עשוי לסייע בירידה במשקל, לשפר את מרקם העור והשיער, ואפילו למנוע חורים בשיניים. שמן קוקוס. צילום: freepik

שמן קוקוס • היתרון הבריא שמחכה לכם בכל מטבח ואמבט

שמן הקוקוס, המופק מהחלק הפנימי של הקוקוס הוא שמן צמחי עשיר רב תכליתי המתאים לבישול ואפייה, כתחליף לחמאה, וגם למריחה על העור לטיפול ביובש, ועל השיער בשיער להפחתת קשקשים ושיפור הברק • למרות שישנן דעות שונות לגבי השפעותיו הבריאותיות, יש ראיות ששמן הקוקוס עשוי להציע מספר יתרונות בריאותיים חשובים

[object Object]

שמן קוקוס עשוי מהחלק הפנימי ביותר של אגוזי קוקוס (Cocos nucifera). זהו שמן עשיר וצמחי, והוא אחד השמנים הבודדים שהוא מוצק בטמפרטורת החדר.

הוא מתאים לבישול ואפייה, כתחליף לחמאה, להוספה לשייקים ודייסות, ולצליית ירקות. ניתן למרוח על העור לטיפול ביובש ואקזמה, להשתמש בשיער להפחתת קשקשים ושיפור הברק, ולביצוע "משיכת שמן" למניעת חורים בשיניים ושיפור בריאות הפה.

לשמן קוקוס יש מספר יתרונות בריאותיים, כולל שיפור מרקם העור והשיער. עם זאת, הוא מכיל אחוז גדול של שומן רווי, אשר עשוי להיות קשור להשפעות בריאותיות שליליות כמו מחלות לב.

נקודות מבט מנוגדות אלו הובילו לדעות מעורבות על היתרונות הבריאותיים של שמן קוקוס, אך מחקר ראשוני מבטיח. שמן קוקוס עשוי לעודד שריפת שומנים ולהציע תכונות אנטי-מיקרוביאליות ואנטי-דלקתיות המשפרות את בריאות הפה.

מחקרים ראשוניים מצביעים על כך ששמן הקוקוס עשוי לעודד שריפת שומן, צילום: freepik

ניהול משקל

מחקרים אחרונים מצאו כי תוספת של שמן עם טריגליצרידים בינוניים (MCT) עשויה להפחית באופן משמעותי את משקל הגוף, במיוחד כאשר הוא משולב בתזונה קטוגנית דלת קלוריות. כ-65% מהשומנים בשמן הקוקוס הם טריגליצרידים בינוניים, ולכן הוא עשוי להשפיע בצורה דומה. מחקרים ראשוניים מצביעים על כך ששמן הקוקוס עשוי לעודד שריפת שומן, אך תוצאותיו הן מינימליות ורבים מהמומחים בתחום התזונה נרתעים מלהמליץ עליו ככלי לניהול משקל ללא מחקרים נוספים.

עשוי לעודד ריפוי פצעים, לטפל בעור יבש ולהפחית דלקת. שמן קוקוס, צילום: solas-ser / pixabay

קידום בריאות העור

אנשים רבים משתמשים בשמן קוקוס לטיפול בבעיות עור שונות. הוא עשוי לעודד ריפוי פצעים, לטפל בעור יבש ולהפחית דלקת. מחקרים מצביעים על כך ששימוש בשמן קוקוס בכבישה קרה עשוי לשפר את מצבם של אנשים הסובלים מאקזמה, מצב עור כרוני שגורם לדלקת וגירוי. כמו כן, לשמן הקוקוס תכונות אנטי דלקתיות המציעות הגנה על העור.

מפחית את הקשקשים ולעודד את חיידקי הבריאות בקרקפת. שמן קוקוס, צילום: LivingFrames / Pixabay

שיפור בריאות השיער

שמן קוקוס הוא מרכיב נפוץ בשמפו ומרככים בזכות יכולתו להגן על השיער ולהפחית את אובדן החלבון בו. תוצאות השימוש בו בהגנה על השיער טובות יותר מאלו של שמן חמניות ושמן מינרלי. נוסף על כך, שמן קוקוס עשוי להפחית את הקשקשים ולעודד את חיידקי הבריאות בקרקפת, מרכיב מרכזי במניעת קשקשים.

שמן קוקוס עשוי להפחית חיידקים ופלאק ולשפר הדלקת החניכיים,

מניעת חורים בשיניים

טכניקת "משיכת שמן" (Oil pulling), הדומה לשימוש במי פה, מאמינה למנוע ולטפל במחלות אורליות ומערכתיות. מחקרים מצביעים על כך ש"משיכת שמן" בשמן קוקוס עשויה להפחית חיידקים ופלאק ולשפר את ציון הדלקת החניכיים, דבר המפחית את הסבירות להיווצרות חורים בשיניים. מדובר בגישה פשוטה וזולה לבריאות הפה ללא מגבלות רבות.

שמן קוקוס, צילום: GettyImages

ערכים תזונתיים של שמן קוקוס

כף אחת (כף) של שמן קוקוס מכילה כמעט רק שומן, ללא פחמימות, סיבים או חלבון. הוויטמינים והמינרלים בשמן הקוקוס הם מזעריים ביותר. להלן הערכים התזונתיים של כף שמן קוקוס:

  • קלוריות: 121
  • שומן: 13.5 גרם (17% מהערך היומי)
  • נתרן: 0 מ"ג
  • פחמימות: 0 גרם
  • סיבים: 0 גרם
  • סוכרים: 0 גרם
  • חלבון: 0 גרם

סיכוני שמן קוקוס

רוב האנשים מודאגים מאלרגיות למזון, במיוחד לאגוזי עץ, כאשר הם צורכים שמן קוקוס. למרות שהקוקוס אינו אגוז אלא פרי, מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מחייב את יצרני המזון לסמנו כאגוז, מה שעלול לבלבל את הצרכנים האמריקאים. ישנם אנשים הסובלים מאלרגיה לקוקוס, והתגובה האנפילקטית (תגובה אלרגית חמורה מסכנת חיים) נחשבת נדירה אך במגמת עלייה.

ישנן דרכים רבות לשלב שמן קוקוס בתזונה, אם כי מומלצת כף אחת ביום,

שימוש בשמן קוקוס כתוספת תזונתית

מומלץ להגביל את הצריכה של שמן קוקוס לכף אחת ביום. ישנם דרכים רבות לשלב שמן קוקוס בתזונה, כמו הוספתו לשייקים, שימוש בו כתחליף לחמאה באפייה, הוספתו לדייסה או מריחת כמות קטנה על לחם.

לסיכום, שמן קוקוס הוא שמן פופולרי המופק מבשר הקוקוס ומציע יתרונות בריאותיים מגוונים. מחקרים מצביעים על כך שהוא עשוי לסייע בירידה במשקל, לשפר את מרקם העור והשיער, ואפילו למנוע חורים בשיניים. עם זאת, הוא מכיל בעיקר שומן רווי, ולכן קיימת סבירות שצריכתו המוגברת עלולה להזיק לבריאות הלב. מומלץ להתייעץ עם רופא או דיאטנית לפני הוספת שמן קוקוס לתזונה היומית.

הכתבה הוכנה בסיוע הבינה המלאכותית ChatGPT.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו