X

דיאטת סוג הדם • מדריך מקוצר

דיאטת סוג הדם מציעה גישה מותאמת אישית לתזונה, המתבססת על סוג הדם שלכם. לפי השיטה הנטורפטית שהוצגה בשנות ה-60, כל סוג דם מגיב בצורה שונה למזונות מסוימים, ולכן התאמת התפריט לסוג הדם יכולה להביא לשיפור בריאותי משמעותי. מה אוכלים ומה לא? תלוי בסוג הדם שלכם!

עדויות לדיאטת סוג הדם כוללות בריאות לב טובה יותר. צילום: freepik

דיאטת סוג הדם מציעה כי אכילת מזונות מסוימים בהתאם לסוג הדם שלכם יכולה לשפר את בריאותכם ולעזור בניהול משקל. הרעיון הוצג לראשונה ב-1966 על ידי ד"ר פיטר ד'אדאמו, נטורופת שהאמין כי גופנו מעכל מזון טוב יותר אם אנו אוכלים את אותם סוגי מזון שהיו נפוצים כאשר סוג הדם שלך התפתח בימי קדם. לפי התיאוריה, קיום קפדני של דיאטת סוג הדם יכול לעזור לכם להימנע מנגיפים ודלקות שכיחים, לרדת במשקל, להילחם במחלות כמו סרטן וסוכרת ולהאט את ההזדקנות. במאמר זה, בסיוע ChatGPT, נציג בפניכם את המזונות המומלצים והמזונות שיש להימנע מהם בהתאם לסוג הדם שלכם. 

איך עובדת דיאטת סוג הדם 

סוג הדם שלנו תלוי בנוכחות או היעדר אנטיגנים על כדוריות הדם האדומות. אנטיגנים הם חומרים זרים כגון חיידקים, וירוסים ופטריות הגורמים לתגובה חיסונית. הנפוצים ביותר בבני האדם הם האנטיגנים הם A ו-B המשמשים לזיהוי סוג הדם. ארבעת סוגי הדם העיקריים כוללים:

  • סוג A: נוכחים רק אנטיגנים A
  • סוג B: נוכחים רק אנטיגנים B
  • סוג AB: נוכחים גם אנטיגנים A וגם B
  • סוג O: אין נוכחות של אנטיגנים A או B

אותם אנטיגנים שקובעים את סוג הדם שלך נמצאים גם במעיים שלנו. הם מתקשרים עם המזון שאנו אוכלים, מה שמוביל לתגובות ותהליכי עיכול שונים בהתאם לסוג הדם שלנו. 

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Medical Lab Technology (@mltglobe)

הקשר בין סוגי הדם למזון 

לפי לפי שיטת דיאטת סוג דם, לבני האדם הראשונים היה לרוב סוג דם O והם היו ציידים שאכלו בעיקר חלבון מהחי. לכן, לאנשים עם סוג דם O הוא ממליץ על תזונה דומה לדיאטת הפליאו, המתמקדת בחלבון מהחי.

כשבני האדם עברו מחיי ציידים לחיי חקלאות, סוג דם A הפך לנפוץ יותר, כיוון שהם אכלו יותר מזון מהצומח. מציע כי אנשים עם סוג דם A צריכים לאכול תזונה בעיקר מהצומח, כמו אבותיהם שהיו חקלאים.

הדיאטה ממליצה על איזון של מזונות שונים לאלו עם סוג דם B. אנשים עם סוג דם B ירדו משבטים נודדים שצרכו יותר בשר וחלב.

סוג הדם AB נחשב לסוג ה"מודרני". עבור אנשים עם סוג דם AB, הדיאטה מציעה שילוב של מזונות המועילים לסוגי דם A ו-B. סוג דם AB התפתח מהערבוב של שני סוגי דם אלו.

מהו סוג הדם שלכם?

כדי להתחיל את דיאטת סוג הדם, עליכם לדעת אם יש לכם סוג דם A, B, AB או O. תוכלו לשאול את הרופא שלכם על בדיקת דם או לבדוק זאת בתרומת דם.

הנחיות 

דיאטת סוג הדם מחלקת מזונות לשלוש קבוצות לכל סוג דם: מועילים במיוחד, נייטרליים וכאלו יש להימנע מהם. מזונות מועילים במיוחד נחשבים לרפואיים ותומכים בבריאות. מזונות נייטרליים נחשבים לבטוחים לצריכה אך ללא יתרונות בריאותיים משמעותיים. מזונות שיש להימנע מהם נחשבים כמזיקים פוטנציאליים לסוג דם מסוים.

סוגי הדיאטה 

לדיאטת סוג הדם יש תוכניות אכילה שונות לאנשים עם סוגי דם O, A, B ו-AB כדי להתאים לגנטיקה שלהם. להלן ההמלצות של כל דיאטה:

 

דיאטת סוג דם A

מזונות מומלצים - חלבונים: דגנים, טופו, קטניות. ירקות: ברוקולי, גזר, קישואים, תרד, ברוקולי. פירות: תפוחים, אוכמניות, תאנים, לימון, פירות יער. דגנים: שיבולת שועל, אורז חום, כוסמת, קמח סויה. שומנים בריאים: שמן זית, שמן פשתן. אגוזים וזרעים: שקדים, אגוזי מלך, זרעי דלעת. מזונות לא מומלצים - בשרים: בקר, חזיר, טלה. מוצרי חלב: חלב פרה, גבינות קשות, חמאה. ירקות: עגבניות, פלפלים, חצילים, פטריות. פירות: מנגו, תפוזים, בננות, פפאיה. דגנים: חיטה מלאה, לחם חיטה. שומנים: שמן תירס, שמן קנולה.

דיאטת סוג דם B

מזונות מומלצים - חלבונים: בשר כבש, הודו, דגים (בעיקר סלמון, בקלה). ירקות: כרוב, גזר, כרובית, ברוקולי. פירות: בננות, ענבים, שזיפים, אננס. דגנים: אורז, שיבולת שועל, כוסמת, דוחן. מוצרי חלב: יוגורט, חלב פרה, גבינות רכות. שומנים בריאים: שמן זית, שמן פשתן. אגוזים וזרעים: אגוזי מלך, אגוזי מלך ברזילאיים, זרעי חמנייה. מזונות לא מומלצים - בשרים: עוף, חזיר. ירקות: עגבניות, זיתים, תירס. פירות: רימון, קוקוס, גויאבה. דגנים: חיטה מלאה, שיפון, לחם מלא. מוצרי חלב: גבינות כחולות, גבינת שמנת. שומנים: שמן תירס, שמן קנולה. 

דיאטת סוג דם AB

מזונות מומלצים - חלבונים: טופו, הודו, דגים (בעיקר סלמון, טונה). ירקות: כרוב, ברוקולי, סלק, כרובית. פירות: ענבים, שזיפים, תפוחים, אגסים. דגנים: אורז, שיבולת שועל, כוסמת, שיפון. מוצרי חלב: יוגורט, חלב פרה, גבינות רכות. שומנים בריאים: שמן זית, שמן פשתן. אגוזים וזרעים: אגוזי מלך, שקדים, זרעי חמנייה. מזונות לא מומלצים - בשרים: בקר, חזיר, עוף. ירקות: תירס, פלפלים, חצילים. פירות: מנגו, גויאבה, בננות. דגנים: חיטה מלאה, לחם מלא. מוצרי חלב: גבינות כחולות, גבינת שמנת. שומנים: שמן תירס, שמן קנולה.

דיאטת סוג דם O

מזונות מומלצים - חלבונים: בקר, טלה, עוף, דגים (בעיקר סלמון, בקלה). ירקות: ברוקולי, תרד, כרובית, בצל. פירות: תאנים, שזיפים, אגסים, גרגרי יער. דגנים: דוחן, כוסמת. שומנים בריאים: שמן זית, שמן פשתן. אגוזים וזרעים: אגוזי מלך, אגוזי לוז, זרעי דלעת. מזונות לא מומלצים - בשרים: חזיר, בייקון. מוצרי חלב: חלב פרה, גבינות רכות. ירקות: תירס, כרוב, נבטי בריסל. פירות: תפוזים, מלונים, תותים. דגנים: חיטה מלאה, לחם חיטה. שומנים: שמן תירס, שמן קנולה.

 

יתרונות פוטנציאליים של דיאטת סוג הדם

חלק מעוקבי הדיאטה מדווחים על יתרונות בריאותיים רבים. עם זאת, אין הוכחות מדעיות לכך שסוג הדם שלך משפיע על איך הגוף שלך מגיב למזונות שונים. ככל הנראה הירידה במשקל מתרחשת כי הדיאטה מעודדת צריכת מזונות לא מעובדים כמו פירות, ירקות ובשרים רזים, שהם בדרך כלל בחירות בריאות. 

כמו כן, עדויות לדיאטת סוג הדם כוללות בריאות לב טובה יותר. עם זאת, שינויים אלו ככל הנראה נובעים מדפוסי אכילה בריאים יותר המעודדים על ידי הדיאטה ואינם קשורים לסוג הדם שלהם.

ככל הנראה הירידה במשקל מתרחשת כי הדיאטה מעודדת צריכת מזונות לא מעובדים,

האם דיאטת סוג הדם בטוחה?

כאמור דיאטת סוג הדם מקדמת אכילת לא מעובדים שלמים - בדרך כלל גישה בריאה. עם זאת, יש לה גם חסרונות וסיכונים פוטנציאליים: 

חיסרון מרכזי הוא שהדיאטה ממליצה להימנע ממזונות מסוימים שלא לצורך, מה שעלול להוביל לחסרים תזונתיים. כמו כן, תוכנית הארוחות המומלצת עבור סוגי דם מסוימים עשויה לא להתאים להנחיות משרד הבריאות לתזונה מאוזנת ובריאה.

הדיאטה מגבילה את בחירת המזון, מה שעלול להקשות על הנאה מארוחות מסוימות או לאכול מחוץ לבית. גישה מגבילה זו עלולה להקשות על הדבקות בדיאטה ולשמר אותה בטווח הארוך.

לסיכום, דיאטת סוג הדם, שנוצרה על ידי ד"ר פיטר ד'אדאמו, מציעה כי סוג הדם שלך צריך לקבוע את בחירות המזון שלך לבריאות אופטימלית ולניהול משקל. הדיאטה מבוססת על הרעיון שסוגי דם שונים מגיבים אחרת למזונות מסוימים.

אמנם יש אנשים שדיווחו על יתרונות נקודתיים, אך לדיאטת סוג הדם אין מספיק הוכחות מדעיות לקבוע את יעילותה. אם אתם מעוניינים בדיאטת סוג הדם, רצוי להתייעץ עם הרופא שלכם כדי ללמוד אם ההנחיות של דיאטת סוג הדם בטוחות עבורכם. 



טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר