X

פטריה קטלנית הורגת מיני צפרדעים. הפתרון? סאונות לצפרדעים

בעוד צפרדעים רבות מסביב לעולם נלחמות על הישרדותן מול פטריה קטלנית שמשתוללת במאגרי המים, פתרון חדשני מגיע מצידם של חוקרים במאמץ להציל את הדו-חיים האלו מהכחדה. "סאונות" קטנטנות שפותחו עבור הצפרדעים, מאפשרות להן להעלות את טמפרטורת גופן לרמות שמרחיקות כל פטריה

"מקלטי חום", מאפשרות לצפרדעים להעלות את טמפרטורת גופן לרמות קטלניות. איוסטרציה. צילום: מערכת feedy באמצעות Ideogram

חוקרים פיתחו פתרון חדשני ויעיל להתמודדות עם הפטריה הקטלנית, אשר גורמת למוות של מיני צפרדעים רבים ברחבי העולם. סאונות מיניאטוריות, המכונות "מקלטי חום", מאפשרות לצפרדעים להעלות את טמפרטורת גופן לרמות קטלניות לפטריה, מה שמוביל לריפוי זיהומים ולחיזוק המערכת החיסונית מפני התקפות עתידיות.

הפטריה הקטלנית

הפטריה הקטלנית, Batrachochytrium dendrobatidis (Bd), היא פתוגן קטלני שגרם לירידה באוכלוסיות של יותר מ-500 מיני דו-חיים ולהכחדת לפחות 90 מינים אחרים בעולם. הפטרייה פוגעת ביכולתן של הצפרדעים להעביר מים וגזים דרך עורן וגורמת לאובדן מגוון ביולוגי הרסני.

הפתרון החדשני

המקלטים, שעלותם 60-70 דולר כל אחד, ניתנים לשיתוף בין מספר צפרדעים וקלים לשכפול ולהרחבה בעזרת השתתפות קהילתית. ההתערבות הזו הצליחה להוריד את שיעורי הזיהום והתמותה במינים בסכנת הכחדה כמו צפרדע הפעמונים הירוקה-זהובה באוסטרליה, שנעלמה מ-90% משטחי המחיה שלה בעקבות הפטריה.

צפרדעים ששרדו את הזיהום לאחר חשיפה למקלטים הראו שיעור הישרדות של 86% לעומת 22% אצל אלו שלא היו נגועות בעבר, מה שמרמז כי המקלטים עשויים לעזור משמעותית למינים בסכנת הכחדה.

פחות שיעורי זיהום. צפרדע הפעמונים הירוקה-זהובה

     

View this post on Instagram

           

A post shared by ACT Parks (@actparks)

הצלחה והשלכות עתידיות

המקלטים נמצאים כיום בשימוש בפארק האולימפי של סידני עם תוצאות חיוביות באוכלוסיות צפרדע הפעמונים, דבר המצביע על כך שהם עשויים להיות מועילים גם למיני צפרדעים אחרים המאוימים על ידי הכיטרידיומיקוסיס, באמצעות שיתוף פעולה בין מוסדות שונים.

לסיכום, הפתרון החדשני של סאונות לצפרדעים הוא צעד משמעותי במאבק בפטריה הקטלנית שמאיימת על מיני דו-חיים ברחבי העולם. השימוש במקלטי החום הצליח להקטין את שיעורי התמותה ולהגביר את שיעורי ההישרדות של צפרדעים נגועות, ומציע תקווה חדשה להצלת מינים בסכנת הכחדה. השתתפות קהילתית ושיתוף פעולה בין מוסדות עשויים לאפשר הרחבת השימוש בפתרון זה ולתרום לשימור המגוון הביולוגי של הצפרדעים בעולם.

מאמר זה נכתב בשיתוף עם חברת החדשות Generative AI Alchemiq.



טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר