X

מי אשם? 11 תכונות גנטיות שהועברו אליכם מאבא, אמא או משניהם

בין אם מדובר באינטליגנציה, זיכרון או אפילו סיכון למחלות מסוימות, הגנטיקה משחקת תפקיד מרכזי. הנה מבט מעמיק על 11 תכונות שמועברות אלינו גנטית מהורינו, כולל למי בדיוק להגיד תודה, ובפני מי להתלונן

מאיה ורטהיימר ובתה אסיה. צילום: מתוך האינסטגרם

הגנטיקה היא מערכת מורכבת של קודים ביולוגיים שמעבירה תכונות מההורים לילדיהם. התכונות הללו יכולות להיות חיוביות, כמו אינטליגנציה וזיכרון, או פחות רצויות, כמו בעיות פוריות או סיכון למחלות שונות. כל הורה תורם מחצית מהגנים שלו, אך מחקרים מראים שישנם גנים מסוימים שמועברים יותר מהאם או מהאב. במאמר זה, בסיוע Chatgpt, נחקור 11 תכונות מרכזיות שמועברות גנטית ונגלה מי מההורים אחראי לכל אחת מהן. מתי לומר תודה לאמא, ומתי להלין על אבא? התשובות כאן לפניכם.

אינטליגנציה

האינטליגנציה היא ירושה מהאם הודות לכרומוזום X שמעביר את גן האינטליגנציה, יש לנשים שני כרומוזומים אלה ולגברים אחד, מה שמכפיל את הסיכוי שאימא שלכם אחראית לחכמתו של אדם באשר הוא. בנוסף, הגנים הקשורים לתפקודים קוגניטיביים מתקדמים המועברים אלינו מאבא, למעשה מנוטרלים אוטומטית.

קו שער נסוג

קו השיער הנסוג כנראה גם הוא מתנה מהאם. המומחים עדיין לא הגיעו להסכמה חד-משמעית בנושא זה, אך הראיות הנוכחיות מצביעות על האם כאחראית יותר מהאב. מצד אחד ישנה תפיסה מבוססת מחקרית שהאם היא זו שאחראית לגנים של נשירת שיער, ומנגד מחקר אחר מציע שסימנים גנטיים הקשורים לנשירת שיער הגיעו דווקא מהאב. למרות זאת, דרושות ראיות נוספות ותכונה זו יכולה להיות מושפעת גם מגורמים חיצוניים כמו הריון, מחלות, מתח ועוד - ולכן אין הסכמה כוללת.

המומחים עדיין לא הגיעו להסכמה חד-משמעית בנושא נסיגת שיער. טום וקולין הנקס

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Tom Hanks (@tomhanksfansite)

סיכון לסרטן

הסיכון לסרטן מועבר מהאם ומהאב. לשני ההורים יש השפעה שווה על תכונה מצערת זו. לפי המכון הלאומי האמריקאי לחקר הסרטן, סרטן הוא מחלה גנטית ושינויים גנטיים שמגדילים את הסיכון לסרטן יכולים לעבור בירושה, בין אם הם נמצאים מצאים בתאי ביצית או ובין אם מקורם בתאי זרע. אם הורה מעביר גן BRCA1 או BRCA2 מבודד לילדו, הסיכון שלו לסרטן יהיה גבוה יותר, אך אין זה אומר שהוא בהכרח יפתח סרטן.

הסיכון לסרטן מועבר מהאם ומהאב. לשני ההורים יש השפעה שווה על תכונה מצערת זו. קייט מידלטון ואימה קרול

פוריות

הפוריות מורשת מהאב. מחקרים מראים שבתאי ביצית נורמליים, חלק שנקרא צנטריול נעלם באופן טבעי. בשל דיספונקציה גנטית מצד האב, ההסרה הזו לעיתים לא מתרחשת. במקרה כזה, האישה עלולה להישאר עקרה.

איכות השינה

איכות השינה היא תכונה המועברת מהאם. מחקר מציע שאימהות המדווחות על שינה ירודה נוטות יותר לגדל ילדים שמדווחים על בעיות שינה דומות בילדות מוקדמת, עם בעיות שממשיכות לתוך גיל ההתבגרות. הנטייה הגנטית לאינסומניה, הייתה קשורה במיוחד לאימהות המדווחות על תסמינים דמויי אינסומניה כמו התעוררויות תכופות או קושי בהתחלת שינה.

זיכרון

הזיכרון הוא תורשה מהאם. ישנו דיון מתמשך על כך שהיסטוריה משפחתית של מחלת אלצהיימר פירושה שילדי הסובלים ממחלה זו, בעלי יכוי גבוה יותר לפתח את המחלה בעצמם. עם זאת, מחקרים עדכניים מצביעים על כך שהאם נוטה יותר להעביר את הסיכון הגנטי הספציפי הזה. זיהוי הסיכון הזה באמצעות היסטוריה משפחתית יכול לעזור למזער אותו ונקיטת צעדים מקדימים.

כולסטרול

הכולסטרול מגיע אלינו מאמא ואבא. אתם יכולים להיות בריאים ופעילים ככל שתרצו, אך לצערנו, אם כולסטרול גבוה רץ במשפחה שלכם, אתם עדיין יכולים להיות עם רמות גבוהות שמסכנות את בריאותך. אין תסמינים לכולסטרול מוגבר, והוא יכול להופיע בשקט ולהחמיר את הסיכון להתקף לב ושבץ. אם יש לכם היסטוריה משפחתית, כדאי לבצע בדיקות קבועות.

יכולת ריכוז

יכולת הריכוז היא תורשה מהאם. ככל הנראה הגנים המווסתים את ייצור הסרוטונין מועברים אלינו מהאם. אימהות המעבירות רמות נמוכות של סרוטונין מקושרות לילדים עם יכולת ריכוז מופחתת והתפתחות של הפרעות קשב וריכוז (ADHD).

בעיות ראייה

בעיות ראייה הן תורשה מהאם ומהאב. למרות שחלק מבעיות הראייה הן טבעיות ולא קשורות להורים, חלק מהמצבים המשפיעים על הראייה מועברים גנטית. אלה כוללים מחלת סטארגרדט, תסמונת אשר ורטיניטיס פיגמנטוזה (RP). אם אתם כבר יודעים על מצבים אלו הקיימים במשפחתכם, רצוי להיבדק בקביעות על ידי רופא עיניים ולשוחח עימו על האפשרויות שבפניכם.

חלק מהמצבים המשפיעים על הראייה מועברים גנטית. שון לנון

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Sean Ono Lennon (@sean_ono_lennon)

משקל

המשקל שלכם מושפע גם מהאם וגם מהאב. מחקר מצא כי כמות השומן החוּם בגוף ומהירות חילוף החומרים שלכם נחשבות למורשת מהאם. השומן החוּם משחק תפקיד חשוב בוויסות טמפרטורת הגוף, בשריפת קלוריות ובאחסון אנרגיה. בנוסף, מחקרים מציעים כי כמות השומן שאתם אוגרים בגוף מועברת בגנים מהאב. עם זאת, עדיין אין הסכמה מוחלטת בין המומחים לגבי ההשפעה המדויקת של הגנים על משקל הגוף. חלקם מאמינים שהגנים משפיעים על הנטייה להשמנה בכ-25 אחוזים בלבד, בעוד אחרים טוענים שההשפעה הגנטית יכולה להגיע ל-70 עד 80 אחוזים. לכן, חשוב לזכור שגם אורח החיים, התזונה והפעילות הגופנית משפיעים רבות על המשקל שלך.

תחילת גיל ההתבגרות

זמן תחילת גיל ההתבגרות הוא תורשה מהאב. כל השינויים הגופניים שמגיעים עם ההתבגרות, במיוחד אם הם מגיעים מוקדם, מיוחסים לרוב לאב. למרות ששני ההורים משחקים תפקיד כלשהו בהתחלה הגנטית של ההתבגרות, אם השלב הזה מתחיל לפני גיל שמונה בבנות ותשע בבנים, זה יכול להיות בגלל גני האב - הוא נחשב כאחראי על המוטציה הגנטית שמובילה להתבגרות מוקדמת.

לסיכום, בנת התכונות הגנטיות הללו מאפשרת לנו להבין טוב יותר את השפעת הגנטיקה על בריאותנו ועל חיינו. אף על פי שהגנים מספקים תבנית בסיסית, גורמים סביבתיים גם משחקים תפקיד משמעותי בעיצוב התוצאות, ולכן חשוב לנהל את הבריאות שלנו בצורה הוליסטית. על ידי הכרת הנטיות הגנטיות שלך, תוכל לנקוט צעדים פרואקטיביים לשיפור בריאותך ולמזער את הסיכונים הפוטנציאליים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר