X

יופי מסוכן • 13 צמחים רעילים שכדאי להימנע מלגדל בגינה הביתית

לכולנו יש חלום להפוך את הגינה שלו לפינת טבע צבעונית ומלאת חיים • אבל מאחורי הפיתוי של צמחים ופרחים רבים חבויה סכנה שאנו לא תמיד מודעים אליה • מהרדוף מהפנט ועד נרקיס עליז - פרחים לא (!) לגדל בגינה

פרחי הרדוף ורודים בפתח בית פרטי . צילום: מערכת feedy באמצעות Ideogram

מאחורי הפיתוי של צמחים ופרחים מסוימים המוסיפים צבע וקסם לכל גינה, חבויה לעתים סכנה. להלן, בסיוע ChatGPT, רשימת של 15 צמחים ופרחים רעילים בדרגה כזאת או אחרת, העלולים לגרום לבעיות בריאותיות שונות. מומלץ להימנע מלשתול אותם בגינות הביתיות ולוודא שאין ילדים או חיות מחמד בקרבתם. 

הרדוף (Nerium oleander)

חלקים ורכיבים רעילים: כל חלקי הצמח, כולל עלים, פרחים, גבעולים ומוהל (נוזל בחלקיו הפנימיים של הצמח), רעילים מאוד. מיקומים נפוצים: נמצא לרוב באקלים חם בגינות באזורי הים התיכון, בדרום ארה"ב ובחלקים מאסיה. תיאור: הרדוף הוא שיח ירוק-עד בולט עם עלים ארוכים ופרחים ריחניים בצבעי לבן, ורוד ואדום. השפעות: הרעלת הרדוף יכולה להיות חמורה וכוללת תסמינים כמו בחילות, הקאות, כאבי בטן ודפיקות לב לא סדירות. במקרים קיצוניים, גם מוות. 

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Christine Smith (@christinesmithjewelry)

אצבעונית (Digitalis purpurea)

חלקים ורכיבים רעילים: כל חלקי הצמח רעילים, כולל עלים, פרחים, זרעים ושורשים. מיקומים נפוצים: נמצא לרוב בגינות, יערות ומרעות, במיוחד באזורים ממוזגים באירופה ובצפון אמריקה. תיאור: אצבעונית היא צמח גבוה ואלגנטי עם פרחים בצורת פעמון בגווני סגול, ורוד, לבן וצהוב. השפעות: הרעלה מאצבעונית עלולה להיות מסכנת חיים וכוללת תסמינים כמו בחילות, הקאות, שלשולים, כאבי בטן, סחרחורות, בלבול ודפיקות לב לא סדירות.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Russells Mills Flower Company (@russellsmillsflowerco)

שושנת העמקים (Convallaria majalis)

חלקים ורכיבים רעילים: כל חלקי הצמח רעילים, כולל עלים, פרחים ופירות יער. מיקומים נפוצים: נמצא לרוב בגינות מוצלות ויעריות ובאזורים מיוערים. תיאור: שושן העמק הוא צמח רב-שנתי עדין עם פרחים לבנים קטנים בצורת פעמון. השפעות: הרעלה משושן העמק כוללת תסמינים כמו בחילות, הקאות, כאבי בטן, שלשולים, בלבול, ישנוניות ודפיקות לב לא סדירות. הכימיקלים הרעילים שבו יכולים להוביל למוות במקרים קיצוניים.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Angela Ford (@rootsreachingdeep)

רודודנדרון (Rhododendron )

חלקים ורכיבים רעילים: כל חלקי הצמח רעילים, במיוחד עלים ופרחים. מיקומים נפוצים: נמצא לרוב בגינות, פארקים ואזורים מיוערים בארה"ב, בריטניה, יפן, סין ונפאל. תיאור: רודודנדרון הוא שיח מדהים עם פרחים גדולים ובולטים במגוון צבעים. השפעות: הרעלה מרודודנדרון כוללת תסמינים כמו בחילות, הקאות, ריור, כאבי בטן וקושי בנשימה.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Eden Farms Nursery (@eden.farms)

אזליה (Azalea)

חלקים ורכיבים רעילים: כל חלקי הצמח רעילים, במיוחד עלים ופרחים. מיקומים נפוצים: נמצא בגינות, פארקים ואזורים מיוערים בארה"ב, בריטניה, יפן, סין ודרום קוריאה. תיאור: אזליות הן שיחים פורחים יפים ממשפחת הרודודנדרון עם פרחים בצבעים מגוונים. השפעות: הרעלה מאזליות כוללת תסמינים חמורים כמו בחילות, הקאות, שלשולים, חולשה וקושי בנשימה.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Flowercraftgc (@flowercraftgc)

קיקיון מצוי (Ricinus communis)

חלקים ורכיבים רעילים: כל חלקי הצמח רעילים, במיוחד הזרעים. מיקומים נפוצים: נמצא באזורים טרופיים וסובטרופיים, לרוב מטופח בגינות ונופים. תיאור: קיקיון מצוי הוא צמח מרשים עם עלים גדולים ופרחים קוצניים. השפעות: הרעלה מקיקיון מצוי היא חמורה וכוללת תסמינים כמו בחילות, הקאות, שלשולים, כאבי בטן והתייבשות חמורה. הזרעים מכילים ריצין, רעלן חזק שעלול לגרום לכשל איברים ומוות.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Al Sears M.D. (@alsearsmd)

אלון רעל מערבי או מזרחי (Toxicodendron pubescens/diversilobu)

חלקים ורכיבים רעילים: העלים, הגבעולים והשורשים מכילים שמן אורושיאול רעיל. מיקומים נפוצים: נמצא באזורים מיוערים, שבילים ושדות פתוחים בארה"ב וקנדה. תיאור: אלון רעל הוא שיח או גפן עם עלים בשלושה עלעלים. השפעות: מגע עם אלון רעל גורם לגירוי עור חמור, פריחה, אדמומיות ושלפוחיות. שמן האורושיאול גורם לתגובות אלה במגע עם העור.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by WhiskeytownNRA (@whiskeytownnra)

בלדונה (Atropa belladonna)

חלקים ורכיבים רעילים: כל חלקי הצמח רעילים, במיוחד הפירות והשורשים. מקומות נפוצים: אזורים מיוערים ולא מעובדים באירופה, צפון אפריקה ומערב אסיה. תיאור: הבלדונה הוא צמח רב שנתי עם עלים ירוקים כהים, פרחים פעמוניים סגולים ופירות שחורים. השפעות: הרעלת בלדונה כוללת תסמינים חמורים כמו התרחבות אישונים, רגישות לאור, טשטוש ראייה, כאבי ראש, בלבול, עוויתות והזיות. בליעת כל חלק מהצמח עלולה להיות קטלנית.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by The Country Witch's Cottage (@thecountrywitchscottage)

רוֹשׁ (Conium maculatum)

חלקים ורכיבים רעילים: כל חלקי הצמח רעילים – עלים, גבעולים, שורשים וזרעים. מיקומים נפוצים: נמצא לרוב אזורים לחים כמו גדות נהרות, תעלות, ביצות ושולי דרכים, במיוחד באירופה, צפון אמריקה וחלקים מאסיה. תיאור: רוש הוא צמח דו-שנתי גבוה עם גבעולים חלקים ומפוספסים בסגול, עלים דמויי שרך ופרחים לבנים קטנים המסודרים בתפרחות דמויות מטרייה. השפעות: הרעלה מרוש כוללת תסמינים חמורים כמו בחילות, הקאות, כאבי בטן, רעד, חולשת שרירים וכשל נשימתי.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Parker Parks and Recreation (@parkerrec)

דטורה (Datura stramonium)

חלקים ורכיבים רעילים: כל חלקי הצמח רעילים, במיוחד הזרעים והעלים. מיקומים נפוצים: נמצא בשדות, מרעות, דרכים ואזורים פסולתיים, במיוחד בצפון אמריקה, אירופה, אסיה ואפריקה. תיאור: דטורה הוא צמח שנתי גדול עם פרחים בצורת חצוצרה בצבע לבן או סגול ופרי קוצני. השפעות: הרעלה מדטורה כוללת תסמינים כמו יובש בפה, צמא, ראייה מטושטשת, הזיות, פרכוסים וחום גוף גבוה. הצמח רעיל מאוד ועלול להיות קטלני אם נבלע.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Lily Scout Kwong (@lily_kwong)

נרקיס (Narcissus)

חלקים רעילים ורכיבים: כל חלקי הצמח רעילים, במיוחד הפקעות. מיקומים נפוצים: נמצא בגינות, פארקים ונופים ברחבי העולם, במיוחד באזורים ממוזגים באירופה, צפון אמריקה ואסיה. תיאור: נרקיסים הם פרחים בהירים ועליזים בצבעי צהוב, לבן וכתום, הידועים בפרחיהם דמויי החצוצרה. השפעות: הרעלה מנרקיס כוללת תסמינים כמו בחילות, הקאות, כאבי בטן ושלשולים. הפקעות רעילות במיוחד אם נבלעות, וגם טיפול בפקעות עלול לגרום לגירוי עור.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Narcissus Flowers & Plants (@narcissus_flowers)

אברוס (Abrus precatorius)

חלקים רעילים ורכיבים: הזרעים רעילים מאוד. הימנעו ממגע או בליעה של הזרעים, שכן אפילו כמות קטנה עלולה להיות קטלנית. מיקומים נפוצים: נמצא באזורים טרופיים וסובטרופיים, כולל חלקים מאפריקה, אסיה, הקריביים, מרכז ודרום אמריקה. תיאור: אברוס הם מטפסים רב-שנתיים עם זרעים אדומים מבריקים עם כתם שחור, המזכירים חיפושית פרת משה רבנו. השפעות: הרעלה מאברוס כוללת תסמינים חמורים וקטלניים כמו בחילות, הקאות, כאבי בטן, שלשולים וכשל איברים. אפילו מגע עם הזרעים יכול להיות מסוכן אם הם פגומים, שכן הרעלן יכול להיספג דרך חתכים בעור.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Green Gossips (@greengossips)

גזר הבר (Pastinaca sativa)

חלקים רעילים ורכיבים: מוהל הצמח רעיל ויכול לגרום לגירוי חמור בעור וכוויות במגע עם אור שמש. מיקומים נפוצים: נמצא בשדות, דרכים ואזורים פסולתיים, במיוחד בצפון אמריקה ואירופה. תיאור: גזר הבר הוא צמח דו-שנתי גבוה עם תפרחות צהובות בצורת מטרייה וגבעולים מחורצים. השפעות: מגע עם מוהל גזר הבר גורם לגירוי עור חמור וכוויות, המכונות פיטופוטודרמטיטיס. המוהל רעיל במגע עם אור שמש וגורם לשלפוחיות כואבות, אדמומיות ושינויי צבע ארוכי טווח בעור.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Tom Groves (@plants.are.people.too)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר