X

8 ביטויים שאולי נראים לכם נחמדים - אבל הם שיפוטיים נורא

אם לפעמים דווקא שיחה אדיבה מוציאה אתכם בתחושה רעה - זה לא אתם. יש דברים שהם בעצם לא כאלה אדיבים

בחיים לא הייתי לובשת את זה, אבל עליך זה נראה טוב. צילום: gpointstudio / freepik

יצאתם משיחה בהרגשה לא נעימה? אפופים בתחושה שהדבר החביב שאמרו לכם - בעצם לא היה כזה חביב? זה לא נדיר להיתקל באמירות שנראות ידידותיות אך נושאות קוצים נסתרים. אמירות תמימות לכאורה עלולות לערער את הביטחון ולקלקל את מצב הרוח. ChatGPT עזר לנו לאתר שמונה ביטויים, שאולי אוחזים במראית עין של דאגה או עניין - אבל לרוב הם בעיקר מלאים בשיפוט.

אתה נראה עייף

במבט ראשון, הערה על המראה העייף של מישהו עשויה להיתפס כמחווה של דאגה. עם זאת, הערות על איך מישהו נראה גמור יכולות להרגיש חודרניות ושיפוטיות. מחקרים הראו שהערות על מראה חיצוני יכולות להשפיע באופן משמעותי על ההערכה העצמית ודימוי הגוף. בפעם הבאה שמישהו מאיר לכם פנים בבוקר עם האמירה הזו, אולי הגיע הזמן להתייחס לאופן שבו היא יכולה להזיק יותר מאשר לעזור.

זה רק שלב

הביטוי זה, המשמש לעתים קרובות כדי לבטל את תחומי העניין או התשוקות של מישהו, יכול להיות לא נעים לשמיעה. כשמישהו אומר "זה רק שלב", הוא עלול לערער בעדינות את ההתלהבות או הזהות שלכם. הערות כאלה מרמזות שהדברים שחשובים בעיניכם הם חולפים ולא ראויים, מה שיכול להיות מייאש במיוחד כשאתם מתרגשים ממשהו.

בחיים לא הייתי לובשת את זה, אבל עליך זה נראה טוב

למרות שנועדה להיות מחמאה, ההערה זו עושה לעתים קרובות את ההיפך. למרות שהדובר טוען שלא היה לובש את זה בעצמו, הוא מודה שלכם זה דווקא מתאים. בין אם זאת רמיזה על כיעור הבגד או על מבנה הגוף, זה יכול לגרום לכם להרגיש במבוכה לגבי הבחירות או המראה שלכם. גישה כנה יותר תהיה מחמאה פשוטה בלי הקדמה.

אתה באמת הולך לאכול את כל זה?

הערות על בחירות המזון של מישהו יכולות להזיק הרבה יותר ממה שנדמה. השאלה הלכאורה תמימה הזו יכולה לבייש מישהו בגלל הרגלי האכילה שלו, במיוחד אם יש לו בעיות בדימוי גוף. הערות כאלה יכולות לחזק תפיסות עצמיות שליליות ולהחריף מאבקים עם הפרעות אכילה.

"אל תיקח אישית, אבל…"

ההקדמה הזו מגיעה בדרך כלל לפני הערה פוגענית - והיא לא מפחיתה את ההשפעה של מה שבא בעקבותיה. עדיף להתייחס לכך ישירות ולהסביר איך זה מרגיש, במקום לקבל את מה שנאמר בנימוס מזויף. לפעמים ההערה הזו מגיעה כשאלה - "אפשר לומר משהו בלי להעליב?" זה כבר הרבה יותר קל. פשוט תענו - לא.

"רק צחקתי, תירגע"

כאשר הערה שנועדה לפגוע מתויגת כבדיחה, זה יכול להיות מתסכל. מנגנון ההגנה הזה מאותת לעתים קרובות שהדובר ידע שההערה שלו לא הולמת אבל הוא מנסה להתחמק מאחריות. חשוב לתקשר כיצד "הבדיחה" השפיעה עליכם כדי למנוע מקרים עתידיים של התנהגות דומה.

"אה. בחירה מעניינת"

למרות שההערה הזו עשויה להיראות נייטרלית או אפילו חיובית, היא יכולה לשאת נימה של שיפוטיות. על ידי תיאור משהו כ"מעניין", הדובר עשוי להביע כי בעיניו זה מוזר או משעמם. זה יכול לרמוז שהבחירה אינה מה שציפה או שהיא יוצאת דופן איכשהו בצורה שאינה מחמיאה לחלוטין. ההערה הזו, התמימה לכאורה, עלולה לגרום לכם להרגיש שההחלטה שלכם מוטלת בספק.

"אני לא רואה מה הבעיה"

המשפט  הזה עשוי להיראות כמו ניסיון להבין את המצב, אך הוא עלול גם לשדר חוסר הבנה או שיפוטיות. הוא רומז שהתחושות או הבעיות שלכם הן לא ברורות או פשוט לא נראות חשובות כל כך. או אולי, לא ממש מעניין להבין מה הבעיה. זה בהחלט יכול לפגוע.

תשומת לב למשפטים חביבים לכאורה יכולה לעזור לכם לנווט בשיחות בביטחון רב יותר. אם משהו מרגיש לכם שיפוטי או לא נעים אתם יכולים להגיב בהתאם. בהצלחה!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר