X

7 טיפים לתקשורת טובה יותר עם ילדים (מספר 5 יכול להיות משנה משחק)

לא תמיד קל לפתוח בשיחה עם הילדים, במיוחד כשמדובר בנושאים קשים. גם להורים המנוסים ביותר יש רגעים של קושי כאשר הם מנסים לשוחח עם ילדיהם ולהבין לליבם. מומחית בתחום, בעלת ניסיון רב בתחום מייעצת כיצד לשפר את תקשורת שלנו עם ילדינו לנהל שיחות עם ילדים יכול להיות מאתגר, אבל עם הגישה הנכונה, ניתן לטפח תקשורת פתוחה ומשמעותית. מומחית לתקשורת עם ילדים עם שבעה טיפים שימושיים

איך לדבר עם ילדים יכול להרגיש מסובך. צילום: freepik

הורים רבים חשים אבודים כשהם מנסים 'להתחבר' לילדיהם, שואלים אותם שאלות על יומם או נאבקים להגיע להבנה עם נערים מתבגרים. "התקשורת האפקטיבית אינה רק מה שאומרים אלא גם איך אומרים. האופן שבו אתם מתקשרים עם ילדיכם, בין אם במגע ובין אם בטון הדיבור", אומרת ד"ר בקי קנדי, פסיכולוגית ילדים. עוד מוסיפה הפסיכולוגית שזכתה להכרה רחבה בזכות גישתה המעשית והאמפתית לתקשורת עם ילדים, "כשהם גדלים, הילדים עשויים להתרחק יותר, במיוחד כשהם הופכים למתבגרים. למרות זאת, הם עדיין זקוקים לנוכחות בטוחה ועקבית".

להלן, שבעה טיפים מאת המומחית: 

מצאו נקודת חיבור 

התחילו בזיהוי תחום עניין משותף. בין אם זה ספורט אהוב, תכנית טלוויזיה או תחביב, גילוי סקרנות כנה לגבי תחומי העניין של ילדכם עוזר לבנות קשר. אתם לא צריכים להיות מומחים - רק נלהבים. גישה זו גורמת לילדכם להרגיש מוערך ולהיות מוכן יותר לשתף את מחשבותיו.

התחילו בזיהוי תחום עניין משותף, צילום: freepik

שאלו שאלות ספציפיות ופתוחות

שאלו שאלות ספציפיות, פתוחות, יצירתיות ומתאימות לילדים. הימנעו משאלות כן-או-לא שיכולות לעצור את השיחה. במקום זאת, שאלו דברים כמו "מה היה החלק המפתיע ביותר ביום שלך?" או "תוכל לספר לי על חבר חדש שעשית?" שאלות אלו מעודדות את ילדכם לחשוב ולהביע את עצמם בחופשיות.

הקשיבו באופן פעיל

האזנה פעילה כרוכה בהתחברות מלאה למה שילדכם אומר. זה אומר ליצור קשר עין, להנהן ולספק אישורים מילוליים כמו "אני מבין". השתקפות תחושותיהם חזרה אליהם, כגון "נשמע שאתה ממש מתלהב מהפרויקט שלך," מראה אמפתיה ואימות. שיטה זו עוזרת לילדים להרגיש ששומעים אותם ומכבדים אותם, ומחזקת את הקשר.

הקשבה פעילה משדרת מסר של אמפתיה ואימות, צילום: freepik

אפשרו לילדכם להוביל את השיחה. עודדו אותם לדבר על מה שמעניין אותם ביותר. זה לא רק מחזק את הביטחון שלהם, אלא גם עוזר להם לפתח מיומנויות חברתיות קריטיות. גם אם הנושא נראה שולי, גילוי עניין בנושאים שהם בחרו מחזק את התחושה שמחשבותיהם ותחושותיהם חשובות לכם.

צרו משבצת לשיחות קבועות

בין לוחות זמנים עמוסים, הקדישו זמנים קבועים לשיחות משפחתיות. בין אם זה בזמן הארוחה, בדיקת מצב יומית או פעילות סופ"ש, רגעים אלה הם בעלי ערך רב. הקמת שגרות כמו שיתוף הרגעים הטובים והרעים של כל יום יכולה לחזק את הקשרים המשפחתיים. לדוגמה, דיון על "ההישגים," "הקשיים," ו"הדברים המוזרים" של כל יום מעודד דיאלוג פתוח ושיתוף רגשי. התרגול המתמיד הזה מבטיח לילדכם שיש להם זמן ייעודי להישמע, ויוצר סביבה יציבה ומתקשרת.

היו בגובה העיניים שלהם (פיזית) 

מיקום פיזי ברמת העיניים של ילדכם יכול לגרום לאינטראקציות להרגיש אישיות ופחות מאיימות. לילדים קטנים, כרעו או שבו כדי לשמור על קשר עין. לבני נוער, תנוחה פתוחה ולהישען מעט קדימה יכולים לסמן תשומת לב. תקשורת לא מילולית זו מראה שאתם נגישים ומעוניינים, ומעודדת את ילדכם להיפתח.

גובה עיניים יוצר איטאקציה רגשית, צילום: freepik

אל תפחדו משיחות קשות

כאשר עולים נושאים קשים, חשוב להישאר רגועים ופתוחים. הכירו בחשיבות השיחה והביעו תודה על האמון שלהם בכם. שאלו שאלות עדינות כדי להבין את דאגותיהם, והמשיכו לפי הקצב שלהם בכמה לדבר על הנושא. הבטיחו להם שתמיד ניתן לחזור לנושא מאוחר יותר אם צריך. אם אתם מרגישים מוצפים או לא יודעים את התשובה, זה בסדר לקחת זמן לחשוב או לחפש עצה ממקורות מהימנים. להראות שאתם מוכנים להתמודד עם נושאים קשים מקנה לילדכם סביבה בטוחה ותומכת.

שאלו שאלות עדינות והמשיכו לפי הקצב שלהם, צילום: freepik

הכתבה הוכנה בסיוע ChatGPT. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר