X

האם חתולי רחוב באמת מחסלים חולדות?

מכירים את הטענה שחתולי הרחוב נחוצים לנו בסביבה העירונית כי הם עוזרים למנוע הופעת חולדות ונחשים? אז זהו, שהיא נכונה אבל גם...לא כל כך נכונה

חתול הוא טורף טבעי, אבל בנוגע לחולדות הוא פחות נחוש. צילום: מערכת feedy באמצעות Ideogram

חתולים הם טורפים טבעיים שמחסלים לא מעט ציפורים ומכרסמים בסביבת האדם, אבל קראנו פעם מחקר שאמר שכשזה מגיע לחולדות, הם נוטים להיות קצת פחות נחושים. כמה פחות? ביקשנו מ-ChatGPT שינבור במחקרים ויסביר לנו את העניין לעומק.

במחקר אחד שפורסם בכתב העת המדעי Frontiers in Ecology and Evolution לפני כמה שנים התברר שחתולים נמנעים מלצוד חולדות, במיוחד גדולות, ולעתים מתעלמים או נמנעים ממגע עמן – בעיקר בגלל גודלן המרתיע ותוקפנותן.

חתול בר קרקל | storyblocks

החוקרים עקבו במשך 29 יום אחר ההתנהגות והתנועה של יותר ממאה חולדות עם שבבים במרכז למיחזור אשפה בניו יורק. הם הכניסו חתולים למתחם והציבו מצלמות וידאו ללכידת תנועה כדי לתעד את המפגשים בין האויבים המושבעים.

 

לא מבזבז אנרגיה על חולדות. חתול ניו יורקי, צילום: מערכת feedy באמצעות Ideogram

התוצאות היו מפתיעות. הם הבחינו בשתי תקריות בלבד שבהן ניצודו חולדות בהצלחה – וגם במקרים אלה היה מדובר בחולדות שנתפסו במחבוא שלהן. במקרה שלישי רדף חתול אחרי חולדה אבל בשלב מסוים איבד בה עניין.

אחרי התצפיות הרבות הגיעו החוקרים לשתי מסקנות:

1. החולדות מעדיפות לשמור על מרחק מחתולים, בניגוד למשל לבני אדם. ניתן היה לראות בבירור שהחולדות נמנעו מלהגיע במשך שעות ארוכות לאזורים שבהם שוטטו החתולים.

2. חתולים מעדיפים בסופו של דבר ללכת על טרף קטן וקל יותר. חולדה שוקלת יותר מ-300 גרם לעומת ציפור או עכבר שמגיעים רק לכמה עשרות גרמים. והיא גם חיה תוקפנית יותר. אז למה לבזבז אנרגיה ולקחת סיכונים מיותרים מול חולדה כשיש מקורות מזון אחרים?

מתחרים איתו על מקורות המזון. קרקל

אז אפשר לעשות סוף לוויכוח האינסופי על החשיבות של חתולי הרחוב?

חתולים לא באמת טורחים או מעזים לחסל חולדות. הם רק מבריחים אותן באופן זמני למקומות אחרים. מה גם שחולדות חכמות ומסתגלות היטב, ויכולות להימנע מאזורים בהם נמצאים חתולים. לכן, השפעתם של חתולי הרחוב על אוכלוסיות חולדות היא מוגבלת ולא תמיד משמעותית. בניו יורק, למשל, כל ניסיון לעשות בחתולים שימוש להדברת חולדות – כשל.

לעומת זאת, הנזק שהם מסבים לחיות הבר, בעיקר בשולי הערים או באזורים ירוקים בעיר, הוא נזק עצום. הם אחראים להרג של מיליארדי ציפורים ויונקים קטנים מדי שנה, וכבר הביאו להכחדת מינים שונים. גם בארץ הם מחוללים נזקים אדירים לטבע. על רקע מלחמות מלחמות מזון, חתולים מתקוטטים אפילו עם טורפים בעלי חשיבות אקולוגית כמו הקרקל, חתול בר המסייע בוויסות אוכלוסיות מכרסמים ועופות ותורם למגוון הביולוגי ולבריאות הסביבה בה הוא חי. המפגש בין הקרקל לחתול רחוב מתרחש בעיקר בפריפריות של ערים או כפרים, שם שני המינים יכולים לחפש מזון או לחיות. אז כן, אפשר בהחלט לעשות סוף לוויכוח האינסופי על החשיבות של חתולי הרחוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר