן.

בשלב מוקדם, סרטני עור יכולים להידמות למצבים עוריים כמו פזוריאזיס, צילום: storyblocks

סרטן עור יכול להופיע בכל גוון עור

בעוד שאנשים עם עור בהיר נוטים יותר לסרטן עור, אנשים מכל גווני העור נמצאים בסיכון. ד"ר הולמן מספרת כי ביצעה לאחרונה ניתוח להסרת מלנומה לאישה עם צבע עור כהה. "למרבה הצער, מלנומה פחות חשודה ולכן מתגלה בשלב מאוחר יותר בעור כהה."

לסיכום, כדי להימנע מסרטן עור, חשוב להיות מודעים למקומות ולסימנים הפחות מדוברים, לערוך בדיקות עצמיות חודשיות ולהיות ערניים לכל שינוי בעורכם. זכרו כי גילוי מוקדם הוא המפתח להצלחה בטיפול ולשמירה על בריאותכם.

בהכנת הכתבה הסתייענו ב-ChatGPT.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו