אושר הוא מושג מופשט וחלקלק. זהו מצב רגשי קשה להגדרה. צילום: freepik

רוצים להיות מאושרים יותר? הנה 5 הרגלים שכדאי לאמץ

חיים מאושרים הם שאיפה של רבים מאיתנו, אך מהו הסוד לאושר וכיצד ניתן להשיג אותו? מומחית שחקרה את הנושא במשך יותר מ-35 שנה מציעה חמישה הרגלים שאם נאמץ אותם, נוכל להגדיל את רמת האושר בחיינו

[object Object]

כל מי שסביבכם, החברים שלכם, בני המשפחה שלכם ואפילו אתם, רואים אחת משתי האפשרויות - את חצי הכוס המלאה או את חצי הכוס הריקה. 'יש אנשים שפשוט מאושרים יותר מאחרים. הם פשוט כאלה', אמרה לאחרונה הפסיכולוגית החברתית סוניה ליובומירסקי לכתב הרפואה הראשי של CNN, ד'ר סנג'אי גופטה, בפודקאסט שלו Chasing Life. 'הם קצת כמו אנשים שהם רזים באופן טבעי, והם לא צריכים לעבוד קשה בזה.'

ליובומירסקי, פרופסורית לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה, חוקרת אושר כבר יותר מ-35 שנה. היא גם כתבה כמה ספרים על הנושא, כולל The How of Happiness: A New Approach to Getting the Life You Want

אושר הוא מושג מופשט וחלקלק. זהו מצב רגשי קשה להגדרה, שלא לדבר על מדידה אובייקטיבית. 'לאושר יש שני מרכיבים,' אומרת ליובומירסקי, ומציינת שצריך שני היבטים כדי להיות אדם 'מאושר': האחד, החוויה של רגשות חיוביים שאנשים שמחים נוטים לחוות לעתים קרובות, כמו שמחה, רוגע, חיבה, גאווה, וכד'. המרכיב השני הוא התחושה שהחיים טובים.  

האם אנו יכולים להפוך לאנשים מאושרים יותר? ליובומירסקי אומרת שזה אפשרי במידה מסוימת ומסבירה שהפתרון עשוי להיות אימוץ חמישה הרגלים חדשים:  

התמקדו ב"זרימה" מספקת ומשמחת

מצב ה"זרימה" מתאר מצב בו אנו שקועים לחלוטין בפעילות שאנו עושים, ואיננו שמים לב לזמן שעובר. פסיכולוגים מצאו כי הזרימה מקושרת לתחושות של שמחה, סיפוק ומימוש עצמי. כדי להיכנס לזרימה, עליכם למצוא פעילויות שמאתגרות אתכם ושאתם נהנים מהן.

פעילויות אלו יכולות להיות מגוונות מאוד - החל מפרויקטים יצירתיים, עבודה בצוות, משחק עם הילדים או עיסוק בתחביב. חשוב לבחור פעילויות שמספקות איזון בין האתגר ליכולת שלכם, כך שתהיו מרוכזים ומשוקעים בהן. ככל שתצליחו למצוא יותר פעילויות כאלו בחיי היומיום שלכם, כך תחושו יותר סיפוק ושמחה.

במצב ה"זרימה" אנו שקועים בפעילות אהובה מבלי לשים לב לזמן שעובר, צילום: storyblocks

עשו מעשים אקראיים של חסד

עשיית מעשים טובים עבור אחרים יכולה לשנות את החוויה האישית שלנו ולהעלות את רמת האושר שלנו. מחקרים מראים כי מעשים אלו גורמים לתחושת נדיבות ויכולת, ומחזקים את התחושה של חיבור לעולם ולחברה. כשאנו עושים משהו טוב עבור מישהו אחר, אנו לא רק משמחים את האדם השני, אלא גם מרגישים טוב יותר עם עצמנו.

מעשים אלו יכולים להיות קטנים ופשוטים, כמו לחייך למישהו ברחוב, לשלם על הקפה של מישהו אחר או לעזור לשכן לסחוב קניות. הם יכולים להיות גם גדולים ומשמעותיים יותר, כמו להתנדב בארגון מקומי, ללמד מישהו מיומנות חדשה או לעזור למישהו במצוקה. המעשים האלו לא רק ישפרו את היום של מישהו אחר, אלא גם יתרמו לתחושת מימוש והגשמה אישית. 

מעשי חסד ונדיבות מחזקים את תחושת החיבור לעולם ותורמים לתחושת מימוש עצמי,

טפחו מערכות יחסים

מערכות יחסים אישיות הן גורם מרכזי המשפיע על רמת האושר שלנו. מחקרים מראים כי אנשים עם קשרים אישיים חזקים הם מאושרים יותר ובריאים יותר. כדי לשפר את מערכות היחסים שלכם, הקדישו זמן ואנרגיה לחיזוק הקשרים עם בני זוג, חברים ובני משפחה.

פנו זמן להיות עם הקרובים לכם, הקשיבו להם, שתפו אותם בתחושות ובחוויות שלכם, ותמכו בהם כשהם זקוקים לכך. מחוות קטנות כמו שליחת הודעת חיבה או עשיית משהו נחמד עבור מישהו קרוב יכולות לעשות הבדל גדול. השקעה זו לא רק תחזק את הקשרים הקיימים, אלא גם תביא שביעות רצון גבוהה יותר מהחיים, תחושת ביטחון ורווחה נפשית. 

משפחה וחברים באירוע ברבקיו חצר | storyblocks

הביעו תודה

הבעת תודה היא דרך מצוינת להתמקד בדברים הטובים בחיים ולהעריך את מה שיש לנו. מחקרים מראים כי אנשים שמביעים תודה באופן קבוע הם מאושרים יותר ושביעי רצון יותר מחייהם. כדי להתחיל, הקדישו זמן במהלך השבוע להרהר בדברים שאתם מודים עליהם.

ניתן לכתוב ביומן את הדברים הטובים שקרו לכם, לשתף אותם עם מישהו קרוב או אפילו פשוט להרהר בהם לפני השינה. דרך נוספת היא לשלוח מכתב תודה לאדם שעזר לכם או השפיע על חייכם בצורה חיובית. הבעת תודה זו לא רק תחזק את התחושה הפנימית שלכם, אלא גם תגרום לאנשים סביבכם להרגיש מוערכים ומחוברים יותר.

כתבו ביומן את הדברים הטובים שקרו לכם, צילום: freepik

שמחו בהצלחות שלכם והשתתפו בשמחתם של אחרים 

שיתוף והבעת שמחה בהצלחות ובהישגים שלכם ושל הסובבים אתכם יכול להוביל להעלאת רמת השמחה והרווחה האישית. כשאתם או מישהו קרוב לכם משיגים משהו חשוב, חוגגים ונהנים מהרגע. הדבר יעזור לכם להעריך את ההווה ולחזק את הקשרים האישיים.

אל תתביישו לשבח את עצמכם על הישגיכם ולהתגאות בעבודתכם הקשה. שתפו בהצלחות עם אחרים, ונסו להפיק את המירב מהרגע. השיתוף והשמחה יהפכו את ההישג למיוחד יותר ויתרמו לתחושת הסיפוק הכללית שלכם.

אימוץ חמשת ההרגלים הללו יכול לעזור לכם להעלות את רמת האושר בחייכם. נסו אותם ושימו לב לשינויים שהם מביאים. זכרו, אושר הוא לא יעד אלא מסע, וכל צעד קטן בכיוון הנכון יכול לעשות הבדל גדול.

אל תתביישו לשבח ולחגוג את עצמכם,

בהכנת הכתבה הסתייענו ב-ChatGPT. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו